خودکفایی در نیروهای مسلح جرات تعرض دشمن به مرزهای اسلامی را نمی دهد

امیر سرتیپ محمودی با اشاره به حضور نیروهای مومن و انقلابی در نیروهای مسلح کشورمان گفت: ما در بحث مسائل دفاعی خودکفا هستیم و بر روی پای خود ایستاده ایم و این خودکفایی و خودباوری در نیروهای مسلح جرات تعرض دشمنان به مرزهای اسلامی را نمی دهد.

خبرگزاری شبستان _ گروه سیاسی_ فرزانه تهجا: در سال‌های منتهی به انقلاب اسلامی اگرچه رده‌های بالای ارتش رژیم پهلوی همچنان حامی محمدرضا پهلوی بودند اما بخش عظیمی از ارتشیان با درك روشنگری‌های امام خمینی(ره)  به نهضت اسلامی ملحق شدند. پیوستن ارتش به انقلاب اسلامی به عنوان یكی از عوامل مهم تسریع‌كننده فروپاشی رژیم پهلوی نقش تعیین كننده‌ای داشت. در روزهای مبارزه علیه رژیم منحوس پهلوی، درحالی كه رژیم طاغوت تلاش می‌كرد از تمامی ابزارها و از جمله ارتش برای سركوب نهضت اسلامی استفاده كند، امام خمینی(ره) با شناخت كافی از ارتش، این نیرو را به دامان نهضت اسلامی سوق داد. ایشان براساس شناخت خود معتقد بودند كه بدنه ارتش از جنس خود مردم تشكیل شده است و نمی‌تواند به جدایی خود با مردم ادامه دهد.

 

در همین رابطه با امیر سرتیپ محمد محمودی، معاون اجرایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که  مسئولیت‌های مهمی همچون فرماندهی تیپ دانشجویان دانشگاه افسری امام علی (ع)، فرماندهی لشکر ۵۸ نیروی زمینی ارتش (نزاجا)، فرماندهی تیپ ۳۵ تکاور نزاجا، معاون عملیات و اطلاعات نیروی زمینی ارتش، جانشین معاون هماهنگ کننده نزاجا و فرماندهی دژبان کل ارتش را در کارنامه دارد و از دانشجویان ورودی اولین دوره بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در دانشگاه افسری امام علی (ع) بوده است، در مورد نقش ارتش در پیروزی انقلاب اسلامی گفتگو کردیم که در ادامه می خوانید.

 

در مورد ارتباط ارتش با مراجع تقلید بویژه امام خمینی (ره) قبل از پیروزی انقلاب توضیح بفرمایید؟

-کارکنان عزیز و مجاهدی قبل از انقلاب در ارتش داشتیم که از بدنه ارتش بودند و در دامان خانواده های مذهبی، متدین، ولایت مداری تربیت شده و در ارتش خدمت می کردند که با مراجع عالیقدر اسلام، بویژه حضرت امام خمینی (ره) در ارتباط بودند و این ارتباط توسط رابطینی در ارتش شکل می گرفت.

 

نگرش امام خمینی (ره) در مورد ارتش را توضیح بفرمایید؟

-امام (ره) در 12 بهمن در بهشت زهرا (س) در مورد ارتش فرمودند:"بدنه ارتش بدنه متدین و سالمی است" و همان ها بودند که در 19 بهمن سنگرها و حصار طاغوت را شکستند و همافران عزیز در نیروی هوایی ارتش به خیابان ها آمدند و در اقدامی ماندگار و ارزشمند در محضر امام خمینی(ره) در مدرسه علوی و رفاه به اجرای رژه پرداختند و از آن پس دیدیم سرعت پیروزی انقلاب، شتاب بیشتری گرفت و مردم به حمایت از همافران به خیابانها آمدند و آن شعار «ارتش فدای ملت، ملت فدای ارتش» محقق شد و سنگرهای طاغوت یکی پس از دیگری فروریخت و انقلاب اسلامی در 22 بهمن به بار نشست و پیروز شد و کام مردم غیور ایران شیرین شد.

 

نقش ارتش بعد از پیروزی انقلاب  و خنثی کردن تهدایدات و توطئه های دشمنان را توضیح بفرمایید؟

با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، استکبار و دشمنان انقلاب ساکت ننشسته و از همان فردای پیروزی شروع به توطئه کردند. ارتش جمهوری اسلامی ایران در آن زمان مسئولیت ها و نقش های بی شماری به عهده داشت و ماموریت های بسیار مهمی را انجام داد. از جمله اینکه برای مقابله با غائله کردستان، ارتش در کردستان حضور پیدا کرد و به یاری مردم انقلابی و مقاوم کردستان پرداخت و به پشتیبانی و حمایت از آنها اقدام کرد و امنیت خوبی را در آنجا و در سایر مناطق از جمله خوزستان، سیستان و بلوچستان، بندر ترکمن و دیگر اقصی نقاط کشور که بلوا و آشوبی بود، برقرار کرد. ارتش در هر جا که نیاز بود بلافاصله گوش به فرمان امام (ره) و پا در رکاب ولایت و مردم عزیز در آن مناطق حضور می یافت و به مردم کمک می کرد و امنیت را برقرار می ساخت.

 

نقش ارتش در جنگ تحمیلی را چگونه می توان توصیف کرد؟

-با شروع جنگ تحمیلی، ارتش جمهوری اسلامی ایران در دفاع از مردم و ارزش های انقلاب سر از پا نشناخت و با حضور در خطوط مقدم جبهه ها، دشمن بعثی را زمین گیر کرد و عملیات های بزرگی انجام داد و بلافاصله یکی پس از دیگری سنگرهایی را که دشمن به آنجا تجاوز کرده بود، بازپس گرفت و به متجاوزگران تاریخ ثابت کرد که اگر متجاوزی قصد سوء و چشمداشتی به میهن پاک اسلامی ما داشته باشد، آنچنان درسی به او خواهند داد که تا ابد فراموش نشود و دیدید که در دوران دفاع مقدس فداکاری ها و ایثارگری های رزمندگان بی نظیر و ماندگار و درسی که به متجاوزین دادند، عبرت آموز بود.

به لطف خدا در طول هشت سال دفاع مقدس، حماسه های بی بدیل ارتش جمهوری اسلامی ایران موجب آبرومندی نظام اسلامی بود و پرچم پر افتخار جمهوری اسلامی ایران را در دریاها، فضا و مرزهای ما به اهتزاز درآورد و اجازه داده نشد حتی یک وجب از خاک ما دست دشمن بیفتد. امروز هم این فداکاری ها توسط ارتش ولایتمدار ادامه دارد و ارتش در سازندگی ها و در تمامی بحران ها در کنار مردم قرار دارد و در مواردی که نیاز باشد و بحران هایی که رخ می دهد و در سنگرهای علم و دانش و فناوری ارتش در کنار مردم است. در حوزه تولیدات دفاعی، تحقیقات علمی و عرصه جهاد خودکفایی، ارتش همواره از ابتدای جنگ تحمیلی با خودکفایی در این موارد و با توجه به تحریم های دشمنان در کنار مردم بوده و در این حوزه ها پیش گام بوده است.

 

نقش ارتش در خودکفایی نظامی و دفاعی کشور توضیح بفرمایید؟

نیاز کشور موجب شد تا جوانان به ساخت و تجهیز ادوات نظامی، مهمات و سایر نیازمندی های کشور بدون اتکا به دیگران بپردازند. امروز شاهد آن هستیم که تمام تجهیزات مورد نیاز یکی پس از دیگری به دست جوانان کشور تولید شده و در مسایل دفاعی، نیروهای مسلح به ویژه ارتش جمهوری اسلامی ایران با حمایت های بی دریغ فرمانده معظم کل قوا (مدظله العالی) در بحث خودکفایی نظامی در منطقه حرف اول را می زنیم و هیچ نیازی به دیگران نداریم و کاملا خودکفا هستیم و بحمدالله در این زمینه بسیار خوب، جوانان ما خوش درخشیدند و موفقیت های چشمگیری را کسب کردند.

نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران در راهپیمایی دریایی و با حضور مقتدرانه در دریاهای دوردست و در اقیانوس ها که قبل از پیروزی انقلاب سابقه ای از آن وجود نداشت با اتکا به این جوانان و الطاف خفیه الهی و امکاناتی که خودمان ایجاد کردیم و با ناوشکن هایی که ساخت کشورمان است، توانستیم خودکفایی، آمادگی دفاعی و اقتدار نیروهای مسلح کشورمان را به نمایش بگذاریم. این افتخارات یکی پس از دیگری همگی از برکت خون شهدا و ایثارگری ها و فداکاری های ملت عزیز، شهدا و جبهه مقاومت است که نصیب جمهوری اسلامی ایران شده و امروز همه ما وظیفه داریم راه شهیدان را ادامه دهیم.

امروز ارتش جمهوری اسلامی ایران در آمادگی کامل به سر می برد و آماده و گوش به فرمان ولی امر مسلمین جهان در جایی که بخواهد تهدیدی مانند 31 شهریور 1359 به وقوع بپیوندد و اگر دشمنی قصد تعرض داشته باشد، انشاءالله با قدرت تمام با جوابی سخت و دندان شکن و محکم مواجه می شود.

 

جایگاه ایران در حوزه دفاعی و نظامی پس از پیروزی انقلاب اسلامی توضیح بفرمایید؟

ما در حوزه دفاعی امروز با جرات و قدرت می گوییم که خودکفا هستیم و بر روی پای خود ایستاده ایم و یکی از مواردی که دشمنان ما جرات نزدیک شدن به مرزهای ما را ندارند تا تهدیدات خود را عملی کنند، علتش این است که با حضور جوانان متدین انقلابی و مدیریت جهادی که در تمام نیروهای مسلح وجود دارد، دشمن نمی تواند تهدیدات خود را عملی کند و علت آن خودکفایی، خودباوری و دفاع از ارزش های انقلاب اسلامی است.

 

با توجه به ماموریت های نظامی و دفاعی، در حوادث غیر مترقبه و شرایط بحرانی مانند شیوع ویروس کرونا ارتش چه نقشی را ایفا می کند؟

ارتش در کنار ماموریت های امنیتی و دفاعی که در پهنه زمینی، هوایی، دریایی و پدافند انجام می دهد، در حوادث طبیعی و بحران هایی همچون سیل، زلزله و نیازهایی که در جامعه به وجود می آید، مانند مقابله با ویروس منحوس کرونا همواره به صورت خودجوش در کنار مردم حضور داشته و بلافاصله با اعزاام تیم های امدادی و درمانی، استقرار اورژانس ها و بیمارستان های صحرایی و ارسال تجهیزات آمادی و سایر نیازمندی های لازم به خدمت رسانی می پردازد. در مبارزه با ویروس منحوس کرونا در دفاع از سلامت کارکنان و مردم همواره ارتش سهیم بوده و افتخار می کند که شهدای سلامت بسیاری را در این دو سال اخیر تقدیم کرده است. در حوادث و بحران های دیگر نظیر سیل چند سال گذشته کرمانشاه یا وقوع زلزله در بم، منجیل، رودبار و کرمان در سالهای قبل بلافاصله نیروهای ارتش جمهوری اسلامی ایران بدون هیچ منتی وارد عرصه خدمت شده و ماموریت های خود را ایثارگرانه انجام داده اند. در بحث محرومیت زدایی نیز الحمدالله نیروهای ما به صورت خودجوش تدابیر فرماندهی معظم کل قوا (مدظله العالی) را در این حوزه را به خوبی انجام می دهند. با پل ارتباطی هوایی و زمینی در کنار سایر ارگان ها و پشتیبانی از نیروهای جهادی و خدمتگزار مانند هلال احمر اقدامات بسیار خوب و موثری صورت گرفته که همواره مورد رضایت مردم و مسئولان بوده است.

کد خبر 1145330

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha