​۶۵ درصد از جمعیت مهاجر به گیلان در مناطق جلگه‌ای ساکن هستند

آمار با بیان اینکه بیش از ۶۵ درصد از جمعیت مهاجر به گیلان در مناطق جلگه‌ای استان ساکن هستند گفت: بالای ۵۰ درصد مهاجران از محدوده تهران، البرز، قم و مناطق مرکزی به سمت گیلان در حال حرکتند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «تیمور آمار» شامگاه یکشنبه( 10 بهمن) در گفت‌وگوی خبری وضعیت گیلان در حوزه مهاجرپذیری را مورد بررسی قرار داد و اظهار داشت: الگوهای مهاجرت در سراسر کشورمان در حال تغییر است و عموما شاهد جابه جایی جمعیت از نواحی شهری به سمت روستاها هستیم.

 

مجری طرح الگوی مهاجرت به نواحی روستایی گیلان با بیان اینکه مهاجرت‌های شهر به شهر در دهه 75 تا 85 از عدد 53 درصد به 58 درصد در دهه 85 و 95 رسیده است عنوان کرد: میزان جابه جایی از روستا به شهر نیز از 16.5 درصد به 13.5 درصد کاهش یافته و در نقطه مقابل، جابه جایی‌های از شهر به روستا از 19 درصد به 21 درصد افزایش پیدا کرده است.

 

آمار با تاکید بر اینکه تراز مهاجرتی گیلان تا سال 1375 منفی و خروجی‌های آن از میزان ورودی‌هایش بیشتر بود گفت: از سال 75 به بعد همواره شاهد بودیم که این تراز مثبت شد یعنی میزان ورودی‌ها به گیلان افزایش یافت به طوری‌که طبق آخرین سرشماری رسمی، پنج درصد از کل مهاجرت‌های کشور به سمت گیلان بود و این استان از این حیث در رده نهمین استان مهاجرپذیر قرار گرفت. 

 

*حدود 62 هزار خانوار در گیلان چرخشی رفت و آمد می کنند 

استاد دانشگاه گیلان ابراز داشت: میزان مهاجرپذیری گیلان در حال حاضر یک و نیم است یعنی به ازای هر یک نفر که از استان خارج می‌شود یک و نیم نفر هم به استان وارد می‌شود که نشان می‌دهد گیلان به استناد همین آمار و اطلاعات بستر جدیدی را در بحث مهاجرت در حال تجربه است.

 

وی یادآور شد: با توجه به آماری که از دهیاران در کل روستاهای گیلان احصاء کردیم حدود 62 هزار خانوار در استان به شکل چرخشی در رفت و آمدند که از آن‌ها به عنوان جمعیت شناور و جمعیت موقت نام می‌بریم، البته این نکته را هم باید در نظر بگیریم که دولت‌ها با هدف بازتوزیع جمعیت در سرزمین تشویق‌هایی را برای جابه جایی جمعیت به روستاها و مناطق کم جمعیت اعمال کرده است.

 

مجری طرح الگوی مهاجرت به نواحی روستایی گیلان اضافه کرد: اگر به مبدأ افرادی که به سمت گیلان مهاجرت می‌کنند، دقت کنیم، انگیزه‌های آنان برایمان آشکار می‌شود زیرا بالای 50 درصد این افراد از محدوده تهران، البرز، قم و مناطق مرکزی به سمت استان در حال حرکتند که انگیزه 90 درصد این‌ها برخورداری از مزیت‌های اکوتوریستی گیلان است.

 

آمار با بیان اینکه به واسطه خشکسالی، مشکلات کم‌آبی در مرکز کشور نظیر اصفهان، گیلان به گریزگاهی برای این استان‌ها تبدیل شده است افزود: بر اساس آماری که احصاء کردیم 75 درصد از مهاجرت‌ها و جابه جایی‌هایی که به سمت استان گیلان انجام می‌شود به شکل موقت است و تنها 25 درصدش به صورت اسکان دائم است.

 

* کاهش 33 درصدی ارضی کشاورزی در گیلان

استاد دانشگاه گیلان ادامه داد:‌ آمار سرشماری کشاورزی نشان می‌دهد 33 درصد از ارضی کشاورزی گیلان در خلال سال‌های 67 تا 92 کاهش پیدا کرده است، همچنین کم رمق شدن تولید، ایجاد ارزش افزوده کاذب و سوداگری زمین از دیگر تبعات افزایش مهاجرت‌ها به استان است.

 

وی وجود هشت هزار و 300 واحد رسمی بنگاه املاک در سطح استان گیلان را مورد اشاره قرار داد و گفت: بیش از 65 درصد از جمعیت مهاجر به گیلان در مناطق جلگه‌ای استان ساکن هستند بنابراین فشار زیادی به این مناطق وارد آمده همچنین نسبت جمعیت بومی به غیر بومی در گیلان پنج به یک است.

 

مجری طرح الگوی مهاجرت به نواحی روستایی گیلان تغییر در شیوه تهیه طرح‌های هادی روستایی استان را خواستار شد و اظهار داشت: از نمایندگان گیلان در مجلس خواهش دارم این موضوع را با جدیت پیگیری کنند زیرا شرایط گیلان با تمام استان‌ها فرق می‌کند.

 

آمار ایجاد بانک اطلاعاتی مهاجرت در سطح دهیاری‌های استان گیلان را هم ضروری دانست و خاطرنشان کرد: نقش مسئولان محلی در دامن زدن به مهاجرت‌ها بسیار بالاست اما متاسفانه قانون در این باره سکوت کرده است زیرا قانونی نداریم که از رانت اطلاعاتی اعضاهای شورای اسلامی و دهیاران روستاها جلوگیری به عمل آورد.


 

کد خبر 1142958

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha