امام هادی (ع) مظهر فضایل اخلاقی و الگوی حق جویان است

حجت الاسلام حمید بامری گفت: پیشوای دهم امام هادی (ع) یکی از پیشتازان دانش، تقوا و کمال بود که وجودش مظهر فضایل اخلاقی، کمالات نفسانی، الگوی حق جویان و ستم ستیزان است.

حجت الاسلام «حمید بامری» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از جنوب کرمان، ضمن تسلیت شهادت امام هادی (ع)، گفت: پیشوایان معصوم (ع) انسان های کامل و برگزیده ای هستند که به عنوان الگوهای رفتاری و مشعل های فروزان هدایت جامعه بشری، از سوی خدا تعیین شده اند.

 

امام جمعه عنبرآباد افزود: گفتار، رفتار، خوی و منش آنها ترسیم حیات طیبه انسانی و وجودشان تبلور تمامی ارزش های الهی است.

 

وی بیان کرد: پیشوای دهم امام هادی (ع) یکی از پیشتازان دانش، تقوا و کمال بود که وجودش مظهر فضایل اخلاقی، کمالات نفسانی، الگوی حق جویان و ستم ستیزان است.

 

حجت الاسلام بامری ابراز کرد: امام هادی (ع) در خاندانی پا به عرصه جهان هستی گشود که اخلاق و انسانی مسجم بودند، ادب و محبت بر سراسر این خانواده سایه گسترده بود.

 

امام جمعه عنبرآباد ادامه داد: کودک به بزرگ احترام می‌گذاشت و بزرگ در محبت و مهر به کودک پیشقدم بود.

 

وی اظهار کرد: امام هادی (ع) در دامان پدر با یکایک فضائل و مکارم اخلاقی پدر بزرگ می گشت و از زلال دانش ایشان سیراب می شد و هر روز پدر جلوه هایی از روح خود را بر فرزندان عیان می ساخت و ایشان را برای مسئولیت بزرگ آینده آماده می کرد.

 

حجت الاسلام بامری اضافه کرد: امام هادی (ع) در همان کودکی از آنچنان نبوغ، زیرکی و هوشیاری برخوردار بود که اطرافیان را مبهوت می‌ساخت و مورخان نمونه‌های متعددی از تیزهوشی آن حضرت را نقد کردند.

 

امام جمعه عنبرآباد عنوان کرد: بدون تردید بعد علمی با آگاهی گسترده ائمه (ع) در همه زمینه ها از پایه های اساسی امامت در طول حیات آن بزرگواران به شمار می‌رود و به عنوان یکی از معیارهای مطمئن و روشن که در دسترس همگان قرار داشت برای تشخیص امام برگزیده از سوی خدا از مدعی امامت در جامعه، شناخته شده بود.

 

وی تاکید کرد: اساسی ترین ویژگی علوم ائمه (ع) خدادادی بودن آن است آنان در هیچ مکتب و نزد هیچ فردی درس نخواندند بلکه در پرتو شایستگی‌ها و لیاقت هایی که داشتند، خداوند چشمه سارهای زلال دانش و معرفت را در قلب پاکشان به جریان و جوشش انداخت.

 

حجت الاسلام بامری ابراز کرد: حلم و بردباری از ویژگی‌های مهمی است که مردان بزرگ به ویژه رهبران الهی که بیشترین برخورد و اصطکاک با افراد نادان، نابخرد و گمراه داشتند، از آن برخوردار بوده و در پرتو این خلق نیکو افراد بسیاری را به سوی خود جذب کردند.

 

امام جمعه عنبرآباد ادامه داد: آن حضرت همچون نیاکان خود در برابر ناملایمات بردبار بود و تا جایی که مصلحت اسلام ایجاد می‌کرد با دشمنان حق، ناسزا گویان و اهانت کنندگان به ساحت مقدس آن حضرت، با بردباری برخورد می‌کرد.

 

وی اظهار کرد: امام هادی (ع) از تمام لذات زودگذر و مادی این جهان روی گردانده و به ضرورت آن اکتفا کرده بود، کمترین توجهی به جلوه‌های فریبنده نشان نمی‌داد و زندگی خود را وقف عبادت خدای متعال کرده بود.

 

حجت الاسلام بامری بیان کرد: آنچه در هنگام مطالعه سیره ائمه اطهار (ع) به وضوح قابل مشاهده است، توجه زیاد آن بزرگواران به عبادت، شب‌زنده‌داری، تلاوت قرآن، مناجات با پروردگار و دوری از زخارف دنیوی است.

 

امام جمعه عنبرآباد اظهار کرد: امامان معصوم (ع) برای مظاهر دنیوی از جمله مال و ثروت ارزش زیادی قائل نبودند و سعی می کردند به حداقل آن، که زندگی معمولی روزانه آنان را تامین کرده و آن بزرگواران را در راه انجام فعالیت فردی و اجتماعی یاری رساند، بسنده کرده و مازاد آن را در راه هایی که موجب خشنودی خداوند بود صرف کنند.

 

وی اضافه کرد: امام هادی (ع) همچون پدر بزرگوارش تنها برای جلب رضای پروردگار مسکین، یتیم و اسیر را بر خانواده خود مقدم داشته و آن را در درجه اول اهمیت قرار می‌دادند تا جایی که غذا برای خانواده اش باقی نمی ماند و در مورد لباس نیز بدین گونه عمل می‌کردند.

 

حجت الاسلام بامری در خاتمه عنوان کرد: امام هادی (ع) اهمیت زیادی به هدایت گمراهان و منحرفان از راه حق می دادند و در این راه کوشش خستگی ناپذیری را آغاز کرده بود.

کد خبر 1144985

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha