لزوم تحول برنامه سازی قرآنی  با تحول در شناخت و فرآیندها/باید ارتباط قرآن و رسانه ملی تبیین شود

محمدزاده گفت: بسیاری از عوامل و دست اندرکاران تولید برنامه های قرآنی در رسانه ملی به عنوان پیشران های برنامه سازی نقش اساسی دارند می‌توانند در تحول اندیشه‌ای اثر گذار باشند.

به گزارش  خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان؛ همزمان با پخش برنامه زنده مصباح از شبکه قرآن و معارف سیما دکتر محمدزاده مدیر اسبق شبکه رادیویی و تلویزیونی قرآن ضمن حضور در این برنامه با اشاره به لزوم تحول و  بازنگری در برنامه سازی های قرآنی گفت: یکی از مهمترین انواع تحول تغییر و بازنگری در اندیشه است و هنگامی که تحول و بازنگری در برنامه‌های تلویزیونی و ساخت آنها مورد توجه قرار می گیرد بلاشک نمی‌توان از  برخی عوامل بیرونی و پیشران های برنامه سازی در رسانه ملی غافل شد این پیشران ها می‌توانند رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، معاونان تولید در تمام بخش‌ها و استانها باشد.

 

وی افزود: بسیاری از عوامل و دست اندرکاران تولید برنامه های قرآنی در رسانه ملی به عنوان پیشران های برنامه سازی نقش اساسی دارند می‌توانند در تحول اندیشه‌ای اثر گذار باشند.

 

محمدزاده تصریح کرد: یکی دیگر از  انواع تحول تغییرات در فرایند است همانطور که میدانید در فرایند ساخت برنامه‌  در رسانه ملی بر اساس کیفیت و سطح به رتبه های الف، ب، ج و د تقسیم‌بندی می‌شود.بر همین اساس اگر به دنبال تحول در ساخت برنامه‌های قرآنی هستیم توجه به تغییر و بازنگری در فرآیند تولید این برنامه ها بسیار اهمیت دارد.

 

وی افزود: یکی دیگر از ساحت ها و جنبه‌های تحول که مهم ترین  آن نیز به حساب می‌آید  تحول در راهبردها و شناخت است که شامل همه بخش های بیرونی و درونی برنامه سازی می شود. بر این اساس تا شناخت مدیران و دست اندرکاران برنامه سازی نسبت به قرآن و ارتباط آن با رسانه ملی اصلاح نشود نمی توان شاهد تحول شگفت در برنامه سازی های قرآنی باشیم.

 

مدیر ادوار پیشین شبکه رادیویی و تلویزیونی قرآن  عنوان کرد: میان برنامه سازی قرآنی در رسانه ملی چندین نگاه و نظریه وجود دارد برخی بر این عقیده هستند که قرآن باید مانند خون در  رگ های بدن انسان، در تمام برنامه‌های سیما جریان داشته باشد و نباید به صورت تفکیکی و خاص به آن پرداخته شود در واقع تمام شبکه های سیما باید پیوسته برنامه قرآنی داشته باشد.

 

برخی بر این عقیده هستند که برنامه های قرآنی مانند قلب باید در یک شبکه خاص در رسانه ملی تبیین شود یعنی این افراد بر این  نظر هستند که برنامه سازی قرآنی باید به صورت تفکیکی و در یک شبکه منحصر به فرد تولید شود اما نگاه صحیح این است که برنامه سازی قرآنی مانند خون در سایر شبکه های رسانه ملی جریان داشته باشد و در عین حال به عنوان یک قلب در شبکه خواص قرآن نیز به آن پرداخته شود.

 

 وی افزود: همانطور که می‌دانید ما به عنوان عاشق و انیس قرآن کریم نباید اجازه دهیم که  حتی به اندازه یک ذره  قرآن کریم در عرصه‌های مختلف دچار  مهجوریت شود.اگر یک قاری و حافظ قرآن کریم صرفاً به بعد قرائت و حفظ آیات الهی توجه کند در عین حال که بسیار خوب و ارزشمند است  و با آن که می تواند قرآن را در سایر عرصه های دیگر جاری و ساری کند و از این کار بر حذر باشد جزو مهجور کنندگان قرآن کریم است.

 

  محمدزاده خاطرنشان کرد: همین اتفاق می‌تواند در بین مدیران و دست اندرکاران برنامه ساز رسانه ملی رخ دهد بر این اساس اگر مدیر رسانه ای موضوعات و برنامه قرآنی را در یک سری برنامه های سطح دال خلاصه کند و توانایی این موضوع را داشته باشد که موضوعات قرآنی را در برنامه های پرمخاطب جاری و ساری کند و از این اقدام خودداری کند قرآن را دچار محدودیت کرده است.

 

کد خبر 1144299

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha