موج سواری کرونا روی ریل امیکرون/ پوشش ۱۹ درصدی واکسیناسیون در سیستان و بلوچستان

تعداد موارد مثبت جدید به نسبت هفته قبل از آن با ۴۷۵ درصد افزایش به ۵ هزار و ۹۲۳ نفر رسید که تعداد موارد مبتلا به کرونا ۴ هزار و ۸۸۹ نفر بیشتر از مدت مشابه در هفته قبل ازآن است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از زاهدان، با توجه به قدرت سرایت بالای امیکرون این سوش به نظر می رسد خطرناک تر از دلتا باشد و نباید گول میزان پایین بیماران بستری و بدحال را بخوریم و چند روز آینده قطعا با حجم بسیار بالایی از مراجعات به مراکز درمانی مواجه خواهیم بود و کودکان، افراد سالمند، بیماران خاص، مادران باردار و.. با توجه به سرعت بالای انتشار سوش امیکرون در امان نخواهند بود.

استاندار سیستان و بلوچستان در نشست ستاد استانی مدیریت و مقابله با کرونا اظهار داشت: همه کسانی که سه ماه از تزریق دُز دوم واکسن کرونایشان می‌گذرد در معرض ابتلا به اُمیکرون قرار دارند از اینرو خواهش ما از همه شهروندان این است که تزریق دُز سوم واکسیناسیون را جدی گیرند.

حسین مدرس خیابانی با اشاره به برگزاری مراسم اعتکاف و نقش داشتن تهویه مناسب در این مکان‌ها برای شرایط برگزاری مراسم بیان کرد: تعدد مراکز اعتکاف ضروری و دارای اهمیت است.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: علائم اُمیکرون با سرماخوردگی خیلی شبیه است بنابراین والدینی که دانش‌آموزانشان هرگونه علائم سرماخوردگی دارند از حضورشان در مدرسه جدا خودداری شود.

وی با بیان این‌که هر کارمندی اگر علائم سرماخوردگی دارد با تایید پزشک معتمد مرخصی‌ آن استعلاجی تلقی شود تاکید کرد: اطلاع‌رسانی رسانه ملی، استفاده از بنر و نقاشی‌های گوناگون شهری در جهت مقابله با کرونا ضروری است.

مدرس خیابانی با بیان این‌که در مناطق حاشیه‌نشین، روستاها و عشایرنشین و آنجاهایی که با مراکز واکسیناسیون تجمعی فاصله دارد واکسیناسیون سیار برقرار شود تاکید کرد: در وضعیت زرد و نارنجی تمامی مدارس روستایی و عشایری به دلیل تراکم کم به صورت حضوری خواهد بود.

وی با بیان این‌که مدارس حاشیه شهر و مدارسی که امکان آموزش غیرحضوری نیست به صورت ترکیبی با گروه‌بندی با تشخیص مدارس و مدیرکل آموزش و پرورش باشد افزود: مدارس شهرستان‌های قرمز غیرحضوری و مدارس مناطق آبی کاملا حضوری است همچنین مدارس مناطق زرد و نارنجی به صورت ترکیبی خواهد بود.

 

*افزایش ۲۵۰ درصدی موارد بستری کرونا در سیستان و بلوچستان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در این زمینه می گوید: شعله های امیکرون روز به روز زبانه می کشد و در هفته منتهی به شنبه 16 بهمن 1400 تعداد موارد مثبت جدید به نسبت هفته قبل از آن با 475 درصد افزایش به 5 هزار و 923 نفر رسید که تعداد موارد مبتلا به کرونا 4 هزار و 889 نفر بیشتر از مدت مشابه در هفته قبل ازآن است

سید محمد هاشمی شهری ادامه داد:  همچنین تعداد موارد بستری نیز 250 درصد افزایش داشته است وموارد فوت نیز در هفته منتهی به شنبه 16 بهمن ماه نسبت به هفته قبل از آن 7 نفر افزایش داشته است

وی گفت: وضعیت استان به لحاظ رنگ بندی در بروز رسانی مورخ 16 بهمن ماه وزارت بهداشت، شهرستان نیمروز  در وضعیت آبی و ایرانشهر و بمپور و نیکشهر در وضعیت نارنجی و سایر شهرها در وضعیت زرد می باشند

هاشمی با بیان اینکه در تابستان و همزمان با موج قبلی ویروس کرونا با مشارکت هم استانی عزیز در تزریق دز دوم واکسن کرونا بسیاری از مردم از خطرات دلتا درامان ماندند گفت: با توجه به اینکه هم اکنون میزان تزریق دز سوم واکسن کرونا در سطح استان 19 درصد است نیازمند مشارکت بیشتر مردم در تزریق دز سوم می باشیم

وی ادامه داد: از هم استانی های عزیز درخواست می کنیم تا در صورتی که تاکنون نسبت به تزریق نوبت دوم و سوم واکسن کرونا اقدام نکرده اند هرچه سریعتر به مراکز تجمیعی و یا پایگاه های منتخب واکسیناسیون مراجعه نمایند، با توجه به سرعت همه گیری سویه امیکرون  علاوه بر تکمیل فرآیند واکسیناسیون، رعایت شیوه نامه های بهداشتی، فاصله گذاری اجتماعی و  استفاده از ماسک مورد تاکید است.

*تزریق بیش از 318 هزار دز سوم در سیستان و بلوچستان

وی از آمادگی مراکز بهداشتی درمانی برای پذیرش احتمالی بیماران کرونا خبر داد و گفت: آمار واکسیناسیون در استان آمار غیر قابل قبولی است که مردم باید برای حفظ سلامتی خود حتما به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند.

دکتر هاشمی ادامه داد:  تاکنون در سطح استان سیستان و بلوچستان 3 میلیون و 497 هزار و 550 هزار دز واکسن کرونا تزریق شده است که از این تعداد تنها 318 هزار و 267 نفر دز سوم را تزریق نموده اند

دکتر هاشمی همچنین ادامه داد: پوشش واکسیناسیون در گروه دانش آموزی 12 تا 18 سال استان نیز 567 هزار و 251 دز می باشد

وی با بیان اینکه تعداد بیماران تنفسی بستری در مراکز درمانی سطح استان نیز افزایش داشته است گفت: درحال حاضر 125 بیمار تنفسی در بیمارستان های استان بستری می باشند که بر اساس آزمایشات انجام شده  ابتلای 39 نفر از آنان به کرونا قطعی است

وی ادامه داد:  در 24 ساعت گذشته متاسفانه 2 مورد فوتی در سطح استان سیستان و بلوچستان داشته ایم  که با فوت این عزیزان تعداد کلّ موارد فوت ناشی از بیماری در سیستان و بلوچستان به  2675 نفر رسیده است.

وی با بیان اینکه موج جدید با سویه امیکرون در حال اوج گرفتن در سطح استان می باشد گفت: با توجه به قدرت سرایت بالای امیکرون این سوش به نظر می رسد خطرناک تر از دلتا باشد و نباید گول میزان پایین بیماران بستری و بدحال را بخوریم و چند روز آینده قطعا با حجم بسیار بالایی از مراجعات به مراکز درمانی مواجه خواهیم بود و کودکان، افراد سالمند، بیماران خاص، مادران باردار و.. با توجه به سرعت بالای انتشار سوش امیکرون در امان نخواهند بود

 هاشمی افزود:  با رعایت دستورالعمل های بهداشتی، استفاده از ماسک، حفظ فاصله اجتماعی، تهویه مناسب هوا در اماکن عمومی و تکمیل فرآیند واکسیناسیون می توانیم در مقابل این سوش ایمن باشیم.

*مشکلی در زمینه ملزومات مورد نیاز برای آزمایشات کرونا نداریم

مدیر امور آزمایشگاه های دانشگاه علوم‌ پزشکی زاهدان هم از انجام بیش از 306 هزار تست سریع و مولکولی کرونا در مناطق تحت پوشش از ابتدای اپیدمی تاکنون خبر داد و گفت: در شبانه روز منتهی به شنبه 16 بهمن ماه، 56 درصد تست های انجام شده مثبت بوده است.

علیرضا سلیمی خراشاد گفت: از مجموع 306 هزار تست، 25 هزار تست توسط بخش خصوصی و بیش از 281 هزار تست توسط بخش دولتی گرفته شده است که از این تعداد 158 هزار تست PCR و 123 هزار تست RDT است.

وی ادامه داد: خوشبختانه با تدابیر اتخاذ شده و پیش بینی های قبلی در حال حاضر مشکلی در زمینه ملزومات مورد نیاز برای آزمایشات RT-PCR و Rapid  test کرونا در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نداریم.

به گفته دکتر سلیمی در هفته های گذشته بین 20 الی 30 درصد تست های انجام شده در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان مثبت بود این حالی است که در شبانه روز منتهی به شنبه 16 بهمن ماه 56 درصد تست های انجام شده مثبت است.

وی افزود:  4 آزمایشگاه دولتی و 6 آزمایشگاه خصوصی در حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، به صورت مستمر در حال انجام تست های غربالگری کرونا هستند.

*فعالیت چهار مرکز تجمیعی واکسیناسیون در زاهدان

سرپرست مرکز بهداشت زاهدان گفت: مرکز واکسیناسیون ولایت و 22 بهمن بدون وقفه از ساعت 8:30 الی 19:00 در حال خدمت رسانی به مردم هستند.

سید محمود فاطمی گفت: چهار مرکز تجمیعی واکسیناسیون «ولایت»، «استقلال»، «شهید لطیفی» و «۲۲ بهمن» در سطح شهر زاهدان در حال خدمت رسانی می باشند و مرکز واکسیناسیون ولایت و 22 بهمن از ساعت 8:30 الی 19:00 در حال خدمت رسانی به مردم هستند

وی گفت: مرکز «استقلال» واقع در خیابان باقری ۳۲ و مرکز واکسیناسیون  «شهید لطیفی» واقع در خیابان بعثت نرسیده به تقاطع کوثر صبحها از ساعت ۸ الی ۱۳/۳۰ فعال خواهند بود.

 

کد خبر 1145129

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha