افزایش مهارت‌های ارتباطی موجب کاهش ترس و اضطراب در خانواده‌های می‌شود

ریزانه با اشاره به اهمیت فرزندپروری گفت: هر چه تعداد افراد خانواده و مهارت‌های ارتباطی در خانواده بیشتر باشد، اضطراب و ترس در چنین خانواده های کمتر است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان اصفهان،  دکتر «جلال ریزانه» با اشاره به اینکه با نگاه به گذشته و اینکه زندگی در این دوران تغییرات شتابانی دارد گفت: شیوه فکری ما نسبت به آینده و سبک زندگی باید تغییر کند.

 

عضو هیئت علمی پژوهشکده مهدویت و آینده‌پژوهی با این پرسش که خانواده ها در آینده چه تغییراتی می کنند مطرح کرد: برای شناخت آینده به ابزارهای جدید نیاز داریم و در قرآن آمده سرنوشت هیچ قومی تغییر نمی کند مگر زمانی خود آن قوم بخواهند، بنابراین در خصوص آینده از وحی و فرامادی استفاده می کنیم.

 

ریزانه با اشاره به اینکه در آینده با کلان روند سالخوردگی روبرو هستیم و خانه های دوستدار سالمند و خانه های هوشمند شکل خواهد گرفت افزود: اگر روند رشد جمعیت اینگونه باشد به چنین خانه هایی نیاز خواهیم داشت.

 

وی به شغل‌های آینده مثل معماری خانه های دوستدار سالمند و ربات های دوستدار سالمند، غذاهای سالمند اشاره کرد و ابراز داشت: هر چه ابزارهایی ارتباطی انسانها بیشتر شود، انسانها تنهاتر می‌شوند و افزایش مهارتهای ارتباطی برای خانواده ها ضروری است.

 

عضو هیئت علمی پژوهشکده مهدویت و آینده‌پژوهی با بیان اینکه اضطراب و ترس در زندگی های آینده و خانواده ها به شدت در حال شکل گیری است تصریح کرد: هر چه تعداد افراد خانواده بیشتر و مهارتهای ارتباطی در خانواده بیشتر باشد، اضطراب و ترس در چنین خانواده های کمتر است.

 

وی گفت: انقلاب اسلامی یک شگفتی در قرن بود و بسیاری از روندهای زندگی ایرانیان تغییر پیدا کرد و تحولات در آینده بر مبنای تصاویر ما از آینده رخ خواهد داد، نقش ما در انسجام خانواده ها به چه شکل خواهد بود؟

 

ریزانه با اشاره به اینکه بجای اینکه نگران آینده باشیم گفت: باید برای آینده برنامه ریزی کنیم و صرف دانش داشتن کافی نیست، افرادی که از هوش هیجانی بالایی برخوردارند در تحولات آینده موفق تر خواهند بود.

 

 

نسل ظهور ثمره خلاقیت زنانی است که در عین غنای معنوی نقش‌های خود را  در همه عرصه ها ایفا می کنند

 

«مریم اردبیلی»، مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران در این وبینار در خصوص رابطه فعالیت های فرهنگی اجتماعی بانوان با زندگی مشترک و فرزندپروری با طرح پرسش دوگانه متعارف و بحث برانگیز نقش و اولویت اصلی زن چیست گفت: برخی معتقدند فقط خانه، یا فقط  جامعه و هم خانه و هم جامعه.

پزشک و کارشناس مسائل زنان و خانواده با بیان اینکه روی دیگر سکه این است که زنان به ازای درآمد و شان اجتماعی ارزش گذاری می شوند ولی برخی زنان هم خانواده و هم حضور فعالانه در جامعه را می خواهند.

 

وی با بیان اینکه بدین شکل یک خانم در دو جهان با روایت های متفاوت قرار دارد خاطر نشان کرد: بنابراین دیدگاه زنان در عمل مجبور به انتخاب یکی از دو جهان شدند و یا کمی از هر دو جهان را انتخاب کردند.

 

اردبیلی در رویکرد منفی نگر زن را ناچار به انتخاب یکی از دو رویکرد دانست و افزود: در رویکرد مثبت نگر زن کمی از این دو حیطه را بر می گزیند که دارای آسیب هایی نیز هست و در واقع زن خود را به دو نیمه می کنند تا دو جهان را به هم متصل کند.

 

این کارشناس خانواده با تاکید بر اینکه ساختار ذهنی ما باید شکسته شود تا مسایل از حالت لاینحل خارج شود این پرسش را مطرح کرد:  آیا می شود زن به منتها درجه خلقت الهی برسد و همزمان نقشهای خود را بخوبی ایفا کند و به عنوان یک سوپرزن عمل کند؟آ یا نقشهای زنان می توانند هم افزا باشد؟

 

اردبیلی با تاکید بر اینکه زنان توانایی عاملیت دارند و می توانند محیط پیرامون خود را طبق میل خود تغییر  دهند اظهار داشت: برای زنان نباید چارچوب های تنگ ترسیم شود حتی در دین اسلام هم چنین نشده است و نمونه بارز آن حضرت صدیقه طاهره در حالی که فرزند کوچک داشتند و نقش مادری و همسری را در خانه داشتن در اجتماع حضور فعال نیز داشتند از همسر خود در اجتماع دفاع کردند.

 

وی با مطرح کردن این پرسش جنجالی که آیا اوج تعالی یک زن صرفا به مادری است؟ گفت: زنانی بر اساس قرآن داریم که نه مادر بوده اند و نه همسر بوده اند ولی از زنان برتر و الگو معرفی شده اند، ما درواقع با تعدد و تنوع الگوهای زنان در مبانی دینی خود روبرو هستیم و  تعدد نقشها برای زنان  فراهم هست و می توانند همه نقشها را با توجه به اقتضایات خود انتخاب کنند.

 

اردبیلی با اظهار تأسف از اینکه گاهی اوقات دچار کمال گرایی افراطی می شویم افزود: با مدل کلیشه ای نمی توان زنان را تعریف کرد، زنان خود باید مدل زندگی خود را انتخاب کنند چراکه خداوند  قدرت انعطاف به زنان داده است و زنان در خلقت خود می توانند همه بخشهای مختلف و نقشهای خود را بکار بگیرند و در زمانهای متفاوت به شیوه های متفاوتی از همه آنها بهره بگیرند.

 

مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران با تاکید براینکه در آینده امکان گذر از دو جهان متفاوت زنان فراهم تر خواهد بود اضافه کرد:  برای نقش آفرینی متنوع و هم افزایی نقشهای مختلف زنان نیاز به تغییر نگرش در خود زنان وجود دارد تا فرصت های تغییرات فرهنگی در جامعه ایجاد شود.

 

وی در پایان تاکید کرد: نسل ظهور ثمره خلاقیت زنانی است که در عین غنای معنوی و اخلاقی، نقش‌های خود را بخوبی در همه عرصه ها ایفا می کنند.

کد خبر 1145892

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha