امر به معروف و نهی از منکر بهترین راه برای حفظ مردم و انقلاب  است

سردار ملکی با بیان این‌که امیدوآفرینی را امر به معروف و نهی از منکر می‌تواند ایجاد کند، گفت: دشمن به دنبال پشیمان کردن مردم از انقلاب است باید با احیای امر به معروف و نهی از منکر، مردم و انقلاب را در برابر توطئه های استکبار حفظ کرد.

خبرگزاری شبستان-مازندران؛ با توجه به فرارسیدن ایام نورانی دهه مبارک فجر و بهار انقلاب اسلامی و با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص احیای اصل فریضتین امر به معروف و نهی از منکر در جامعه و اینکه ایجاد نظام اسلامی و حفظ آن را از بزرگترین معروفات حال حاضر عنوان نمودند، بدین جهت در سلسله گفت‌وگوهایی با کارشناسان و استادان دانشگاه و حوزه سایر مسئولان استانی به بررسی جوانب کار در حوزه امربه معروف و نهی از منکر و اثرات اجرای این فریضتین در جامعه خواهیم پرداخت.

 

در ادامه گفت‌وگوها پیرامون اجرای فریضتین امربه معروف و نهی از منکر  به سراغ سردار «عبدالله ملکی» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان مازندران رفتیم که متن گفت‌وگو از نظرتان می‌گذرد؛


*لطفاً بفرمایید چگونه می توان از ظرفیت دستگاه ها در جهت گسترش معروفات و نهی از منکرات استفاده نمود.
بسم الله الرحمن الرحیم ما هم عرض سلام و ادب و عرض تبریک داریم به محضر شما بزرگوار به مناسبت ایام الله دهه فجر و تقارن آن با ماه با برکت رجب ماه خدا و ماه دعا و استغفار و روزه همانطوری که در مقدمه فرمایش تان اشاره کردید به بیان مقام معظم رهبری ایجاد نظام اسلامی و حفظ آن از بزرگترین معروف حال حاضر می باشد حقیقتاً نکته سنجیده و قابل قبول است و لذا اگر همه مسئولین در هر اداره و نهادی با هر پست و مسئولیتی که در حال خدمت هستند اولاً محل کار خود را به عنوان یک سنگر بدانند برای حفظ نظام اسلامی ثانیاً خود را همچون سرباز فداکاری بدانند برای صیانت از این نظام مقدس و ثالثاً هرکس به وظیفه و رسالت ذاتی خود در هر جایگاهی که قرار گرفته بر اساس آموزه های دینی و قرآنی و انقلاب  اسلامی‌عمل کند در حقیقت بزرگترین خدمت را به این نظام و انقلاب کرده است.

 


*جنابعالی موانع گسترش فرهنگ اجرای فریضه امر به معروف و نهی از منکر در سطح جامعه را در چه مواردی می دانید؟
اگر بخواهیم مورد به مورد به موانع این فریضتین مهم در جامعه بپردازیم موارد زیاد است گاهی ترس است گاهی بهانه جویی است و گاهی هم طمع و جعل می باشد اما به نظر بنده برای ترویج این فریضه مهم در جامعه باید به یک نگاه دیگری به این مهم بپردازیم تا این واجب فراموش شده به صورت یک وظیفه و تکلیف عمومی تبدیل شود و آن این است که در دفاع نظری از امر به معروف و نهی از منکر سه کار باید انجام شود اول تبیین جایگاه امر به معروف و نهی از منکر دوم اولویت شناسی امر به معروف و نهی از منکر است و سوم آسیب شناسی آن است در مورد تبیین جایگاه امر به معروف و نهی از منکر باید عرض شود که چرا امام حسین(ع) روی آن دست گذاشتند فرمود وعلی الاسلام‌والسلام‌اذقدبلیت الامة براع مثل یزید ...
چرا اهل بیت علیهم السلام در بحث جهاد می‌فرمایند: جهاد به معنای عامش امر به معروف و نهی از منکر می باشد .
چرا پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرمایند هر کس در جامعه این فریضه را فراموش کند آن جامعه روی سعادت به خودش نمی بیند.
فلذا بالاترین معروف حکومت امام عادل و نور است و بالاترین منکر هم حکومت امام ظالم و جور است.
 ما در دعاهای ماه مبارک رمضان بعد از نماز های واجب داریم «من علی‌ بفکاک رقبتی من النار...» در قرآن فک رقبه دارد در روایت... اعتق رقبتی من النار ...را به نجات از ولایت نار معنا کرده اند.چون هرکس اینجا تحت ولایت نار باشد در قیامت هم قطعاً درنار است. هرکس هم‌اینجا تحت ولایت نور باشد در قیامت هم قطعاً در نور و جنت خواهد بود.
 دومین مطلب اولویت شناسی امر به معروف و نهی از منکر در جامعه می‌باشد.
 در زمان آقا امام حسین علیه السلام رقاصی زیاد بود و در آن زمان یکی از صادرات مدینه زن مغنیه آوازه‌خوان بود چرا امام حسین(ع) در این مورد اصرار ندارند آیا امام حسین(ع) به این منکر توجه نداشتند؟ در حالی که امام حسین علیه السلام می فرمایند: وقتی حکومت منکر است بقیه منکرات قانونی می شود حکومت که معروف باشد منکرات دیگر قاچاقی‌رد وبدل میشه.
 اولویت دارترین معروف حفظ نظام است و از اولین منکر تضعیف نظام است.
 مقام معظم رهبری مدظله العالی راهکار بسیار زیبایی‌دادند فرمودند: انتقاد کنید ولی نقدو منصفانه.
 امام حسین علیه السلام در یکی از خطبه هایشان فرمودند: هرکس سلطان جائری‌را ببیند و دادنزند با او شریک است.
 هرکس مشغول مهم بشود‌اهم‌را ضایع کرده است به تعبیر استاد شهید مطهری که میفرمایند گاهی وقت ها دشمن منکر کوچک را طرح می کند تا ما سراغش‌برویم و منکر بزرگ از یادمان برود.
 پس اولویت بندی در امر و نهی مهم است.
مطلب سوم عرض کردیم آسیب شناسی است.
 می‌دانید خوارج نهروان با چه شعاری قیام کردند با شعار امر به معروف و نهی از منکر که شعبه ای از جهاد است.
اگرچه امر به معروف یک واجب همگانی است ولی اگر امر به معروف و نهی از منکر دین مدار ولایت‌مدار و اولویت مدار نباشد حربه دست خوارج نهروان می‌شود، که سلیقه محور خود محور و غیر اولویت محور عمل کردند. بنابراین آسیبش از برکاتش بیشتر می‌شود‌.
 امروز بعضیا می آیند برای مبارزه با ولایت مباحث اخلاقی مطرح می‌کنند مقام معظم رهبری در جلسه قم فرمودند: کار را به جایی می رسانند، آخوندهایی که در بحث سیاست دخالت می‌کنند غیر مقدس می‌شوند این همان سکولاریسم دینی است، دین از سیاست جداست.
 لذا نقل این خاطره که جناب پاکروان رئیس وقت ساواک به امام رحمة الله علیه می گفت حضرت آیت الله سیاست پدر سوخته بازی است شأن شما اجل از این است که وارد سیاست شوید امام جواب زیبایی دادند فرمودند: آن سیاست پدرسوخته بازی برای شما, سیاست ما عین دیانت ماست .
در زیارت جامعه کبیره وقتی می‌خواهیم اهل بیت علیهم السلام را معرفی کنیم می‌گوییم و ساسة العباد.
 سیاست در مکتب ما یعنی مدیریت زعامت و رهبری.سیاست قدرت بازی نیست.
 لذا ضرورت دارد در بحث‌امر به معروف و نهی از منکر این آسیب‌ها را هم توجه کنیم.

 

 

*به نظر شما اجرای فریضتین امر به معروف و نهی از منکر به چه میزان در جلوگیری از نفوذ و گسترش فرهنگ مهاجم غربی مؤثر است؟
بزرگترین هدف این نظام و انقلاب از نگاه امامین انقلاب ایجاد حکومتی بوده است که در سایه آن مردم بتوانند به احکام الهی عمل کنند اگر ما در سبک زندگی مردم در زمینه تمام روابط و نیازهای آنها بتوانیم بر اساس نیاز فطری که هم دارندبا سبک زندگی دینی به آنها پاسخ بدهیم یعنی به تعبیر آقا امام رضا علیه السلام زیبایی های دین را به زیبایی بیان کنیم هر آئینه مردم در پیروی از دستورات الهی از همدیگر سبقت می گیرند .
یکی از بزرگترین هنر امام راحل در خصوص این نظام و انقلاب جهت دینی و الهی دادن مناسبت ها بوده است آمیختگی مناسبت های مذهبی و ملی در روزشمار تقویم جمهوری اسلامی ایران و جهت الهی دادن معمار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی‌(ره)بهترین و بالاترین فرصت برای تبلیغ و ترویج زندگی به سبک دینی و زندگی به سبک مجاهدان و عالمان و اندیشمندان می باشد و اگر رسانه ملی ما با همه توان و ظرفیتی که دارد در تولید برنامه‌های خود به خوبی از الگوی اسلامی ایرانی استفاده کند باعث ناکامی دشمنان و فرهنگ غرب خواهد شد.

 

 

*با توجه به گلایه مندی مردم در خصوص وضع موجود و تذکر رهبری در خصوص کیفیت لوازم تولید داخل و صنعت خودرو، مهمترین مسائل و مشکلات استان مازندران چه موضوعاتی است و راهکار مقابله با آن چیست ؟
به نظر می رسد مشکل بزرگ مردم استان مان عدم اعتماد به نفس است آن هم فراموش کردن هویتمان است باید یادآور بشویم که پیشینه مردم استان مان یک پیشینه درخشانی است شناسنامه و هویت مردم مازندران تشکیل اولین حکومت شیعی در این استان لاله خیز است هویت مردم ما ایستادگی و مقاومت و ولایت مداری در پای ارزش‌ها بوده و است لشکر ۲۵ کربلای استان مازندران پیشانی این مقاومت‌ها و رشادت ها و فداکاری ها در طول ۸ سال دفاع مقدس بوده و بعد از آن هم می‌باشد اگر بر اساس ظرفیت‌هایی که در این استان می باشد این استعداد و قابلیت درخشان برای مردم عزیز ما بازگو شود مردم ما احساس غرور می کنند البته از مواهب الهی این استان هم مسئولین امر غافلند توجه لازم به این پدیده ها جنگل و دریا و دیگر منابع طبیعی نشده است. و مطلب مهم دیگر اینکه تولید داخلی بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری باید با کیفیت‌بالا و قیمت مناسب به مردم ارائه شود قطعاً استقبال مردم را هم در پی خواهد داشت.

 

 

*در خصوص جهاد تبیین که موضوع مورد تاکید مقام معظم رهبری طی دیدارهای اخیر ایشان با اقشار مختلف در مناسبت های گوناگون بوده است، به نظر جنابعالی رسالت ستاد، نخبگان و دستگاههای حاکمیتی در این خصوص چیست؟
دشمنان خارجی و جریان های معاند از مشکلات کشور برای طرح شبهه و مخدوش کردن اعتقادات مردم بهره می‌گیرند دشمنان سعی می کنند اعتماد و نشاط امید و باور اجتماعی مردم را کاهش دهند تا به اهداف خود دست یابند این بیان مقام معظم رهبری در مورد جهاد تبیین تازه‌گی ندارد بلکه تاکید دوباره بر این امر می باشد ایشان در دیدار فرماندهان لشکر ۲۷ محمد رسول الله در سال ۷۵ اونجا فرمودند: البته یکی از جهاد ها هم جهاد فکری است چون دشمن ممکن است ما را غافل کند فکر ها را منحرف سازد و دچار خطا و اشتباهاتمان گرداند هرکس در راه روشنگری فکر مردم تلاش بکند از انحرافی جلوگیری نماید و مانع سوء فهمی شود از آن جهت که در مقابله با دشمن است،این‌تلاش جهاد نامیده می‌شود. آن هم جهادی که شاید امروز مهم محسوب می شود.
 امروز بیگانگان و دشمنان و مخالفان به دستاوردهای این انقلاب و این نظام دارند اعتراف می کنند پس به طریق اولی‌نخبگان ما فرهیختگان ما بایدپیشرفت‌های این نظام را در زمینه ی پیشرفت های پزشکی نانو هسته ای دفاعی حتی فرهنگی و سیاسی به رخ جهانیان بکشند.

 

 


*به عنوان یک مسئول/نخبه/و... ظرفیت های استان مازندران در جهت عملیاتی نمودن بیانیه گام دوم انقلاب را چگونه ارزیابی می کنید؟
الحمدلله منابع خدادادی در استان لاله خیز مازندران کم نیست آبش، خاکش، هوایش، دریا و جنگلش  مردمان خونگرم و با صفا و مهمان نواز و عاشق اهل بیت و ولایتمداری‌اش اینها همه از داده‌های الهی است این داشته هایمان را هنرمندانه به رخ مردم بکشیم  و در گام بعدی استفاده درست و کارشناسانه از این ظرفیت ها داشته باشیم همین باعث افتخار و غرور این ملت و این مردم خواهد شد.

 

 

*با توجه به اهمیت موضوع امید بخشی به جامعه، به نظر جنابعالی چگونه می توان به این مهم پرداخت؟

مقام معظم رهبری در قسمت پایانی بیانیه گام دوم انقلاب قبل از اینکه به توصیه هفتگانه بپردازد می فرمایند: پیش از همه چیز نخستین توسعه من امید و نگاه خوشبینانه به آینده است بدون این کلید اساسی همه قفل ها,؛ هیچ گامی نمی توان برداشت.آنچه می‌گویم یک امید صادق و متکی به واقعیت های عینی است اینجانب همواره از امید کاذب و فریبنده دوری جسته‌ام اما خود و همه را از ناامیدی بیجا و ترس کاذب نیز بر حذر داشتم و بر حذر می دارم.درطول این ۴۰ سال و اکنون مانند همیشه سیاست تبلیغی و رسانه ای دشمن و فعال‌ترین برنامه‌های آن مایوس‌سازی مردم و حتی مسئولان و مدیران ما از آینده است. خبرهای دروغ تحلیل های مغرضانه و وارونه نشان دادن واقعیت ها پنهان کردن جلوه های امید بخش، بزرگ کردن عیوب کوچک و کوچک نشان دادن یا انکار محسنات بزرگ برنامه همیشگی هزاران رسانه صوتی و تصویری و اینترنتی دشمنان ملت است لذا بر همه ما وظیفه است که مردم رو به آینده روشن امیدوار کنیم که این نظام و این انقلاب همواره در کنف حمایت حضرت ولی عصر(عج) روز به روز پیشرفت های قابل توجهی داشته و قطار انقلاب لحظه ای از حرکت نخواهد ایستاد تا انشاالله به لطف الهی به انقلاب و نهضت بزرگ حضرت ولی عصر امام زمان(عج) منتهی گردد.

کد خبر 1146904

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha