شاخصه های محیط زیستی در بهره برداری ها باید رعایت شود

سلاجقه گفت: شاخصه های محیط زیستی در بهره برداری ها باید رعایت شود و دستگاه ها و مسئولان مدیریت جامع آبخیز را در اولویت قرار دهند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «علی سلاجقه»، امروز (پنج شنبه ۱۴ بهمن) در مراسم ملی روز جهانی تالاب ها که در شهرستان بختگان به میزبانی اداره کل محیط زیست فارس برگزار شد، گفت: ایام دهه فجر را گرامی می داریم و بر ماست که ایام الله دهه فجر را به پاس خون شهدا قدر بدانیم و ارج نهیم.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست کشور افزود: وقتی موضوع انتخاب استان و تالاب برای مراسم روز جهانی تالاب مطرح شد، فارس به عنوان گزینه مطلوب انتخاب شد و امیدواریم فارس در حفظ تالاب ها الگوی کشوری قرار بگیرد.

وی اضافه کرد: اولین کنوانسیون محیط زیستی دنیا در ایران حدود ۵۰ سال قبل اتفاق افتاده که نشان از اهمیت دادن فرهنگ اسلامی و تمدن غنی ما به حوزه محیط زیست به عنوان نعمت الهی است.

سلاجقه با اشاره به آیاتی از قرآن کریم بیان کرد: در قرآن کریم از نعماتی که در محیط زیست وجود دارند نام برده و از همسنگی در محیط زیست نام برده شده اما امروز این همسنگی در جهان بر هم خورده و نیازمند احیا و حمایت است.

وی ادامه داد: تخریب محیط زیست کشور غالبا به دلیل مدیریت و بهره برداری نادرست است و مسئولان و دستگاه ها باید در این خصوص با جدیت عمل کنند و به محیط زیست به عنوان حقوق عامه توجه شود.

سلاجقه تصریح کرد: در راستای صیانت از محیط زیستی کشور گامهای پایداری برداشته می شود و استاندارانی موفق هستند که یکی از مسایل محیط زیستی استان خود را حل کند و خوشبختانه استاندار فارس در حوزه محیط زیست این گونه است که مایه خرسندی است.

وی افزود: از ۴۲ نوع تالاب جهان، ۴۱ نوع در ایران وجود دارد و تالاب زهکش اصلی است و سلامت حوزه آبخیز با سلامت تالاب ارتباط مستقیم دارد و تالاب ها تنوع زیستی و ژنتیکی را در خود جای داده است و منبع غذا و اشتغال هستند و باید برای آیندگان حفظ شوند.

سلاجقه تاکید کرد: ارزش گذاری اقتصادی در حوزه محیط زیست در سازمان محیط زیست کشور مورد توجه جدی قرار گرفته است و تالاب به عنوان سرمایه خدادادی باید حفظ شود و روزی درباره نعمات خدادادی از ما سئوال می شود و مواخذه می شویم.

وی افزود: ارزش گذاری اقتصادی تالاب در حفظ مشاغل و اقدامات نقش موثری دارد که کدام موارد قابل حفظ است و چه مواردی باید حذف شود.

سلاجقه با اشاره به لزوم ارتقای زندگی ساکنان مناطق تالابی گفت: دولت سیزدهم و قوه قضاییه در خصوص صیانت از محیط زیست اقدامات عملی مطلوبی داشته است و نقشه آمایش سرزمین کشور امسال مبنای تعیین بودجه قرار گرفته است که اقدام بی نظیری است.

وی افزود: شاخصه های محیط زیستی در بهره برداری ها باید رعایت شود و دستگاه ها و مسئولان مدیریت جامع آبخیز را در اولویت قرار دهند.

سلاجقه تاکید کرد: مدیریت حوزه آبخیز در حفظ و بقای تالاب ها نقش موثری دارد و پساب نیز باید مدیریت شود تا تالاب ها آلوده و بیمار نشوند و باید نسل بعد از مزایای تالاب ها بهره مطلوبی داشته باشند که به همت اقدامات امروز ما محقق می شود و تشکیل ستاد ملی تالاب ها اقدام موثری در این خصوص است.

وی تصریح کرد: دولت سیزدهم تلاش های موثری از آغاز فعالیت خود در پیش گرفته که نمونه آن رشد ۴۵ درصدی صادرات و توسعه روابط در منطقه است و در محاسبات دنیا و دیپلماسی نقش آفرینی داریم.

سلاجقه با اشاره به صادرات گفت: علاوه بر صادرات غیر نفتی، شاهد افزایش صادرات نفتی و بازگشت پول آن به کشور هستیم و در دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران گام های عملی برای بزرگ شدن سفره اقتصاد مردم برداشته می شود و عدالت محوری در اولویت قرار گرفته است تا عدالت پرداخت در کشور اجرایی شود.

وی تاکید کرد: در تلاش هستین تا با فعالیت دانشگاه های مادر استان و تعامل با سمن های محیط زیستی یکی از معضلات محیط زیستی استان خود را حل کنند.

کد خبر 1144482

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha