اهدای سلول های بنیادی خونساز توسط جوان مشهدی برای نجات پسربچه ۹ ساله

پیوند سلول های بنیادی خونساز از علوم نوین حوزه ی پزشکی است که می توان به کمک آن شمار زیادی از بیماریهای صعب العلاج و کشنده را درمان کرد به نحوی که سلول‌های بنیادی خون‌ساز سلول‌های چند توانی هستند که می‌توانند به سلول‌های خونی تبدیل شوند.

به گزارش خبرگزاری شبستان: اهدای سلول های بنیادی خونساز از دو طریق اهداکنندگان خویشاوند و غیرخویشاند صورت می گیرد. برای این که فردی به عنوان دهنده سلول بنیادی برای انجام پیوند مغز استخوان انتخاب شود. فاکتوری به نام اچ.ال.ای که شناسنامه ژنتیکی فرد است باید بین گیرنده و دهنده پیوند سازگار باشد و در حدود 70 درصد مواقع، دهنده خویشاوند سازگار یافت نمی شود و در این حالت لازم است جستجو برای داوطلبان اهدای سلول های بنیادی خونساز غیرخویشاوند آغاز شود.

 

بیش از 50 بیماری با پیوند سلول های بنیادی خون ساز قابل درمان است و این بیماری ها را می توان در پنج گروه بیماری های بدخیم خونی، بیماری های غیر بدخیم خونی مانند تالاسمی و کم کاری مغز استخوان، بیماری های نقایص ایمنی ارثی، بیماری های نقایص ارثی متابولیک بدن طبقه بندی کرد. در این بیماری ها براساس تائید علمی تنها راه علاج قطعی بیماران، استفاده از پیوند سلول های بنیادی خون ساز است.

 

حمید کریمی 35 ساله از مشهد مقدس یکی از اهداکنندگان سلول های بنیادی خونساز است که در آذرماه 1400 موفق به انجام این کار نجات بخش شده است و با او گفتگوی کوتاهی داشته ایم که در ادامه از نظرتان می گذرد:

 

- از اولین لحظه ای که تصمیم گرفتید این کار مهم را انجام دهید، برای ما بگویید.

سال گذشته و بر طبق برنامه ای که اهدای خون مستمر انجام می دادم به مرکز اهدای خون امام رضا(ع) مراجعه کردم و در آنجا بود که یکی از کارکنان در مورد اهدای سلول های بنیادی با من صحبت کرد و وقتی دیدم می توانم با این روش به نجات فردی کمک کنم، مشتاقانه پذیرفتم و در لیست داوطلبان این کار ارزشمند ثبت نام کردم.

 

- چند سال است که با سازمان انتقال خون همراه هستید؟

من از سال 1383 تا هم اکنون به صورت منظم و برای نجات جان بیماران، اهدای خون را یک ضرورت در زندگیم قرار داده ام و خوشحالم که خدا نعمت سلامتی به من داده و برای شکرگزاری، بهترین راه همین اهدای خون برای کمک به بیماران نیازمند به خون است.

 

- مراحل انجام اهدای سلول های بنیادی برای شما چگونه بود؟

انجام اهدای سلول های بنیادی تفاوت هایی با اهدای خون دارد و آزمایش های مختلفی صورت گرفت که خوشبختانه در 20 آذرماه بود توانستم این کار را برای نجات جان یک بیمار هموطن انجام دهم.

 

- شما آیا می دانید که باعث نجات جان یک پسربچه 9 ساله شده اید؟

واقعا، همین الان فهمیدم و خیلی خوشحالم و چه چیزی بهتر از این، چون من خودم دو پسر 6 و 2 ساله دارم و به عنوان یک پدر می فهمم سلامتی فرزند چه حس خوبی دارد و خدا را شاکرم که توانستم خانواده ای را شاد کنم و به من گفته بودند که تا 3 سال بعد از عمل پیوند، نمی توان بیمار بهبودیافته را دید و الان هم واقعا مایل نیستم چون این کار را برای رضای خدا کردم.

 

- آیا خانواده شما راضی به انجام این کار توسط شما بودند؟

بله همسرم بسیار من را تشویق کرد و خود من هم وقتی می رفتم مطب پزشک و کودکان بیمار را می دیدم، انگیزه ام برای این کار صدچندان می شد.

 

- بعد از اهدای سلول های بنیادی به دیگران هم این کار را سفارش کردید؟

قطعا، همیشه و همه جا به دوستان و آشنایان توصیه خواهم کرد این کار مهم را تجربه کنند و این حجم از آرامش و رضایت درونی که دارم را با دیگران به اشتراک می گذارم تا از لذت نجات یک بیمار هموطن در هر کجای این آب و خاک بی بهره نمانند.

 

- اهل مشهد الرضا هستید و یک پیام ویژه برای بیماران بدهید.

من هر بار که زیارت بروم نایب الزیاره کارکنان زحمتکش سازمان انتقال خون و بیماران خواهم بود که امیدوارم به عنایت امام مهربانی حضرت رضا(ع) بتوانیم به یکدیگر کمک کنیم و ان شاالله تمام بیماران هم لباس عافیت و سلامت بپوشند.

 

- حرف پایانی اگر دارید، در خدمت شما هستیم.

من به سازمان انتقال خون اعتماد دارم و می دانم که این خون ها و سلول های بنیادی که توسط مردم اهدا می شود در اوج امانت داری و سلامت به بیماران انتقال داده می شود و در پایان، ضمن تشکر از مسئولین و کارکنان انتقال خون خراسان رضوی، امیدوارم حال مردم کشورم همیشه خوب باشد.

کد خبر 1142643

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha