سرود قابلیتی منحصر به فرد در القای باورهای دینی ملی یک ملت دارد/ خاصیت مکتب انقلاب بروز پرچم های راهنما در بازه های زمانی مختلف است

تبیین نقش سرود در القای باورهای ملی دینی یک ملت آثار گره خوردن با شخصیتی همچون سردار حاج قاسم سلیمانی و معرفی و تقدیر از برگزیدگان از جمله بخش های اختتامیه دومین جشنواره ملی سرود رفیق خوشبخت ما بود.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، آیین اختتامیه دومین جشنواره ملی سرود رفیق خوشبخت ما صبح امروز چهارشنبه 20 بهمن ماه در سالن همایش مجتمع سرچشمه برگزار شد.

 

گزارش تصویری کامل این برنامه را اینجا ببینید.

 

بنا بر این گزارش، حجت الاسلام والمسلمین رضا عزت زمانی در این آیین با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران مظهر احیای استعدادها است، اظهار کرد: خداوند به برکت اسلام و قیام مردی از تبار نور تحولی نو را در هویت و جان همه انسان های آزاده رقم زد به ویژه برای آنها که آزادگی را در قله می بینند.

 

 

 

 

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: فتح الفتوح امام خمینی شکست حصارهای نفسانی افراد بود، چنانکه از همین مسیر مرتضی آوینی ها برخواستند و شخصیت هایی همچون سید شهیدان اهل قلم در این مکتب پرورش یافتند.

 

وی با بیان اینکه دهها هزار نفس پاک که در قفس تن گرفتار بودند توسط امام خمینی (ره) زنده شدند، گفت: امام به همه نگاه ها جنبه ای متفاوت بخشید. اینکه امروز می بینیم نوجوانانی که امام و شهدا را ندیدند اما حاج قاسم را الگو و افق راه می دادند به دلیل خاصیت مکتب امام و انقلاب است. همین خاصیت باعث شده در هر زمان پرچمی از پرچم های روح الله برافراشته شود و ارزش ها را احیا کند و این مسیری است که تا ولایت عظما ادامه دارد.

 

 

 

حجت الاسلام عزت زمانی در پایان خاطرنشان کرد: اینکه یک سرباز در نقطه ای مرزی فعالیت های هنری و فرهنگی انجام می دهد یعنی انقلاب اسلامی در نقطه نقطه کشور نفوذ کرده و این مسیر روز به روز زنده تر و بالنده تر می شود. داغ سردار سلیمانی همواره در دل ما هست و او را زنده می دانیم چنانکه به فرموده رهبری دشمن از شهید سلیمانی بیشتر از سردار سلیمانی می ترسد.

 

این گزارش می افزاید، حجت الاسلام سهرابی نیز در این آیین با بیان اینکه ملتی که عزم حرکت به سوی قله های بزرگ را دارد به ملزوماتی خاص نیز نیازمند است، گفت: ملزوماتی همچون اندیشه پیشران، عزم و انگیزه، انسجام و پیوستگی و ... مهم آنکه سرود در تامین این ملزومات به ویژه در بخش اجتهاد و کار جمعی کمکی شایان به ما می کند.

 

 

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان تهران ادامه داد: ما سرود را به عنوان یک آیتم حاشیه ای نمی نگریم بلکه سرود عاملی است که فکر و اندیشه را انسجام می بخشد و به انگیزه و عزم و اندیشه ملت پیوستگی می دهد چنانکه در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس سرود چنین نقشی را ایفا کرد.

 

رییس جشنواره ملی سرود رفیق خوشبخت ما در ادامه بیان کرد: ما قالب سرود را در کنار قالب مداحی که ابزاری راهبردی برای به حرکت درآوردن مردم است، قلمداد می کنیم. اگر به مسئله سرود اهمیت می دهیم به دلیل اهمیت راهبردی این هنر است چنانکه در دوران مبارزه با طاغوت سرود در تهییج و انسجام انگیزه ها نقشی موثر ایفا کرد.

 

حجت الاسلام سهرابی با اشاره به رونق دوباره هنر سرود در کشور گفت: جشنواره ما در کنار پرداخت این هنر بر محور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی شکل گرفته چرا که سخن از آن شهید بزرگوار اندیشه بخش و اندیشه آفرین است.

 

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: سرود مرتبط با سردار سلیمانی صرفا مرثیه گو نیست بلکه از ایمان و عزم آن سردار بزرگ روایت می کند به ویژه آنکه مردم ما سردار سلیمانی را قهرمان ملی می دانند، قهرمانی  که در افق تاریکی قرار گرفته و سرود این افق را برای ما ملموس می کند.

 

این گزارش می افزاید، روح الله عبداللهی نیز در این آیین با بیان اینکه سرود و نغمه های انقلابی نقشی مهم در معرفی دستاوردهای نظام اسلامی ما دارد، تاکید کرد: نواها و نغمه ها دینی اثربخش ترین هنر اجتماعی و خالق پیام هستند. در فرهنگ و سنن کشور سرود نقشی مهم دارد و قابلیتی منحصر به فرد در ابراز و القای باورهای دینی ملی یک ملت ایفا می کند؛ چنانکه در تاریخ انقلاب سرود سبب وحدت کلمه و شور مردمی در راهپیمایی ها بود و اگر سرودهای انقلابی را نادیده بگیریم خاطره ای قوی از آن دوران برای ما باقی نمی ماند.

 

 

 

دبیر جشنواره دومین جشنواره ملی سرود رفیق خوشبخت ما ادامه داد: از این رو به مناسبت دومین سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلمیانی فراخوان این جشنواره از آبان 1400 اعلام شد. امسال سطح مشارکت ها استانی به ملی ارتقا یافت و به درخواست وزارت آموزش و پرورش سرود همگانی مدارس نیز به این جشنواره افزوده شد که در بخشی جداگانه برترین های آن تقدیر می شود

 

عبدالهی با بیان اینکه پایان دی ماه آخرین مهلت ارسال آثار به این جشنواره بود، گفت: چهارم و پنجم بهمن آثار جشنواره داوری شدند، نهایتا 230 اثر اعلام وصول شد، 110 اثر در بخش سرود همگانی و 120 اثر ارسالی توسط 80 گروه سرود.

 

وی اعلام کرد: امروز و در این آیین از پنج گروه برتر سرود، پنج نماهنگ، پنج سرود شایسته تقدیر و پنج سرود در بخش همگانی تقدیر به عمل می آید.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: در دومین جشنواره رفیق خوشبخت ما نگاه ویژه به بخش شعر داشتیم و امتیاز جداگانه برای آن لحاظ کردیم که از سه شاعر انقلابی نیز در این آیین تجلیل به عمل می آید. 

 

 

گفتنی است، اجرای گروه سرود ندای ثامن با عنوان قطعه سردار دلها، اجرای چند قطعه موسیقی توسط حسین حقیقی خواننده جوان کشور، قرائت بیان هیئت داوران توسط سید مصطفی بانیان و اجرای قطعه به وقت شهادت توسط گروه نسیم رحمت و گروه نور شهدا از بخش های دیگر آیین اختتامیه این جشنواره ملی بود.

 

کد خبر 1146565

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha