ایجاد ولایت مهمترین خدمت اهل بیت(ع) به بشریت بود

قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی کشور با بیان اینکه بعد از انقلاب اسلامی اگر مردم برای اجرای ولایت پافشاری کرده و ناشکری نمی کردند خدائند سختی ها را آسان می کرد گفت: ایجاد ولایت مهمترین خدمت اهل بیت(ع) به بشریت بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از زاهدان، «حجت الاسلام والمسلمین روح الله حریزاوی» قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی کشور ۱۴ بهمن ماه در جمع مردم شهرستان زاهدان در محل مسجد حضرت ابوالفضل(ع) اظهار کرد: خداوند به کسی که مظلومانه کشته شود ولایت می دهد  و ظالم را به هلاکت می رساند؛ این سنت خداست حتی اگر آن مظلوم بهره ای از دین داری نبرده باشد، در واقع خداوند به نوعی برای او جبران می کند. در انقلاب اسلامی این اتفاق افتاد. 

 

وی افزود: در اطراف ایران، انقلاب هایی تحت عنوان انقلاب عربی واقع شد که سلاطین و انسان ها جبار از بین رفتند اما کسی که به جای آنها آمد باز هم ظالم و دست نشانده است. نکته مهم این است که وقتی ظالمی را از بین می بریم، چگونه برای جایگزینی ولایت، برنامه ریزی و تلاش کنیم. 

 

حریزاوی گفت: بعد از انقلاب اسلامی اگر مردم برای اجرای ولایت پافشاری کرده و ناشکری نمی کردند خدائند سختی ها را آسان می کرد؛ یکی از این سختی ها وجود دیوانه ای به نام صدام بود که ۸ سال مردم را به بدبختی و فلاکت کشید. وقتی خدا به انسان یک شکرانه و نعمتی می دهد باید حق آن را درست ادا کرد اگر ادا نکند خداوند با انسان شوخی و تعارف ندارد.

 

وی ادامه داد: در فیلم ضد تا حدودی نشان می دهد که جریان فاسد، چطور رخنه کرده و مردم به آن دل بستند. بعد از انقلاب یک عده ای از راه رسیدند و دولت موقت شدند و چه جنایت هایی کردند؛ این ها ناشکری است چون مردم از ولی خود فاصله گرفته و به شبه اولیا پناه بردند.

 

قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی کشور در بخش دیگری از سخنان خود به بحث استخلاف پرداخت و گفت: اهل بیت (ع) سعی کردند سنت های الهی را به ما آموزش بدهند. خداوند در قرآن به اهل ایمان و عمل صالح وعده داده که آنها را به استخلاف (طلب خلافت) می رساند؛ یعنی آنها را آماده برتری و سروری بر جامعه می کند. کاری می کند که مردم از دین آنها پیروی کند. دینی که خداوند در آیه ولایت بدان رضایت داده، دینی که ولایت معصوم در آن باشد.

 

وی افزود: بنابراین خداوند به اهل ایمان و عمل صالح وعده داده که اول آنها را به استخلاف می رساند، دوم دین آنها را مورد تمکین قرار می دهد و سوم بعد از آن که در حالت خوف قرار گرفتند آنها را در حالت امن قرار می دهد.

 

حریزاوی با بیان اینکه استخلاف بر دو نوع فردی و جمعی بوده و استخلاف فردی در سوره مبارکه بقره و استخلاف جمعی در سوره مائده بیان شده، تصریح کرد: در سوره بقره به حضرت آدم می گوید: انی جائلک الناس اماما یعنی یک نفر خلیفه می شود و این استخلاف فردی است که بعد از اسلام به استخلاف اجتماعی ارتقا یافت.

 

وی افزود: بعد از اسلام هم استخلاف فردی و هم استخلاف اجتماعی داریم یعنی جامعه خلیفه می شود لذا پیامبر از امت خود به نیکی یاد می کند و می فرماید امت و اصحاب من از سایر امت ها برتر است. اصحاب یعنی کسانی که امت را تقویت کردند نه کسانی که دعوا راه انداختند.

 

قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی کشور اظهار کرد: حقیقت امامت این است که امام قدرت استخلاف اجتماعی را دارد و می تواند جامعه را به خلافت برساند. حضرت زهرا(س) می فرماید امام مانند کعبه است که همه دور او جمع می شوند، پیامبر این کار را کرد و بشریت را با معنای امامت آشنا کرد که مهمترین کارش این بود که جامعه را به هم پیوند می دهد مثل نخ تسبیح.

 

وی تاکید کرد: اهل بیت(ع) خدمات زیادی داشتند که مهمترین آنها ایجاد ولایت است، یعنی پیوستگی اجتماعی، مودت و محبت. وقتی امام بتواند جامعه را به هم پیوند بدهد آن وقت است که ولایت طولی یعنی ولایت از بالا مفهوم پیدا می کند.

 

وی افزود: در زبان عربی ولایت بیش از ۲۵ معنی دارد: نصرت، محبت، سرپرستی، رهبری و غیره. یکی از آنها معنای پیوستگی است امام نیاز به امت دارد، تا وقتی جامعه به هم پیوند نخورد امکان رهبری وجود ندارد اختلاف ایجاد شده و جامعه از هم می پاشد.

 

حریزاوی در پایان تاکید کرد: جامعه ما نیاز به مسئولیت اجتماعی دارد بسیاری از مشکلات را باید خود مردم حل کنند؛ امام باید جامعه را به رشدی برساند که خود امت بتواند مسیر را پیدا کند. فرق رسالت و امامت این است که رسالت راه را نشان می دهد و امام دست جامعه را می گیرد و می رساند و تبدیل به امت می کند.

کد خبر 1144635

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha