نفس راحت تل آویو با هدیه جدید واشنگتن / مهر تایید بر آپارتاید برای حذف فلسطین

به نظر می رسد که اجماع جدید دو حزبی در کنکره در هفته ای که گذشت در فضای کنونی آمریکا نشان دهنده حمایت بدون قید و شرط همه سیاستمداران آمریکا از رژیم آپارتاید صهیونیستی است.

خبرگزاری شبستان،جهان اسلام: به نظر می رسد که اجماع جدید دو حزبی در کنکره در هفته ای که گذشت در فضای کنونی آمریکا نشان دهنده حمایت بدون قید و شرط همه سیاستمداران آمریکا از رژیم آپارتاید صهیونیستی است.

دو حزب جمهوری خواه و دموکرات در آمریکا در هفته ای که گذشت به طور همگام اقدامی را در محکومیت عفو بین الملل به دلیل گزارشش که اسرائیل را به ارتکاب جنایت آپارتاید علیه فلسطینیان متهم می کند،انجام دادند.

ده ها قانونگذار آمریکا از هر دو حزب اصلی از جمله قانونگذاران قدرتمند و روسای کمیته های کلیدی در مجلس نمایندگان و سنا، بیانیه هایی در رد یافته های عفو بین الملل منتشر کرده اند و برخی این گروه را به دامن زدن به یهودستیزی متهم می کنند.

تحلیلگران می‌گویند این محکومیت‌های قهرآمیز نشان‌دهنده میزان حمایت از اسرائیل در واشنگتن علیرغم افزایش اتهامات است و این مسئله اعتبار گزارش این گروه حقوق بشری را کاهش نمی‌دهد.

«جیمز زوگبی»، رئیس مؤسسه عرب آمریکایی  در واشنگتن گفت: آنها می خواهند این جوانه از بین ببرند، اما این جوانه قبلا شکسته است و ریشه هایش خشکیده اند و این یک نبرد بازنده از طرف آنها خواهد بود.

زوگبی به الجزیره گفت که فشارهای سیاسی داخلی، بسیاری از قانونگذاران را مجبور به محکوم کردن گزارش عفو بین‌الملل کرده است، اما جایگاه این گروه و اعتبار بین‌المللی آن رد این نتیجه‌گیری را که اسرائیل به‌طور سیستماتیک بر فلسطینیان سرکوب می‌کند، دشوار می‌سازد.

وی افزود: در حالی که بسیاری از قانونگذاران ایالات متحده این گزارش را شیطانی جلوه می دهند و عفو بین الملل را به جانبداری متهم می کنند، درباره اتهامات خاصی بحث نکرده اند. آنها تصمیم گرفته اند فقط روی استفاده از کلمه آپارتاید  تمرکز کنند زیرا این تنها کاری است که می توانند انجام دهند.

آنها می گویند: چطور جرات کردی از آپارتاید برای توصیف اسرائیل استفاده کنی!

عفو بین‌الملل در گزارش اول فوریه خود اعلام کرد که اسرائیل در حال ارتکاب جنایت آپارتاید علیه فلسطینی‌ها در سرزمین‌های اشغالی فلسطین و همچنین در داخل اسرائیل است. دیده بان حقوق بشر، گروه حقوق بشر اسرائیلی «بتسلم» و گروه های حقوق فلسطینی همگی به یک نتیجه رسیده اند.

در گزارش عفو بین‌الملل آمده است: اسرائیل در هر جایی که بر برخورداری از حقوق فلسطینیان کنترل داشته باشد یک سیستم ظلم و سلطه را بر فلسطینیان تحمیل کرده است.

این گزارش می افزاید: این جداسازی به روشی سیستماتیک و بسیار نهادینه شده از طریق قوانین، سیاست‌ها و اقدامات انجام می‌شود که هدف همگی جلوگیری از خواسته فلسطینی‌ها و برخورداری از حقوق برابر با اسرائیلی‌های یهودی در داخل سرزمین های اشغالی است و در نتیجه قصد دارد بر مردم فلسطین و تسلط یابد.

واکنش اعضای کنگره آمریکا به این گزارش بسیار سریع بود.یک روز پس از انتشار این گزارش، 9 دموکرات میانه‌روی مجلس نمایندگان از جمله رئیس سابق کمیته ملی دموکرات، دبی واسرمن شولتز، آن را «بی‌اساس»، «مغرضانه» و «غرق در یهودی‌ستیزی» خواندند و گفتند که این بخشی از سیاست عفو بین‌الملل در دهه‌های متمادی  است.

لی زلدین، نماینده جمهوریخواه کنگره نیز به این گروه حقوق بشری حمله کرد. وی در بیانیه‌ای گفت: عفو بین‌الملل یک سازمان به اصطلاح حقوق بشر است که به طور معمول اتهامات نادرست ظلم علیه اسرائیل را مطرح می‌کند، حملات خشونت‌آمیز همسایگان متخاصم به اسرائیل را نادیده می‌گیرد و شعله‌های یهودستیزی را در سراسر جهان تقویت می‌کند».

رژیم صهیونیستی نیز به واسطه این حمایت ها حتی قبل از انتشار، این گزارش را کاذب، مغرضانه و یهودستیزانه خوانده بود.

موریا کاپلان، سخنگوی « IfNotNow» ، یک گروه یهودی در آمریکا گفت: کاملا واضح است که این اتهامات یهودی ستیزی برای جلوگیری از گفتگوی واقعی درباره رفتار اسرائیل با فلسطینیان است و من فکر می کنم که در واقع به مبارزه بزرگتر و ضروری علیه یهودستیزی آسیب می رساند.

روسای و اعضای رده بندی پنل های سیاست خارجی در مجلس نمایندگان و سنا نیز این گزارش را محکوم کردند و باب منندز که رهبری کمیته روابط خارجی سنا را بر عهده دارد، گفت که از این گزارش عمیقا ناراحت است.

منندز گفت: این گزارش آپارتاید واقعی را که سیاه‌پوستان آفریقای جنوبی را برای دهه‌ها وحشیانه می‌کرد، کاهش می‌دهد.

اما عفو بین‌الملل صراحتا اعلام کرد که گزارش منتشر شده استدلال می‌کند که وضعیت اسرائیل-فلسطین همان یا مشابه سیستم جداسازی، ظلم و سلطه است که در آفریقای جنوبی بین سال‌های 1948 و 1994 انجام شد.

علاوه بر این، حامیان حقوق فلسطینی اشاره کرده اند که رهبران ضد آپارتاید آفریقای جنوبی، از جمله اسقف اعظم فقید دزموند توتو، مبارزه فلسطینیان را به مبارزات سیاه پوستان آفریقای جنوبی تشبیه کرده اند.

عفو بین‌الملل در پاسخ به نگرانی‌های کنگره در اوایل این هفته بیانیه‌ای منتشر کرد و تاکید کرد که تنها مأموریت این گروه این است که نقض حقوق بشر را در هر کجا که اتفاق می‌افتد، مستند کند.

در این بیانیه آمده است: دولت آمریکا در موقعیت منحصر به فردی قرار دارد که به طور جدی می تواند بر مقامات اسرائیلی فشار بیاورد تا قوانین و سیاست های تبعیض آمیز را لغو کنند، در صورت لزوم غرامت صادر کند و تعهدات خود را بر اساس حقوق بشر بین المللی و حقوق بشردوستانه حفظ کند.

در همین حال، تعداد معدودی از دموکرات‌های مترقی از جمله بتی مک‌کولوم، کوری بوش، ایلهان عمر و رشیده طلیب، صراحتا از طریق پست‌های رسانه‌های اجتماعی از این گزارش حمایت کردند.

مک کولوم که لایحه ای را پیشنهاد کرده است که کمک نظامی سالانه 3.8 میلیارد دلاری واشنگتن به اسرائیل را به دلیل نقض حقوق بشر محدود می کند، در پاسخ به این گزارش نوشت: کنگره دیگر نمی تواند اشغالگری و سیستم ظلم اسرائیل را نادیده بگیرد یا توجیه کند.

مدافعان حقوق فلسطین روی ظهور مترقیانی حساب می کردند که سعی کرده اند مسائل حقوق بشر را در حزب دموکرات به منصه ظهور برسانند تا حمایت بی قید و شرط واشنگتن از اسرائیل را متزلزل کنند.

کاپلان از IfNotNow به الجزیره گفت که مخالفت سرسختانه با این گزارش نشان می‌دهد که شکاف هایی برای محکوم کردن جنایت های رژیم صهیونیستی وجود دارد .

وی اقزود: ما تلاش خود را برای این کار انجام دهیم اما نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که تغییر یک شبه رخ دهد.

کد خبر 1144952

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha