نمایشگاه مجازی به‌منزله جریان خون تازه در بازار نشر است

جاسبی گفت: اولین تجربه حضور در نمایشگاه مجازی کتاب خیلی تأثیرگذار بود تا آنجا که امسال هم خود ناشران به دنبال برپایی این نمایشگاه بودند تا بتوانند آثار خود را عرضه کنند.

«جواد جاسبی» با اشاره به تأثیرگذاری اولین تجربه‌ حضور در نمایشگاه مجازی کتاب تهران به خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان گفت: خوشبختانه با این نمایشگاه خون تازه‌ای در رگ‌های مرده بازار نشر جریان یافت و تجربه خوبی بود تا آنجا که امسال هم خود ناشران به دنبال برپایی این نمایشگاه بودند تا بتوانند آثار خود را عرضه کنند.

 

مدیر انتشارات پیام آزادی در پاسخ به این سئوال که اگر نمایشگاه مجازی به صورت دائمی برگزار شود، چه تاثیراتی خواهد داشت، اظهار داشت: به‌نظرم اگر بتوانند این نمایشگاه را به‌صورت دائمی برگزار کنند، بازخورد خوبی دارد و ارتباط بهتری بین ناشران و مخاطبان برقرار می‌شود، چراکه دیگر کتابی که تازه منتشر می‌شود مثل گذشته مهجور نمی‌ماند و هر کتابی را می‌توان به‌راحتی در این نمایشگاه پیدا کرد. موضوع دیگر، بحث نیاز مخاطب و همچنین جذابیت آثار است. به‌نظر من نیاز است که به‌واسطه دائمی کردن این نمایشگاه، نیاز قشر جوان به کتاب را برطرف کنیم.

 

این ناشر با بیان اینکه نمایشگاه مجازی کتاب تهران دسترسی مخاطبان به کتاب را راحت‌تر خواهد کرد، عنوان کرد: این نمایشگاه هم صد در صد فرصت حضور مخاطبان در نمایشگاه را عادلانه می‌کند و هم امکان مقایسه را به مخاطب می‌دهد. یعنی اگر مخاطب می‌خواهد یک کتاب علمی در مورد زمین و ستارگان پیدا کند با مقایسه کردن چند کتاب می‌تواند انتخاب بهتری داشته باشد و ناشری هم که تازه شروع به‌کار کرده می‌تواند کتاب‌های خود را راحت‌تر به مخاطب عرضه کند.

 

جاسبی در پاسخ به این سئوال که نمایشگاه مجازی چقدر در کاهش هزینه های مردم اثرگذار است،افزود: سال گذشته وقتی لیستی که برای ارسال کتاب تهیه کرده بودیم را مشاهده کردیم متوجه شدیم از چه نقاطی کتاب خریداری شده، لذا من فکر می‌کنم اگر به لحاظ هزینه‌ای و فرصت هم در نظر بگیریم، نمایشگاه توانسته در وقت و زمان و هزینه افراد صرفه‌جویی کند و این را مخاطبان هم به‌خوبی درک کرده‌اند

وی با اشاره به اینکه اگر نمایشگاه دائمی شود، حتی جلوی بسیاری از کتاب‌سازی‌ها گرفته شده و ناشر به هدف و حق واقعی خود می‌رسد، عنوان کرد: در واقع به این واسطه کتاب‌سازی‌های کمتر و مقایسه بهتری صورت می‌گیرد، چون یک سری از افراد همانند کتاب شما را از یک مترجم دیگر به چاپ می‌رسانند و مخاطب در این فضا امکان بهتری پیدا می‌کند تا آثار را مقایسه کرده و انتخاب بهتری داشته باشد

 

مدیر انتشارات پیام آزادی با تأکید بر ترغیب ناشران برای فعالیت در فضای مجازی به‌واسطه برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران، تصریح کرد: خود ما با ایده‌ای که از نمایشگاه مجازی کتاب تهران در سال گذشته گرفتیم، سایت‌مان را به روزتر کردیم، فعالیت اینستاگرامی‌مان را افزایش دادیم و از فضای مجازی  برای اطلاع‌رسانی و تعامل بیشتر با مشتریان و مخاطبان‌مان استفاده کردیم. همچنین بودجه مستقلی را برای استفاده از فضای مجازی در نظر گرفتیم. لذا تمام ناشران می‌توانند از این فرصت برای توسعه و نشر کتاب بهره ببرند.

 

جاسبی در پاسخ به این سئوال که نمایشگاه مجازی کتاب چقدر باعث تعامل ناشران شده است، گفت: نمایشگاه مجازی کتاب در راستای ایجاد تعاملات جدید زمینه سازی خوبی کرد. این نمایشگاه باعث شد که بسیاری از کتابفروشان با آثار و انتشارات ما آشنا شوند، چون خیلی از آن‌ها تا قبل از این فقط اسم ناشران بزرگ را شنیده بودند و با آن‌ها کار می‌کردند، اما نمایشگاه باعث شد که خیلی از کتابفروشان مستقیما با ما تماس بگیرند و متوجه شوند که مجموعه ما در چه راستایی فعالیت داشته و چه آثاری دارد و بر این اساس نیازهایی که بازار آن‌ها داشت شناسایی شد و توانستند که از آن استفاده کنند

 

گفتنی است،دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از سوم بهمن‌ماه آغاز شده و تا یازدهم  بهمن‌ماه ١٤٠٠ ادامه خواهد داشت. علاقه‌مندان برای بازدید و خرید کتاب می‌توانند به ketab.ir مراجعه کنند.

 

 

کد خبر 1142889

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha