مردم برای انتظار موعود باید قطعیت داشته باشند

درویش با بیان اینکه وقتی حضرت حجت در مضمون صحبت های امام باقر(ع) در بین مردم مطرح شد، مردم مطلع شدند که اعتقاد به مهدی موعود در راستای اعتقاد به توحید و حاکمیت خداوند عالم است گفت: مردم برای انتظار موعود باید قطعیت داشته باشند.

«رقیه درویش» با تبریک فرا رسیدن ماه رجب و میلاد فرخنده امام باقر(ع) در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان با اشاره به اینکه این مولود هم فاطمی و هم علوی بودند و حدود 19-20 سال امامت کردند اظهار داشت: خلفای زمان انحضرت مدام عوض میشدند از این رو اوضاع سیاسی آن دوران مساعد نبود و حضرات معصومین نیز نمی توانستند وظایف خود را به نحو احسن انجام دهند و نسبت به امام باقر(ع) خیلی سخت گیری می کردند.

*امام باقر(ع)  پایه گذار نهضت علمی

این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: اما در همان شرایط بسیار سخت نه تنها حضرت توانستند پایه گذار نهضت علمی باشند بلکه در زمینه زهد، تقوا، عظمت و فضیلت نیز سرآمد همه خوبان بودند.

وی گفت: اگر فرزند گرانقدرشان امام صادق(ع) توانستند تاسیس دانشگاه اسلامی را با آن عظمت داشته باشند و به اوج برسانند پایه گذار اصلی و اولیه اش پدر گرانقدرشان امام باقر(ع)  بودند.

درویش افزود: با کمال تاسف تا آنزمان از امام حسن(ع) و امام حسین(ع) سخنان زیادی بجا نمانده بود اما در زمان امام باقر(ع) و امام صادق(ع) سخنان اهل بیت(ع) بیشتر رواج پیدا کرد.

وی با استناد به فرمایش امام صادق(ع) که فرمودند «اگر چند تن از شاگردان پدرم نبودند شاید از اسلام خبری نبود» بیان کرد: این شاگردان بودند که توانستند دین اسلام را حفظ کنند.

*آثار علمی امام باقر(ع) برای دوست و دشمن پذیرفته شده است

درویش با تاکید بر اینکه کسی که بتواند در میدان علم مطالبی را فرا بگیرد و خفتگان را بیدار کرده و باعث هدایت دیگران شود در روز قیامت همراه با اهل بیت(ع) خواهد بود، تصریح کرد: آثار علمی امام باقر(ع) و شاگردانشان برای دوست و دشمن کاملا پذیرفته است و همگی بر آن اعتراف می کنند.

وی ادامه داد: امام باقر(ع)، خودرأیی انسان، بی تفاوتی نسبت به گناهان خود، و تدبیری برای آینده خود نداشته را کمر شکن می دانستند.

*تلاش برای شناخت مردم از مهدویت

درویش با بیان اینکه امام باقر(ع) در کنار مباحث توحیدی که مردم را متوجه به یکتایی خداوند عالم می کردند نسبت به شناخت مردم به امام زمان و قضیه مهدویت هم تلاش های زیادی انجام دادند گفت: آن زمان که شیعیان به خودشان آمده بودند و امکان فعالیت های تربیتی و آموزشی برای امام بیشتر مهیا بود، آن حضرت با انتخاب القاب حضرت مهدی(عج) توانستند برای خودشان راه تازه ای برای جلوگیری از سو استفاده از گرایش ها و باورهای که برخی ها در بین مردم رواج می دادند، فراهم کنند.
 
وی با اشاره به اینکه مدرسه امام باقر(ع) موفق به تربیت نسل تازه ای از دانشمندان شیعه شد که متناسب با نیازهای عصر جدیدشان از محضر حضرت بهره می بردند، تصریح کرد: از آن پس دوران پرشکوه فوق العاده ای برای جامعه شیعه فراهم شده بود، از این جهت حضرت را باقر العلوم نام گذاشتند زیرا توانستند تا حد زیادی در برابر اندیشه های مشرکان ایستادگی کنند.

درویش اذعان کرد: آن حضرت توانستند به لایه های زیرین اندیشه اسلامی بیشتر بپردازند و نه تنها در عرصه فقه، بلکه در عقاید، معارف و اخلاق هم مردم از ایشان بهره مند شدند.

وی با اشاره به اینکه نکات قابل توجه دیگر از امام باقر(ع) همین بحث مهدویت است اضافه کرد: هر چند نتوانستند موفقیت چندانی بدست آورند اما توصیف ظاهری حضرت مهدی(عج) و خبردادن از ویژگی های مادر ایشان، تاکید زیادی بود بر اینکه مردم برای انتظار موعود باید قطعیت داشته باشند.

*اعتقاد به مهدی موعود در راستای اعتقاد به توحید است

درویش بیان کرد: وقتی حضرت حجت در مضمون صحبت های امام باقر( علیه السلام )در بین مردم مطرح شد، مردم مطلع شدند که اعتقاد به مهدی موعود در راستای اعتقاد به توحید و حاکمیت خداوند عالم است.

وی ادامه داد: از این رو آنهایی که این اعتقاد را دارند باید در انتظار پذیرش امامی باشند که روشنگر حکم خدا در عالم هستی است.

وی در خصوص سخنان امام باقر(ع)  نسبت به غیبت حضرت مهدی(ع) نیز بیان کرد: امام باقر(ع) غیبت را برای مردم تبیین کردند که یکی از دلایلش این است که قرار است شیعیان در این زمینه حتما آزمایش شوند.

درویش همچنین دلایل غیبت را از زبان امام محمدباقر(ع) ترس از کشته شدن، بیعت نکردن با گردنکشان زمانه، تحول بر روحیه حاکم بر جامعه، غربال شدن شیعیان و همچنین نیاز طی شدن دوره هایی در جامعه انسانی و حصول برخی تغییرات برشمرد که برای هر کدام بحث و توضیحی جداگانه لازم است.

وی همچنین دلایل غیبت حضرت موعود را به عنوان بخشی از حکمت‌های غیبت یاد کرد و افزود: برخی از این پاسخ ها در این زمینه باعث می شود که شیعه از مسیر اصلی منحرف نشود.

درویش گفت: امام باقر(علیه السلام) مردم را از قضیه موعود مطلع می‌کردند چراکه این حرکت اجتماعی شیعه بعد از زمان حضرت رسول خدا، با تسلط اولیه بنی امیه و بعد از آن بنی عباس و دیگران وقفه افتاده بود.


وی خاطر نشان کرد: در واقع تامل در شرایط اجتماعی شیعه  نشان می دهد که حرکت دوم حسینی می تواند با داشتن مهلتی بیشتر برای رشد به قیام منجر شود که با کوتاهی و بی مهری یاران و خشونت دشمنان سرانجامی پیدا نکرد.

*باید مقدمات و شرایط فرج را مهیا کنیم

درویش اظهار کرد: ما وظیفه داریم مقدمات و شرایط را برای فرج مهیا کرده و برای حضرت و آمادنشان دعا کنیم و آمادگی خود را می توانیم با عواملی که باعث می شود مهر و محبت ما، فرزندانمان و جامعه نسبت به حضرت بیشتر شود، فراهم کنیم.

وی خاطر نشان کرد: شیعیان باید در هر زمانی برای تحول جامعه و سرکوب کردن ظالمان و دشمنان و کسانی که می خواهند مردم را به استسمار و استعمار بکشند قیام کرده و خودشان را گرفتار خانه نشینی نکنند، همانگونه که ما قیام های زیادی را در طول تاریخ داشته ایم.

*با انقلاب اسلامی ایران ظهور صغری کلید خورد

درویش با بیان اینکه با انقلاب اسلامی ایران  ظهور صغری کلید خورده و مردم با بحث مهدیت اشنا شدند و خودشان را برای ظهور مهیا می کنند اظهار کرد: گرچه با مفاسد زیادی روبرو هستیم اما در کنار تلاش های شبانه روزی دشمنان داخلی و خارجی همچنان تشییع زنده است و بر جمعیت مسلمین افزوده میشود.

وی با تاکید بر اینکه خوشبختانه بحث مهودیت  بحثی است که مردم دنیا را درگیر خودش کرده است، افزود: این ها همه از ترکش های انقلاب ما بود که مانند نور در جهان صادر شده است.

درویش تصریح کرد: در زندگی خود نباید سطحی فکر کنیم بلکه باید حتما به پیروزی نهایی و فرج حضرت که مهمترین سفارش اهل بیت(ع) است فکر کنیم.

کد خبر 1144606

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha