کردستان، سرزمین آواها و نواهاست/موسیقی عامل انتقال معناست

رئیس حوزه هنری استان کردستان گفت:کردستان سرزمین آواها و نواهاست و موسیقی اصیل کردی همچون سیاچمانه و هوره بازتولید هویت فرهنگی است و موسیقی صرفا انتقال موسیقی نیست بلکه انتقال معناست.

به گزارش خبرگزاری شبستان در کردستان، امین مرادی رئیس حوزه هنری کردستان در مراسم رونمایی از آلبوم موسیقی سنتی «جام گلگون» از تولیدات حوزه هنری استان کردستان که با حضور جمع کثیری از هنرمندان و علاقه‌مندان موسیقی در محل سالن شماره 2 پردیس سینمایی بهمن سنندج برگزار شد در سخنانی با تبریک فرارسیدن چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی استان کردستان با برشمردن فعالیت‌های حوزه هنری در بخش موسیقی اظهار کرد: در طول چند سال گذشته با همکاری هنرمندان و تلاش همکاران‌مان اقدامات بسیار خوبی در زمینه توجه به موسیقی اصیل و متعهد به انجام رسیده است که بخش اعظمی از اعطای شهر خلاق موسیقی به سنندج مرهون این تلاش‌ها است.

 

 

وی به جشنواره دف نوای رحمت و همنوازی 1000 دف‌نواز در عمارت خسرو آباد اشاره کرد و افزود: یکی دیگر از عناوینی که کردستان به آن مفتخر شد ثبت دف و دف‌نوازی به عنوان میراث معنوی کردستان و پایتختی دف جهان به نام سنندج بوده است.

 

 

مرادی با اشاره به اینکه کردستان سرزمین آواها و نواهاست تصریح کرد: تولید آلبوم‌های موسیقی «گول هه‌نار» با صدای دیلان نصیری، «دَریاب ودُریاب» با صدای «محی‌الدین شعبانی»، «کوسالان» با گویش اورامی با صدای «هیوا شاه محمدی»، «چل چرا» نوازندگی نرمه نای اثر استاد اسماعیل مردانی که ان شاء الله تا چند روز آینده از آن رونمایی می‌شود و آلبوم «جام گلگون» اثر استاد جلیل رحمتی با صدای دلنشین «داریوش گودرزی» از جمله تولیداتی است که در زمینه آلبوم‌های موسیقی توسط حوزه هنری به انجام رسیده است.

 

 

وی ادامه داد: در بخش تولیدات مکتوب نیز کتاب دو جلدی «آموزش دف نوازی» تألیف فرزاد عندلیبی، کتاب پرواز، قطعاتی برای کمانچه اثر راشد بابا شهابی، کتاب و سی دی «سمفونی اورامان» تألیف و پژوهش مهدی احمدی، کتاب و سی دی «مفهوم بند در موسیقی مُکریان» تألیف و پژوهش کژوان ضیاء الدینی بخش از فعالیت‌های حوزه هنری کردستان در بخش موسیقی تاکنون بوده است.

 

 

رئیس حوزه هنری استان کردستان افزود: برگزاری کارگاه‌های متعدد  آموزشی با دعوت از اساتید مطرح ایران و جهان از چمله پرفسور لوریس چکناواریان، پرفسور فروغ کریمی، دکتر نادر مشایخی، پرفسور رونالد دپه در کنار حمایت از گروه های موسیقی همچون ارکستر فیلارمونیک کردستان و حضور در سه دوره جشنواره موسیقی فجر و برنامه‌های متنوع دیگر در چند سال اخیر به انجام رسیده است.

 

 

وی معرفی و تجلیل از هنرمندان شاخص استان را بخشی دیگر از اقدامات حوزه هنری در بخش موسیقی عنوان کرد و گفت: تجلیل از اساتید بیژن کامکار، اردشیر کامکار، ارسلان کامکار، دکتر حمید اردلان، صدیق تعریف، دکتر جلیل عندلیبی، دکتر براتعلی نورانی، عبدالله قربانی، خلیفه میرزا آغه غوثی، خلیفه سقزی، خلیفه سید شمس‌الدین سید زاهدی، خلیفه نبی فاتحی، حاج موسی حسن نژاد، حاج ماشاء ا... بختیاری، میرزا مراد عزیزی  و ساخت مستند پرتره بسیاری از این عزیزان از فعالیت‌های ماندگاری است که توسط حوزه هنری صورت گرفته است.

 

 

مرادی با تأکید بر اخلاق به عنوان یک اصل مهم در هنر تصریح کرد: هنر بدون اخلاق هنری و هنرمند بدون اخلاق انسانی با هزاران قدرت در تکنیک فاقد مقبولیت است.

 

 

وی با ذکر خاطره‌ای از یکی از هنرمندان که اثرش در جشنواره‌ای گم شده بود به ارتباط عاطفی هنرمند و اثر خلق شده اشاره کرد و گفت: این هنرمند چندین سال به دنبال این اثر خود بود و عنوان می کردند اثر هنری برای هنرمند مانند فرزندی است که بزرگ کرده است و آن را دوست دارد. 

 

 

رئیس حوزه هنری استان کردستان در پایان گفت: در قالب دانشنامه فرهنگ، هنر و تمدن استان کردستان که تا کنون 4 عنوان آن منتشر شده است تا اخر سالجاری 5 عنوان دیگر منتشر می‌شود که دو عنوان از آن مختص موسیقی در کردستان است.

 

 

در مراسم پنل تخصصی با حضور کارشناسان و اساتید دانشگاه  مهدی احمدی کارشناس ارشد موسیقی و رهبر ارکستر فیلارموینک کردستان، حمید حاصلی کارشناس ارشد موسیقی کژوان ضیاء الدینی کارشناس ارشد موسیقی و مسدول واحد موسیقی حوزه هنری کردستان برگزار و پس از اجرای دو قطعه از آلبوم جام گلگون توسط گروه تنبور نوازی مشتاق، رونمایی و تقدیر از گروه مشتاق انجام شد.

کد خبر 1144363

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha