مساجد قرارگاه راهبردی انقلاب اسلامی

مساجد یکی از ارکان مهم انقلاب اسلامی از تشکیل تا ادامه مسیر در جریان بیانیه گام دوم انقلاب به عنوان قرارگاه راهبردی نظام از آن می توان یاد کرد.

خبرگزاری شبستان-اصفهان: شکل گیری یک نظام و انقلاب جدید در هر مملکتی و جریان سیاسی مستلزم پایه‌های اساسی و راهبردی برای هدایتگری و محوریت است و در طول مسیر هم، این پایه ها نقش مهمی را ایفا می کند.

انقلاب اسلامی ایران که یک اتفاق متفاوت در تاریخ جهان بوده، بر پایه مبانی اسلامی و مردم محوری شکل گیری شده و مساجد به عنوان خانه های خداوند بر روی زمین محوریت این حرکت مهم را بر عهده داشته و امروز به عنوان پایگاه دین و سیاست مطرح هستند.

مساجد یکی از ارکان مهم انقلاب اسلامی از تشکیل تا ادامه مسیر در جریان بیانیه گام دوم انقلاب به عنوان قرارگاه راهبردی نظام از آن می توان یاد کرد که نقش راهبردی و عملیاتی این مراکز دینی با احیا کارکردها تقویت و روبه اوج و رشد خواهد رفت.

 

بصیرت افزایی، آموزش مفاهیم دینی، فعالیت های فرهنگی و تربیتی، توسعه فرهنگ های ناب مثل کتابخوانی و پشتیبانی از شرایط سخت کشور از جمله عملکرد مساجد در دوران بیش از 40 سال انقلاب بوده و هر چقدر کارکردهای این مکان معنوی رونق بیشتری یافته، آنگاه شاهد تجلی خدمت به معنای واقعی شده است.

ادامه راه انقلاب اسلامی ایران بر مبنای بیانیه گام دوم انقلاب، نقش مساجد را بیشتر ترسیم کرده و جان مایه آن بر مبنای همین تقویت و توسعه پیش می رود.

 

*مبارزه با مسجد محوری در دوران طاغوت

طاغوطیان مساجد را هم از نگاه معنوی و هم از نگاه محوریت و وحدت افزایی مردم نکوهش می کردند و با تقویت این جریان مبارزه و دشمنی داشتند.

مسجدی که به بیداری مردم محله و ایجاد وحدت و انسجام کمک نکند این دیگر به عنوان یک پایگاه دینی موثر مطر نخواهد بود ولی رژیم پهلوی مسجد را با این شاخصه نمی خواست و در آن دوران توسعه این مراکز دینی رقم نمی خورد.

فرهنگی که در مدیریت آن دوران حاکم بود، مبنای غربی داشت و غرب برای تقویت معنویت و انسجام درونی برنامه ای ندارد و هدف را توسعه و ترویج فحشا قرار می دهد.

رئیس اداره عقیدتی سیاسی نیروی پدافند هوایی ارتش با اشاره به فرهنگ غربی که توسط رضا خان در ایران در حال توسعه بود، گفت: رژیم پهلوی بر اساس فرمانبری از آمریکا به دنبال تقویت فرهنگی غربی و کاهش روحیه معنویت در مردم بود.

حجت الاسلام «محمد باقر روشندل« کشف حجاب را مصداقی از همین باور بیان کرد و اذعان داشت: دشمن با کشف حجاب و ترویج بی حجابی اهداف خود را برای گسترش فساد اخلاقی و تزلزل بنیان خانواده بکار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه امروز هم این تئوری حاکم است، خاطرنشان کرد: دشمن با ترویج بی حجابی، بی حیایی و کاهش نقش مساجد به دنبال اهداف خود است اما به برکت همین معنویت و روزنه های امید در مساجد این جریان شوم نتوانسته اهداف بزرگ خود را محقق سازد.

 

*مساجد تقویت کننده روح معنویت در محلات

وجود مسجد در هر محله و منطقه ای منشا خیر و برکات زیاد معنوی است که جذب نسل های جوان و نوجوان به این مراکز دینی از اهمیت خاصی برخوردار بوده و باید برای این اقدام مهم برنامه ریزی کرد.

اقامه نماز جماعت، قرائت قرآن و ادعیه، جلسات جشن و عزداری، نشست های سخنرانی و آگاهی بخشی و پخش اذان از مناره های مساجد همه این اقدامات فرصت های زیادی را برای تقویت معنویت در مسجد فراهم ساخته است.

به راحتی مردم در این مراکز دینی مراسم های مذهبی و دینی را انجام می دهند و با آرامش واقعی می رسند در حالی که در دوران پیش از انقلاب صدمه به مساجد و حمله نیروهای نظامی به این مراکز مردمی و دینی آرامش مردم را در کسب معنویت خراب می ساختند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با تاکید بر برنامه ریزی در جهت تقویت جایگاه مساجد و جذب نسل های جوان گفت: به برکت انقلاب اسلامی مردم از معنویت و برنامه های معنوی مراکز دینی به راحتی استفاده می کنند.

حجت الاسلام «رمضانعلی معتمدی« همت و تلاش برای پر رنگ کردن این برنامه ها را ضروری خواند و افزود: در دروان کرونا هم نقش مساجد به صورت دیگر ایفا شده و این مراکز تعطیل نشدند.

 

*مسجدسازی در دوران انقلاب اسلامی

توسعه مساجد و دسترسی آسان به نهادهای فرهنگی و مذهبی در دوران انقلاب اسلامی رشد و رونق خاصی پیدا کرد که در این مسیر نه تنها دولت بلکه خیرین هم پیشگام شدند و در احداث و ساخت و ساز ساختمانی و هم در اداره و مدیریت این مراکز نقش آفرینی کردند.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان با اشاره به توسعه مسجد سازی در کشور در دوران پس از انقلاب گفت: این اقدام دسترسی آسان مردم به مساجد را رونق بخشیده است و اگرچه در برخی از شهرک های مسکونی مسجد نداریم و بر ضرورت جانمایی مکان در احداث تاکید داریم اما گوشه و گوشه شهر و روستاهاا احداث مساجد رقم خورده است.

حجت الاسلام سید «صادق ابطحی« افزود: مشارکت مردم در مدیریت مساجد نقطه مثبت در این حوزه است که نقش جوانان نیز در این امر تقویت شده و از ظرفیت های نوین مثل فضای مجازی برای ارائه خدمات مسجد استفاده خواهد شد.

 

*نقش اجتماعی مساجد در دروان انقلاب اسلامی

مساجد نه تنها مرکز دینی بلکه پایگاه وحدت افزا و مدیریت اجتماعی به حساب می آیند که قرارگاه مساوات و همدلی دوران کرونا بودند و در دوران جنگ و دفاع مقدس مرکز پشتیبانی جنگ محسوب می شدند.

مساجد از منظر بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران، سنگر هستند و باید این سنگرها حفظ شود و سیاست های انقلاب اسلامی از گذشته تاکنون و بر مدار بیانیه گام دوم انقلاب همین مسیر است.

 

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان از ائمه جماعات خواست تا علاوه بر اقامه نماز و برگزاری مراسم های معنوی نسبت به نیازهای محله خود دغدغه داشته باشند.

به اعتقاد وی روحانی مسجد باید مراقب اتفاقات اطراف باشد و به نیازهای محله خود رسیدگی و نگذارد چالش های اجتماعی و فقر محله را بگیرد و او بی خبر باشد.

 

*تداوم راه مسجد محوری در دوران انقلاب اسلامی

مساجد پایگاه اصلی در دوران انقلاب اسلامی بوده اند و این مهم در جریان پس از 40 سال نیز ادامه دارد و در بیانیه گام دوم انقلاب نیز به آن پرداخته شده است.

تقویت نقش جوانان در مدیریت این مراکز دینی به توسعه فرهنگی و معنوی کمک خواهد کرد و خدمات مساجد را متناسب با شرایط روز توسعه می دهد.

 

کد خبر 1144002

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha