برگزاری مراسم روز جهانی تالاب ها در شهرستان بختگان با حضور معاون رئیس جمهور

ظهرابی گفت: مراسم روز جهانی تالاب ها روز پنج شنبه در شهرستان بختگان با حضور معاون رئیس جمهور، مدیرکل سازمان محیط زیست، نماینده فائو، استاندار، مقامات محلی و ... برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «حمید ظهرابی»، امروز (دوشنبه 11 بهمن) در نشست اداره کل حفاظت محیط زیست فارس به مناسبت روز جهانی تالاب در جمع خبرنگاران گفت: هر تالابی که در جهان بین المللی باشد، «رامسر سایت» اطلاق می شود که افتخاری برای کشور ماست.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس افزود: کنوانسیون رامسر در سال 1349 با هدف حفاظت از تالاب ها به ویژه با هدف حفظ و تنوع زیستی تالاب ها منعقد شد.

وی اضافه کرد: در کشور ما بیش از 80 درصد تالاب ها متاثر از اتفاقات اخیر و خشکسالی شده اند زیرا بستر آنها تحت تاثیر گرد و غبار قرار گرفته است.

ظهرابی اعلام کرد: فارس دارای 13 تالاب است که در قانون حفاظت تالاب ها ثبت شده اند و پنج تالاب طشک، بختگان، کمجان، ارژن و پریشان بین المللی بوده و به عنوان «رامسر سایت» در جهان شناخته می شوند.

وی ادامه داد: تالاب های فارس به علت بهره برداری ها به ویژه بهره برداری کشاورزی به شدت آسیب دیده اند و علیرغم بارندگی خوب اخیر در استان هنوز وضعیت تالاب ها همچنان خوب نیست و پریشان هیچ گونه آبگیری نداشته است زیرا سفره های زیرزمینی آن به شدت آسیب دیده است و 135 میلیون متر مکعب برای آبخوان های اطراف تالاب لازم است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس تاکید کرد: عمده مشکل این تالاب فعالیت های کشاورزی فراتر از ظرفیت است که تالاب را خشکانده و اگر این روند ادامه یابد شهرهای اطراف تالاب ها نیز دچار مشکل می شوند.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای حفاظت از تالاب ارژن بیان کرد: در مورد تالاب ارژن نیز حفر چاه ها شناسایی شده و برای رفع تصرف آنها اقدام می شود و تعداد زیادی باغ ویلاها در این منطقه به صورت غیر مجاز چاه دارند که با برنامه ریزی های لازم با آنها برخورد جدی می شود.

ظهرابی افزود: هتل «کاخ ایرانیان» در این محدوده توسط مامورین محیط زیست با همکاری نیروی انتظامی و دادگستری قلع و قمع شد و برخورد با ساخت و سازها و بهره برداری های غیر قانونی از اولویت های اداره کل محیط زیست فارس است.

وی با اشاره به وضعیت تالاب بختگان گفت: تالاب بختگان که تا سال 86 به طور میانگین 600 میلیون متر مکعب از رودخانه کر دریافت می کرد با احداث سد سیوند و ملاصدرا، ورودی آبش به صفر رسید زیرا بهره برداری این سدها با شروع دوره خشکسالی همزمان شد و با رها سازی حقابه تالاب تنها درصد اندکی از آب تامین شد و تالاب بختگان در بارندگی اخیر 22 درصد آب گرفته است.

ظهرابی ادامه داد: تالاب کافتر از تالاب های شیرین استان است که به شدت در اثر بهره برداری کشاورزی آسیب دیده و تالاب مهارلو وضعیت بهتری از سایر تالاب ها دارد زیرا سد در مسیر تالاب نداریم و 61 درصد از تالاب پوشیده از آب است.

وی اضافه کرد: مهارلو یکی از تالاب های مهم در زمستان گذری پرندگان است که در جلوگیری از کانون های فرسایش بادی در خصوص سروستان و شیراز و کوار دارد و این تالاب بیشتر مشکل آلودگی دارد و اقدامات زیادی برای رفع این آلودگی ها انجام شده است.

ظهرابی با اشاره به آبگیری اخیر تالاب های فارس بیان کرد: تالاب های جنوب استان نیز سطح آبگیری بیشتری داشته اند و تالاب برمشور در ممسنی 35 درصد آبگیری شده و تالاب برم فیروز پوشیده از برف است.

وی افزود: لایروبی در بختگان و طشک و کافتر انجام شده و برای تالاب مهارلو نیز مطالعات انجام شده و اجرای طرح کشاورزی پایدار با رویکرد حوزه طشک و بختگان با جدیت دنبال می شود که 21 روستا با مشارکت سازمان های مردم نهاد مورد برنامه ریزی قرار می گیرد که با مصرف آب کمتر بتوانند به کشاورزی پایدار بپردازند.

وی ادامه داد: در حوزه طشک و بختگان از سال گذشته و امسال بیش از 15 برنامه توسط سازمان های مردم نهاد محلی برای آموزش و فرهنگ سازی و بحث کشاورزی پایدار انجام شده و سال قبل با اعتبارات استانی و امسال با اعتبار بین المللی و کمک ژاپن در حال اجراست و برای اجرای این برنامه ها پنج کارگاه آموزشی در شیراز با حضور جوامع بومی و محلی و مسئولان محلی انجام شده است.

ظهرابی اضافه کرد: در حوزه پریشان، مرکز آموزش و پژوهش راه اندازی کردیم و هر هفته جلسه مداوم برگزار می شود و با روستاها و مردم ارتباط موثر ایجاد شده است و در تالاب کافتر سازمان های مردم نهاد با برگزاری دوره آموزشی اقدامات موثری انجام می دهند.

وی عنوان کرد: در تالاب ارژن مرکز تحقیقاتی راه اندازی می شود و همه در سایه همدلی محیط زیست فارس با سازمان های مردم نهاد انجام شده است.

ظهرابی با اشاره به بارندگی و آلودگی هوا نیز گفت: پارامترهای اقلیمی به بهبود وضعیت هوا کمک می کند اما در کلانشهرها روزهایی که هوا صاف و پایدار است، کیفیت هوا افت می کند و علیرغم بارندگی به دلیل وارونگی هوا شاهد افزایش غلظت آلاینده ها خواهیم بود و با افزایش دما مجددا شرایط بهتر می شود.

وی تاکید کرد: خودروها بیشترین عامل آلایندگی هوا در شیراز هستند اما وضعیت سلامت هوا در شیراز نسبت به سایر کلانشهرهای کشور همچنان بهتر است و برای حفظ پاکی هوا در شیراز اقداماتی مانند انتقال شرکت پشم شیشه به منطقه ویژه اقتصادی و انتقال کارخانه سیمان و انتقال بخش های آلاینده کارخانه روغن نباتی به انجام رسیده است.

ظهرابی با تبریک فرا رسیدن روز جهانی تالاب اعلام کرد: مراسم روز جهانی تالاب روز پنج شنبه در شهرستان بختگان با حضور معاون رئیس جمهور، مدیرکل سازمان محیط زیست، نماینده فائو، استاندار، مقامات محلی و ... برگزار خواهد شد.

کد خبر 1143122

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha