دستگیری از مظلومین ویژگی بارز امام هادی (ع)

دستگیری از مظلوم و افراد نیازمند از ویژگی‌های شاخص سیره رفتاری امام هادی (ع) است، رفتاری که امروز باید با تبدیل به یک فرهنگ عمومی، بسیاری از مشکلات جامعه برطرف شود.

خبرگزاری شبستان _ اهواز، علی سهری، سیره اهل بیت (ع) بهترین الگو و مناسبت روش برای موفقیت در زندگی اجتماعی و دینی هر انسانی است به گونه ای که اگر انسان می خواهد در زندگی مادی و معنوی خود به موفقیت دست یابد بهترین و مناسبت ترین راه رسیدن به این موفقیت تبعیت از سیره زندگی اهل بیت (ع) است.

 

بی شک که همه 14 معصوم (ع) یک نور واحد هستند اما بنا به تعبیر مقام معظم رهبری  در کتاب انسان کامل،این 14 معصوم یک انسان کامل هستند که در مدت 250 سال در میان انسان ها حضور داشتند و هرکدام از این بزرگان یک برجستگی در زندگی خود داشتند که در صورت مجموع روش زندگی کردن یک انسان را نشان می دهند.

 

رفتار مهربانانه امام هادی (ع) با محاصره کنندگان خود

استاد تاریخ در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در اهواز اظهار می کند: دوران امامت حضرت هادی (ع) 33 سال به طول انجامید که از این مدت ایشان 13 سال از دوران امامت خود را در مدینه سپری کردند که در این مدت بسیاری از شیعیان و پیروان اهل بیت (ع) از دور و نزدیک خود را به مدینه رساندن تا در کنار امام هادی (ع) باشند.

 

«حجت الاسلام سید هاشم فواضلی» می افزاید: ترس از قدرت گرفتن امام هادی (ع) در مدینه و همچنین اخطاریه های مختلف والی مدینه به متوکل عباسی در جهت اینکه امام هادی (ع) در مدینه در حال قدرت گرفتن است، سبب شد تا متوکل خلیفه بنی العباس نامه ای به امام ارسال کند و ایشان را به سامرا دعوت کند.

 

وی با اشاره به اینکه دعوت امام هادی (ع) بیشتر شبیه جلب نظامی بود اضافه می کند: متوکل عباسی برای حضور امام (ع) در سامرا یک فرمانده نظامی و 300 سرباز مسلح را به مدینه ارسال کرد و این همان اغاز محاصره امام هادی(ع) توسط حکومت بنی العباس بوده است.

 

استاد تاریخ با بیان اینکه رفتار مهربانانه امام هادی (ع) با محاصره کنندگان خود به گونه ای بود که بسیاری از فرماندهان نظامی از پیروان این امام (ع) شدند ابراز می کند: متوکل که از نفوذ این امام شیعیان در مدینه بسیار ترسیده بود نقشه قتل ایشان را کشید و ایشان را به شهادت رساند.

 

حجت الاسلام فواضلی تصریح می کند: به شهادت رساند امام هادی (ع) گریبان خود متوکل عباسی را گرفتند به نحوی که در تاریخ آمده است، یک شب که در حال مستی مشغول مسخره کردن امام علی (ع) بود فرزندش منتصر عباسی که محب اهل بیت (ع) بود خشمگین شده و نقشه قتل پدر را می کشد و اینگونه بود که متوکل عباسی به دست فرزندش به قتل می رسد.

 

سیره سیاسی و اجتماعی امام هادی (ع) آمیخته با یکدیگر است 

کارشناس فرهنگی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان می گوید: ارتباط نزدیک امام هادی (ع) با مردم سامرا سبب ترس حکومت عباسی گردید و همین مسئله سبب به شهادت رساندن این امام توسط حکومت عباسی شد.

 

«حجت الاسلام احمد فرجی» ادامه می دهد: افرادی که به جایگاه‌های اجتماعی می‌رسند باید توجه ویژه‌ای به افرادی که موقعیت اجتماعی ندارند داشته باشند و نسبت به برطرف ساختن نیازهای این افراد اهتمام ورزند، این یکی از مهمترین ویژگی های اهل بیت (ع) بوده که هواره به رفع نیاز افراد ناتوان مشغول بوده اند.

 

وی با بیان اینکه مسئولان باید سیره رفتاری اهل بیت (ع) را الگوی خود قرار دهند عنوان می کند: افرادی که دارای جایگاه سیاسی و اجتماعی هستند توجه ویژه‌ای به فقرا و تدبر در آیات قران کریم داشته باشند و همواره در برخورد با دیگران صمیمی و مردم دار باشند، همانگونه که امام هادی (ع) در بین مردم بسیار محبوب بودند.

 

این کارشناس فرهنگی یاد اور می شود: سیره سیاسی و اجتماعی امام هادی (ع) آمیخته با یکدیگر است و نمی توان تفاوتی میان این دو ایجاد کرد، امام هادی (ع) از نظر علمی دارای سطح علمی بسیار بالایی بودند و پاسخگوی نیازهای فقهی، اجتماعی و شخصیتی بودند.

 

دستگیری از مظلوم و افراد نیازمند از ویژگی‌های شاخص سیره رفتاری امام هادی (ع) است، رفتاری که امروز باید تبدیل به یک فرهنگ عمومی شود تا بسیاری از مشکلات جامعه برطرف شود.

 

کد خبر 1144658

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha