مافیایی قدرتمند در دخانیات داریم/رسانه ها زبان گویای کارگران خط تولید باشند

شیخان بابیان اینکه شرکت دخانیات درسال های گذشته به دلیل سیاست های غلط درگیر رانت و فساد بود و ناکارآمدی در عرصه تولید، بازاریابی و فروش باعث شده سهم بازار در شرکت دخانیات به کمتر از ۱۰ درصد برسد، گفت:رسانه ها به دنبال افشای فساد مافیای دخانیات باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از ساری، «محمدشیخان» شامگاه(۱۲بهمن) ضمن تبریک ایام الله دهه فجر، با اشاره به پیشینه دینی و انقلابی مردم این خطه از شمال کشور، اظهار کرد: مردمان مجاهد دیار علویان(مازندران) در تمام صحنه‌های انقلاب، دفاع مقدس و دفاع از حرم پیشگام بودند.

مدیر عامل شرکت دخانیات ایران افزود: مجتمع دخانیات مازندران به‌عنوان یکی از بزرگترین قطب های تولیدی صنعت دخانیات در کشور از نیروی انسانی خوب و ظرفیت بالایی برخوردار است.

 

 

وی همچنین گفت: شرکت دخانیات ایران قدمت یکصد ساله دارد و این قدمت به بلندای تاریخ در حوزه اقتصاد کمک حال معیشت مردم در منطقه بوده است.

 

شیخان با بیان اینکه نگاه ما به این شرکت از این جهت که می تواند ظرفیت اشتغال ایجاد نماید، نگاهی اقتصادی است، یادآور شد: این بدین معنا نیست که ما به‌دنبال افزایش مصرف دخانیات هستیم، بلکه از این جهت که ما در این حوزه خودمان تولیدکننده باشیم برایمان مزیت است از طرفی حجم زیادی از مارکت و گردش مالی در این صنعت وجود دارد که اگر ما در این حوزه فعال نباشیم بخش زیادی از منابع ارزی از کشور خارج می‌شود.

 

وی با اشاره به گزارشی از عملکرد این شرکت و برنامه‌های آینده، رسانه را ضلع اساسی عرصه اطلاع‌رسانی دانست و از اصحاب رسانه خواست تا در مباحث اصلاح‌ حرکت صنعت دخانیات حرکتی پر  شتاب به سوی قله‌های بلند نقش آفرین باشند.

 

شیخان گفت: در چند سال گذشته تولیدات ما به زیر ۱۰ میلیارد نخ رسید و  هر روز سهممان از بازار کم شده و تولیدمان کاهش پیدا کرد و این در حای است که عده ای در حال خارج کردن سرمایه از کشور هستند، شرکت‌های خارجی در حال جولان دادن هستند تاجایی که استندهای تبلیغاتی دارند و در همین استندها تولیدات داخلی ما جایگاهی ندارد که این اوج فاجعه است.

 

وی با بیان اینکه ۷۰درصد از سهم بازار در اختیار ۲ شرکت خارجی است، افزود: ما را بصورت هنرمندانه مشغول و در این راستا بازار را تصاحب کردند و محصولات خود را به فروش می رسانند.

 

مدیرعامل شرکت دخانیات ایران با بیان اینکه دستگاه های نظارتی و تعزیرات باید نظارت جدی در این حوزه داشته باشند، اعلام کرد: سهم شرکت های خارجی از تولید محصولات دخانی ۷۰ درصد است و ما با یک فضای به‌هم ریخته سرشار از فساد و رانت مواجه هستیم گفت اینجا نقش رسانه کجاست؟ البته ورود با تحقیق سختی‌هایی دارد، حتما کانون های قدرت و زر صف آرایی می کنند در زمانی شرکت دخانیات نزدیک به ۲۰ هزار پرسنل و کارمند داشته ولی مناسفانه امروز تنها ۶ هزار پرسنل دارد و تولید و سهم بازارش هم کاهش پیدا کرده است.

 

شیخان عنوان کرد: در سال ۱۳۹۷ دولت وقت به دو شرکت خارجی ارز دولتی می‌دهد این درحالی است همین ارز را به شرکت‌های داخلی نمی‌دهند، ترجمه این موضوع یعنی فساد و رانت و از آن بدتر اینکه رییس جمهور وقت در همان سال برای حمایت از یک شرکت خارجی به زنجان سفر میکند و خط ترایمری شرکت خارجی را افتتاح می کند و این یعنی اوج انفعال! و این یعنی اوج وادادگی! شعار سال ما رونق تولید بود ولی شاهد سنگ‌اندازی و دست‌اندازی در تولید بودیم و  با حرف های فریبنده کار را به سمتی بردند که نه تنها به تولید داخل آسیب زدند بلکه بازار داخل را در اختیار خارجی ها قرار دادند.

 

مدیرعامل شرکت دخانیات ایران گفت: خانواده توتون کار و  تنباکو در کشور ۲۰ هزار نفر بودند ولی امروز تعدادشان به ۲ هزار نفر رسیده است. استان مازندران در یک بازه تاریخی بالای ۲هزار هکتار زمین زیر کشت توتون داشت امروز به کمتر از ۲۰۰ هکتار رسیده که فاجعه است در سال گذشته کل حجم برداشت توتون ما برای شرکت دخانیات هزار و خورده ای هکتار بود یک زمانی فقط در مازندران ۸ هزار هکتار برداشت داشتیم.ولی الان متاسفانه به پایین ترین سطح تنزل پیدا کردیم لذا احیای کشاورزی در حوزه کشت توتون با هدف افزایش تولید داخل و صادرات در دستور کار قرار دادیم.

شیخان با اشاره به اینکه سوال اینجاست چه اتفاقی افتاده که اوضاع کشاورزان اینگونه شد، گفت: مشخص است کار دست دلالان افتاده از طرفی یک عده به واردات روی آوردند، در حالی که اعتقاد ما این است که کشاورز ما شریک تجاری شرکت دخانیات است وتلاش داریم با همدیگر ضمن افزایش میزان تولید سهم بازار را افزایش بدهیم.

 

وی تاکید کرد: برند سیگار بهمن با کیفیت خوب و قدرت نفوذ بالا در همه سرزمین‌های اطراف میتواند بازار داشته باشد و مهم این است که باور کنیم می توانیم این اتفاق را رقم بزنیم. موضوع بحث بعدی سرمایه‌گذاری روی این صنعت است، البته برای جهش در هر صنعت نیازمند به تکنولوژی روز هستیم، باید در سطحی قرار بگیریم که شایسته شرکت بزرگ دخانیات ایران باشد، مورد بعدی منابع انسانی این شرکت است.

 

شیخان همچنین گفت: در دنیا در صنعت دخانیات اصلا زیان وجود ندارد اما ما شاهد این هستیم که عده‌ای با تفکر وابستگی در شرکت دخانیات ایران زیان به بار آوردند، در حوزه منابع انسانی دنبال ساماندهی هستیم، تحصیل‌کرده‌های ما بیکار هستند، مگر می شود در جامعه جلوی رشد افراد را بگیریم؟ بنده اعتقاد دارم که سطح رفاه کارگران شرکت باید به جایگاهی برسد که آن‌هایی که در بیرون هستند علاقه داشته باشند در این شرکت کار کنند.

 

مدیرعامل دخانیات ایران با بیان اینکه متاسفانه شرکت در سال های گذشته به دلیل سیاست های غلط درگیر مافیا، رانت و فساد بوده و ناکارآمدی در عرصه تولید، بازاریابی و فروش باعث گردیده امروز سهم بازار در شرکت دخانیات به کمتر از 10 درصد برسد، اعلام کرد: اصحاب رسانه باید با مافیای دخانیات مبارزه کرده و فسادشان را افشا کنند، چرا در حالی که ما برای تامین دارو دارای مشکل ارز بودیم، به شرکت های خارجی ارزدادند و به تولیدکنندگان داخلی ارزی تعلق تگرفت در همان زمان با یک زد و بند سیاسی و رانت برند بیستون شرکت دخانیات را به چوب حراج زدند و به دیگران داده اند.

 

وی با بیان اینکه متاسفانه درگذشته تولید برخی از برندهای داخلی را برای ایجاد فضا برای برندهای خارجی‌ کاهش دادند، یادآور شد: حمایت، نظارت و برنامه‌ریزی لازم است،  به همان نسبتی که شرکت دخانیات کوچک شد شرکت‌های خارجی بزرگ‌تر شدند اینها اگر در دولت آقای رئیسی اصلاح نشود چه زمانی باید اصلاح شود، اکنون در کشور فرصتی فراهم شده که در مسیر درست حرکت کنیم و رسانه‌ها باید زبان گویای کارگران خط تولید ما باشند، رسانه‌ها باید اقدام به موقع را در فضای آگاهی‌رسانی به افکار عمومی داشته باشند.

 

مدیرعامل شرکت دخانیات ایران با اشاره به ماجرای مسجد کوفه و ضربت خوردن حضرت علی(ع) و اینکه عده ای منافق و دروغگو شبهه ایجادکرده بودند نسبت به اینکه مگر علی(ع) نماز می خواند، گفت: اگر رسانه آن روز درست عمل می‌کرد حقیقت ذبح نمی‌شد امروز رسانه باید به تکلیف خود درست عمل کند.

 

شیخان گفت: خبرنگاران منادی صلح و عدالت در جامعه بشری هستند، واین فرصت برای آنها بسیار ارزشمند است.

 

وی همچنین اظهار امیدواری کرد: خداوند کمک کند در مسیری قرار بگیریم که به پیشرفت و تعالی برسیم.

کد خبر 1143919

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha