نظارت خانه مداحان برمداحان/ عرصه مداحی یک عرصه مقدس است

طاهری گفت: تشکیلات سید الشهدا و عرصه مداحی یک عرصه مقدس است که نمی شود با هر قدمی به آنجا پا گذاشت کما اینکه گذشتگان و اجداد ما، اساتید و پیرغلامان اهل بیت(ع) این عرصه را بسیار مقدس می دانستند و بدون وضو وارد این عرصه نمی شدند.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، در خجسته سالروز ولادت با سعادت حضرت فاطمه زهرا(س)، حضرت آیت‌‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از مداحان اهل‌بیت(ع)، با اشاره به برخی ابعاد والای شخصیت حضرت صدیقه کبری(س) از جمله حرکت‌های اجتماعی و خدمت بی منت به مردم، هیأت‌ها را کانون جهادِ عظیمِ تبیین دانستند و تأکید کردند: هیأت‌ها باید محل روشنگری و پاسخ متقن و صحیح به سؤالات روز جامعه بویژه نسل جوان باشد. ایشان محور شکل‌گیری هیأت‌ها به عنوان یک واحد اجتماعی را، مودت اهل‌بیت(ع) و زنده نگه داشتن راه و مکتب ائمه(ع) دانست که از زمان خود آن بزرگواران شکل گرفته است و تاکید کردند که ساختار هیئت  مرکب از «مغز و معنا» و «تحرک و پویایی» است، مغز و معنای هیئت همان تبیین مکتب است و هیئات، مرکز مهم تبیین مفاهیم و معارف اسلامی و پاسخ به سؤالهای گوناگون جوانان درباره مسائل اصولی و سبک زندگی است.لذا در این خصوص با حاج «محسن طاهری» مدیرعامل خانه مداحان اهل بیت(ع) گفت و گویی انجام دادیم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود.

نظر شما در خصوص انتظارات مقام معظم رهبری از مداحان در ولادت حضرت فاطمه (س) چیست؟

سالیان سال است که مقام معظم رهبری نکات کلیدی را از جامعه ستایشگری کشور توقع دارند. وقتی صحبت از مداحی می شود، معظم له همانند یک مداح زبده و با تجربه که سال های سال کارش مداحی بوده به این حرفه مقدس و هنر مهم می پردازند. بارها و بارها بر این مطلب حساس بوده و به آن اشاره کردند. نکته مهم سخنان ایشان به اعتقاد حقیر، متقن و دقیق خواندن مطالب است. رهبری معتقد هستند که اشعار نباید مغایر با اعتقادات شیعه و اخلاقیات باشد. اشعار باید منسجم و مرتب باشد، منجمله پندیاتی که از شعرایی همانند صائب تبریزی عنوان می شود؛ ضمن اینکه حضرت آقا خود نیز در زمینه ادبیات صاحب نظر بوده و شعر می سرایند.

 

لذا مقام معظم رهبری تاکید دارند، مطالبی که توسط مداحان عنوان می شود چه از لحاظ تاریخی و روایی و چه به لحاظ مباحث قرآنی باید بسیار دقیق و مستند باشند و برای مرثیه و روضه هم باید از روضه های مستمری که در کتب و منابع ما آمده، استفاده شود. از دیگر مباحث مهمی که مقام معظم رهبری بر آن تاکید دارند، این است که گاهی مواقع مداحان حرف های غیر مستندی می زنند که مردم نسبت به بنده بدبین می شوند که این زیاد مهم نیست؛ اینکه مردم به اصل دین و مقدسات بدبین می شوند، این مهم است لذا باید دقت بیشتری صورت بگیرد.

 

نظر شما در مورد اینکه مقام معظم رهبری فرمودند مداحی خواندن یک ترانه پاپ نیست  بلکه باید متناسب با فرهنگ جامعه ما باشد، چیست؟

بله، این مسئله هم مطلب بسیار مهمی است و مخاطبان این اعتراض هم مداحان جوان تر هستند، چون دیگر به سن و سال ما نمی خورد که بخواهیم ترانه پاپ را دنبال کنیم، جوانانی که احیانا گاهی مواقع بدون توجه و اطلاع، آهنگ هایی را روی بعضی اشعار، سرودها و نغمه ها می گذارند که این آهنگ ها همان آهنگ های پاپ هستند که مقام معظم رهبری هم به آن اشاره کردند لذا تاکید معظم له نیز از این جهت بوده است.

 

تفاوتش در این است که آنجا کف می زنند و هورا می کشند ولی اینجا با همان آهنگ سینه می زنند لذا این مسئله بسیار مهم است و نگاه کارشناسی ایشان را می طلبد. این عزیزان باید بر این مسئله دقت داشته باشند که واقعا تشکیلات سید الشهدا و عرصه مداحی یک عرصه مقدس است که نمی شود با هر قدمی به آنجا پا گذاشت کما اینکه گذشتگان و اجداد ما، اساتید و پیرغلامان اهل بیت این عرصه را بسیار مقدس می دانستند و بدون وضو وارد این عرصه  نمی شدند، این جایگاه، جایگاه حمد و ستایش اهل بیت (ع) است  اهل بین چه کسانی هستند، خداوند در قرآن کریم می فرماید: "انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا از خدا و رسولش اطاعت كنيد؛ همانا خداوند اراده كرده است كه پليدى (گناه) را از شما اهل بيت (پيامبر) دور كند و كاملًا شما را پاك سازد لذا جوانانی که می خواهند در این عرصه گام بردارند حتما باید نزد اساتید اهل معرفت آموزش ببینند.

 

نظارت خانه مداحان بر روی مداحان چگونه است؟

ما برنامه های آموزشی بسیار خوبی در خانه مداحان کشور داریم که نسبت به گذشته بسیار کارشناسی، علمی و دقیق شده است و به زودی در رسانه ها  انعکاس می یابد. کاری که خانه مداحان می کند تقریبا در سطح خود، کم نظیر است، ضمن اینکه مراکز آموزشی دیگری هم هستند که مقرر شده است، همه آنها از یک دستورالعمل واحد و خاصی تبعیت و پیروی کنند و یک الگوی واحدی برای آموزش ارایه دهند به گونه ای که همه مداحان جوان تحت یک شرایط و یک چهارچوب واحد پیش بروند.

 

آموزش از نگاه ما در خانه مداحان یک بحث مهمی است. مهم از این جهت که اگر یک مداحی در گذشته به وسیله یک رسانه در بین مردم جایگاه ویژه ای پیدا کرده، شاید به راحتی تن به این آموزش ندهد ولی ما بخواهیم که آنها نیز تحت این آموزش قرار بگیرند، خوشبختانه مراکز نظارت در عرصه ستایشگری در کشور ایجاد شده است که اگر کسی بخواهد تخطی کند و یا پایش را فراتر از آنچه که در مداحی است بگذارد، باید بداند که دستگاه نظارتی به دنبال برخورد با این افرادی هستند که به هشدارهای لازم توجه نمی کنند.

 

در خصوص جایگاه هیئت توضیح دهید ؟

همان طور که مقام معظم رهبری هم اشاره داشتند، سخنران و مداح لازم و ملزوم  یکدیگر هستند، یعنی یک واعظ یا یک مداح یا در مسجد برنامه دارند و یا در هیئات، حسینیه ها و تکایا مداحی می کنند. طبعا نمی آیند در خیابان برنامه ای اجرا کنند مگر اینکه در یک شرایط خاصی باشد.

 

 لذا هیئات هم همان طور که مقام معظم رهبری سال های قبل اشاره داشتند، فرمودند: ما هیئت سکولار نداریم، یعنی هیئتی نداریم که شرایط امروز جامعه را نبیند یا مسیر مقاومت را گم کند. شرایطی که امروز به عنوان خط مقاومت در دنیا مطرح است، اینها را هیئت هایی که به روز هستند، لحاظ می کنند و مطالب را بسیار دقیق دنبال می کنند و خوراکی که به مستمعین خود می دهند در واقع هیئت ها را هم در این امر دخیل کردند و خوشبختانه امروز می بینیم، هیئت های بسیار ارزشمندی وجود دارند که روز به روز درخشیده و به وظایف خود عمل می کنند.

 

 

 

 

کد خبر 1142440

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha