ایجاد۵۰فرصت شغلی برای مددجویان بهزیستی در دهه فجر

گوهردهی از ایجاد۵۰فرصت شغلی برای مددجویان بهزیستی استان مازندران در دهه فجر انقلاب اسلامی خبر داد و گفت:۵میلیارد تومان برای این بخش هزینه شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از ساری،«فرزاد گوهردهی» امروز(۱۶بهمن) در نشست با حجت الاسلام والمسلمین «محمدباقر محمدی لائینی» نماینده ولی فقیه درمازندران بیان کرد: بهزیستی استان همگام با کشور حدود ۱۵۰ خدمت را برعهده دارد، در ارتباط با بیماران متابولیسم، تقبل رایگان هزینه درمان، هزینه توانبخشی به معلولان و غیره را برعهده داریم.

 

مدیرکل بهزیستی استان مازندران افزود: ما در ۹ ماهه اول ۱۴۰۰، ۱۵ هزار و ۴۶۸ معلول را در حوزه توانبخشی شناسایی کردیم و به آنها خدمات ارائه کردیم، در مازندران ۶۳ هزار نفر معلول توانخواه داریم که تحت پوشش بهزیستی هستند و از خدمات مستمر یا غیرمستمر  بهره می‌برند.

 

گوهردهی با بیان اینکه ممکن است معلولی در سطح استان داشته باشیم که شناسایی نشده باشد، تاکید کرد: از نظر ما کسی که توانایی انجام فعالیت‌های عادی روزمزه را به‌دلایل جسمی، روحی، ذهنی و غیره نداشته باشد معلول است.

 

وی عنوان کرد: معلولان به چند دسته جسمی حرکتی، بینایی، شنوایی، ذهنی و اعصاب و روان تقسیم می‌کنیم، کلا ۱۱۳ مرکز مرتبط توانبخشی در مازندران آماده خدمت داریم همچنین ۲۱ مرکز آن شبانه‌روزی است که هزار و ۶۰۰ معلول در این مراکز نگهداری می‌شوند.

 

گوهردهی با بیان اینکه ما مراکز را به بخش خصوصی واگذار کردیم، اذعان کرد: سازمان بهزیستی با معرفی مددجویان به این مراکزی که دارای ظرفیت‌هایی هستند به آن‌ها یارانه پرداخت می‌کند ارائه خدمت توسط مردم به مردم انجام می‌شود، حدود ۶ هزار نفر از جمعیت هدف ما از این مراکز خدمات دریافت می‌کنند.

 

وی خاطرنشان کرد: الان به این ۱۱۳ مرکز بالغ بر ۷۱ میلیارد ریال هزینه پرداخت می کنیم البته تعرفه دریافتی این مراکز به ازای هر معلول ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در ماه است که ۲ میلیون تومان را ما پرداخت می‌کنیم و مابقی بر عهده خانواده ها است که البته در صورتی که از پس هزینه‌ها برنیایند تسهیل‌گری صورت می‌گیرد.

 

گوهردهی با بیان اینکه نگاه ما این است که افراد دارای معلولیت در حوزه‌های مختلف در بستر خانواده حضور داشته باشند، یادآور شد: متاسفانه امروزه با افزایش هزینه‌های اقتصادی درخواست‌ها برای حضور معلولان در مرکز زیاد شده اما ما محدودیت داریم، برای اینکه افراد در خانواده نگهداری شوند حق پرستاری خانواده‌محور در ماه حدود یک میلیون تومان را در اختیار خانواده‌ها و حق پرستاری ضایعه نخاعی هم به همین مبلغ پرداخت میکنیم در مجموع به ۱۶ هزار و ۱۸ خانوار در مازندران این مستمری را پرداخت می‌کنیم که بالغ بر ۲۰ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان در ماه است.

 

مدیرکل بهزیستی مازندران افزود: در حوزه اجتماعی زنان سرپرست خانوار و فرزندانی که سرپرست نداشته باشند را تحت پوشش داریم که در حدود ۱۶ هزار و ۹۱۱ خانوار در حوزه اجتماعی زنان سرپرست خانوار هستند که ماهیانه ۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیارد تومان براساس بعد خانوار مستمری دریافت میکنند.

 

گوهردهی عنوان کرد: ما هزار و ۱۹۶ فرزند چندقلو را تحت پوشش داریم و به ۲۰۳ فرزند در یک مرکز دولتی و مابقی غیردولتی در شبه خانواده تحت پوشش داریم و یارانه پرداخت می‌کنیم، حدود هزار و ۲۰۰ نفر پشت نوبتی فرزندخواندگی در مازندران داریم که اگر خیلی تلاش کنیم بتوانیم ۷۰ نفر را واگذار کنیم.

 

وی ادامه داد: ما در طول ۹ ماهه اول امسال ۲۲۵ کودک کار را ساماندهی کردیم طرح دوستدار کودک در استان نیاز به تعامل با ۱۲ نهاد دارد، اولین آن شهرداری است امیدواریم اجرایی شود، تنها مرکز نگهداری کودکان معتاد را با نام امید را در شمال کشور در مازندران داریم.

 

گوهردهی با بیان اینکه اورژانس اجتماعی ما چهار کار عمده را انجام می دهد، گفت: خط تلفن ۱۲۳ ما فعال است، ۷۲ هزار و ۹۱۰ پذیرش در ۹ ماهه امسال پذیرش در حوزه اورژانس اجتماعی داشتیم.

 

مدیرکل بهزیستی مازندران اعلام کرد: در حوزه پیشگیری در استان مازندران، رتبه مازندران  از دوم به ۲۲ کشور در حوزه اعتیاد رسید، اما همچنان با این معضل درگیر هستیم، در حوزه درمان اعتیاد ۵۹ مرکز دولتی و یک مرکز غیردولتی داریم.

 

گوهردهی با بیان اینکه ۵۴ کمپ، مرکز کاهش آسیب و مرکز ماده ۱۶ در مازندران داریم، گفت: در طول ۹ ماهه امسال به ۹۰۰ بیمار در مرکز ماده ۱۶ خدمات ارائه کردیم، صدای مشاور ۲۴ ساعته مشغول ارائه خدمات مشاوره‌ای است که در سال جاری به ۱۲۵ هزار تماس پاسخ دادیم، همچنین از ۲۰۷ مرکز غیردولتی خدمات مشاوره‌ای دریافت می‌کنیم.

 

وی اذعان کرد: در حوزه پیشگیری از معلولیت‌ها رصد ژنتیکی معلولیت‌ها در خانواده‌های چند معلولی داشتیم، برنامه پیشگیری از تنبلی چشم برای کودکان ۳ تا ۶ سال حدود ۶۰ هزار کودک در برنامه شنوایی نوزادان کار غربالگری ۱۸ هزار و ۷۰۰ نوزاد به اتمام رسید‌.

 

گوهردهی از رصد آسیب های اجتماعی خبر داد و عنوان کرد: این کار تحقیقاتی از سال گذشته با همکاری دانشگاه بابلسر آغاز شد، امیدواریم تا پایان امسال نتایج را مشاهده کنیم، همچنین در حوزه توانمندسازی ورود بیشتری داریم همچون بیمه خانواده‌های تحت پوشش! بحث مسکن و اشتغال همواره مدنظر بود.

 

وی گفت: در سال گذشته هزار و ۲۴۰ واحد مسکونی واگذار کردیم در دهه فجر امسال ۱۷۴ واحد مسکونی تحویل خواهد شد، در بحث اشتغال برای جامعه هدف هم ۲ هزار و ۵۰ شغل ایجاد کردیم هزار و ۳۱۲ شغل هم با استفاده از تسهیلات بند ب ایجاد شد، اگر منابع با بانک ملی تامین شود به همه تعهداتمان مبنی بر ۱۴۰ میلیارد عملی میکنیم در ایام الله دهه فجر ۵۰ شغل را با اعتبار ۵ میلیارد تومان محقق کردیم.

کد خبر 1145117

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha