نیازمند تاریخ نگاری با استفاده از ظرفیت های دفاع مقدس هستیم

حجت الاسلام عاملی با اشاره به قدمت هزار ساله تاریخ شفاهی در فرهنگ و تاریخ تشیع و ایران گفت: نیازمند تاریخ نگاری با استفاده از ظرفیت های دفاع مقدس هستیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، سید سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در سومین همایش تاریخ شفاهی دفاع مقدس گفت: انقلاب اسلامی سرمایه اجتماعی بزرگ بر پایه امید به آینده است و در شرایطی که جهان با حاکمیت فرهنگ لاییک، لیبرال و مارکسیست مواجه بود، مسیر تاریخ را تغییر داد و دین را به میدان زندگی کشاند.

 

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه مسیحیت با پیروزی انقلاب احیا شد، تصریح کرد: انقلاب توجه به خدا و دین را در مردم دنیا افزایش داد و امیدی برای انقلابیون فراهم کرد که اگر بخواهیم می شود و دیدیم شاهی که بزرگ بود، رفت و پیروزی های ملت ایران رقم خورد.

 

وی با اشاره به جانفشانی های شهدا در پیروزی انقلاب، دفاع مقدس و دفاع از حریم ولایت یادآور شد: شهدا سرمایه های اجتماعی انقلاب هستند. شهدای زنده دفاع مقدس و رزمندگان نیز ناشناخته باقی ماندند. تمامی این افراد سرمایه های اجتماعی ما هستند.

 

حجت الاسلام عاملی با اشاره به رشادت های سردار سلیمانی گفت: سردار سلیمانی چهار نماد تبسم و لبخند، همت و تلاش مجاهدانه، عقلانیت، تدبیر و برنامه ریزی علیه دشمن، ایمان و باور برخاسته از نشاط و یقین را در میان جامعه زنده کرد و امروز می توانیم این شهید بزرگوار را به عنوان نمادی بزرگ و الگوی جامعه نشان دهیم تا جایی که نسل جوان ما آرزو می کنند ای کاش ما هم سردار سلیمانی بودیم.

 

وی با اشاره به نقش تاریخ شفاهی در فرهنگ و تاریخ ایران یادآور شد: تاریخ شفاهی در فرهنگ ما قدمتی هزار ساله دارد و در فرهنگ تشیع نیز با استنادات معتبر مورد استفاده قرار گرفته است. ما تجربه روایت و تاریخ شفاهی را از جایگاه امام معصوم و اهل بیت (ع) داریم.

 

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: تاریخ شفاهی مبتنی بر ثبت و ضبط خاطرات است و عمر بیش از 50 سال ندارد و در ایران اسلامی سه دهه را پشت سر گذاشته است و تجربه 30 ساله را در پی دارد.

 

وی گفت: تاریخ شفاهی به معنای ثبت بدون واسطه وقایع مهم نانوشته از صندوقچه گنجینه جنگ و عینیت آنهاست. از این نظر تاریخ شفاهی اهمیت زیادی داشته و به عنوان یک هدف گذاری مهم محسوب می شود.

 

وی یادآور شد: تاریخ شفاهی با نگاه به گذشته مسیر آینده را نشان می دهد. در تاریخ شفاهی جنگ فرهنگ اسلامی جنگ بیان می شود و فرهنگ تولیدکننده معنای اصلی یک جامعه است.

 

وی یادآور شد: تاریخ شفاهی تنها مربوط به تاریخ شفاهی سرداران جنگ نیست بلکه بخشی از این تاریخ مربوط به آدم های معمولی جنگ است که ناگفته های زیادی را در دل دارند. در بیان این تاریخ باید از روش ها و تکنیک های مهم و معتبر استفاده کرد.

 

وی گفت: تاریخ شفاهی بیان عمیق و عمقی لایه های زیرین یک رویداد است که به بیان موضوع می پردازد و مبتنی بر گفت و گو و دارای چهارچوب است.

 

حجت الاسلام عاملی اظهار کرد: ما نیازمند تاریخ نگاری با استفاده از ظرفیت های دفاع مقدس هستیم و در بیان این تاریخ باید از بهترین ظرفیت ها و فناوری ها استفاده شود.

کد خبر 1142727

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha