واگذاری موقوفات قرآنی به موسسات قرآنی واجد شرایط از اولویت های اداره اوقاف است

معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امورخیریه استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه احیای موقوفات قرآنی همت و همکاری خیرین را می طلبد، گفت: واگذاری موقوفات قرآنی به موسسات قرآنی واجد شرایط از اولویت های اداره اوقاف است.

«مرتضی کوچکی» رئیس اداره امور قرآنی و معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امورخیریه استان سیستان و بلوچستان در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان گفت: استان سیستان و بلوچستان به طورکلی حدود ۵ هزار موقوفه دارد که ۱ درصد آن یعنی ۵۰ مورد موقوفه قرآنی است و حدود ۷ مورد از این موقوفات قرآنی منفعتی و مابقی انتفاعی می باشد.

 

کوچکی از بین موقوفات منفعتی موقوفه بانو حسینی ذر زابل را به عنوان شاخص عنوان کرد در ۴ واحد آپارتمان به متراژ ۳۲۰ متر مربع برای امور قرآنی وقف شده است.

 

وی موقوفه آقای سربیشه ای در زاهدان که هم اکنون به عنوان مدرسه قرآنی جامعه القرآن از آن استفاده می شود را موقوفه قرآنی انتفاعی شاخص ذکر کرد.

 

رئیس اداره امور قرآنی اوقاف و امورخیریه استان با اشاره به تفاهم نامه منعقد شده بین اوقاف و اتحادیه موسسات قرآنی، واگذاری موقوفات قرآنی به موسسات متقاضی واجد شرایط جهت اجرای نیت را اولویت اوقاف دانست.

 

وی با بیان اینکه در حال حاضر سه موسسه قرآنی در املاک وقفی فعالیت دارند اظهار کرد: عدم پرداخت اجاره محل و رایگان بودن آب و برق، امتیاز مثبتی برای این موسسات است و به جز نگهداری از موقوفه، مسئولیت دیگری ندارند.

 

معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امورخیریه استان در مورد نیاز استان به وقف های قرآنی گفت: نیت قرآنی به نحوی در مساجد نهفته است چرا که مسجد اولین و مهمتربن مکان برای آموزش قرآن و ترویج مفاهیم قرآنی است ولیکن می طلبد که ائمه جماعات و هیئت امنا مساجد نیز به این امر اهتمام و توجه خاص داشته باشند تا چراغ قرآن در مساجد روشن و یا پر نورتر شود.

 

وی افزود: افراد زیادی هستند که دوره های مربی گری قرآن کریم را طی کرده و آماده فعالیت هستند اما مکان مناسبی برگزاری کلاس های خود ندارند و در این شرایط مساجد می توانند از این نیروهای آماده و پر انگیزه و تازه نفس به نحو مطلوب استفاده کنند.

 

کوچکی همچنین افزود: علاوه بر ایجاد وقف قرآنی، احیای موقوفات قرآنی نیز همت خیرین را می طلبد چرا که برخی از موقوفات قرآنی استان به دلیل قدیمی بودن بنا، قابل استفاده نیستند و برخی از موقوفات نیز هنوز به صورت زمین هستند لذا نیاز است که سرمایه کافی برای ساختن و بازسازی این موقوفات تامین شود تا در جهت اجرای نیت مورد استفاده قرار گیرند.

 

رئیس اداره امور قرآنی اوقاف و امورخیریه استان در خصوص جایگاه استان سیستان و بلوچستان به لحاظ آمار وقف های قرآنی در کشور اظهار کرد: این استان به دلیل داشتن قدمت کم تاریخی و جوان بودن جمعیت، در مقایسه با سایر استان ها از وقف های قرآنی کمتری برخوردار است.

کد خبر 1145954

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha