دستگاه های فرهنگی برای ادای امربه معروف و نهی از منکر کار کنند

حجت الاسلام بابائیان گفت: توصیه‌های رهبری در حوزه علم و پژوهش، اخلاق و معنویات، سندی در راستای احیای سنت امر به معروف و نهی از منکر و هدایت جامعه به سمت خوبی‌هاست. دستگاه های فرهنگی باتوجه به بیانیه گام دوم انقلاب برای احیای این فریضتین کار کنند.

خبرگزاری شبستان-مازندران؛ با توجه به فرارسیدن ایام نورانی دهه مبارک فجر و بهار انقلاب اسلامی و با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص احیای اصل فریضتین امر به معروف و نهی از منکر در جامعه و اینکه ایجاد نظام اسلامی و حفظ آن را از بزرگترین معروفات حال حاضر عنوان نمودند، بدین جهت در سلسله گفت‌وگوهایی با کارشناسان و استادان دانشگاه و حوزه سایر مسئولان استانی به بررسی جوانب کار در حوزه امربه معروف و نهی از منکر و اثرات اجرای این فریضتین در جامعه خواهیم پرداخت.

 

در ادامه گفت‌وگوها  به سراغ حجت‌الاسلام والمسلمین«عباس بابائیان» امام جمعه شهر امیرکلا استان مازندران رفتیم که متن گفت‌وگو از نظرتان می‌گذرد؛

 

*لطفاً بفرمایید چگونه می توان از ظرفیت دستگاه ها در جهت گسترش معروفات و نهی از منکرات استفاده نمود؟

 نظام جمهوری اسلامی ما بر مبنای امر به معروف و نهی از منکر تحقق پیدا کرده است؛ همچنین امر به معروف زمینه‌ساز هدایت جامعه انسانی و مسئولیت همگانی و احیای روح آن ضامن توسعه و پیشرفت و تکامل بشری است.

احیای امر به معروف و نهی از منکر از دو طرف پیچیده است زیرا از طرفی آمران به معروف وجود ندارند و از طرفی ساختارهای نظام مردم را از امر به معروف و نهی از منکر بازمی‌دارد و سرانجام موجب سستی و ترک آن شده و از طرفی دیگر در مخاطبان نیز موانعی به‌وجود میآورد و افراد مختلف به‌دلیل مختلف آن را نمی‌پذیرند پس باید عوامل بازدارنده را شناخت و راه احیای آن را فرهنگ‌سازی کرد.همچنین دستگاه های فرهنگی برای ادای امربه معروف و نهی از منکر کار کنند.

ناآراستگی گویندگان و امران به معروف عامل اصلی بازدارنده پژوهش در شنوندگان است و همچنین در روایات آمده که می‌گویند با مردم به نیکی سخن بگویید.

 

*جنابعالی موانع گسترش فرهنگ اجرای فریضه امر به معروف و نهی از منکر در سطح جامعه را در چه مواردی می دانید؟

 مهمترین علت به عدم آگاهی، معرفت و بصیرت گوینده برمی‌گردد، در این راستا باید به عامل؛ علم، استمرار بر گناه و اصرار بر کار زشت نداشتن برنامه و منطق و خردمندی توجه کرد چرا که امر به معروف و نهی از منکر واجب تعبدی نیست واجب توسلی است.

در روایت داریم که هیچ عقلی مانند تدبیر نیست تدبیر انسان را از پشیمانی ایمن میکند و سومین مطلب هم عدم رعایت مراتب است. یکی از موانع پذیرش عدم رعایت مراتب از سوی آمران و ناهیان است، اگر در مرحله تذکر کارساز نبود نباید  به مرحله دوم رسید، تناقض در گفتار و رفتار مانع از پذیرش می‌شود.

ناآراستگی آمر و عدم پیراستگی ناهی مانع موفقیت و عامل عدم پذیرش است، همچنین ناتوانی در اغنای مخاطب و درستی اسناد و مدارک برای قانع شدن وی توانایی پذیرش را آسان می‌کند و همچنین سخاوت پول خرج کردن، اطعام و مواسات یکی از راه‌های توفیق در امر به معروف و نهی از منکر است سخاوت صفا را افزایش می‌دهد.

سرمایه‌گذاری در اجرای امر به معروف و نهی از منکر بهترین سرمایه‌گذاری است، خشنونت و فقدان نگاه ترحم آمیز عامل بعدی است، از نظر اسلام گناهکاران قابل ترحم هستند و نیاز به برخورد نرم دارند.

غفلت از علت‌ها نسبت به اولویت‌ها میتواند از اسباب زایش مشکلات باشد، مطلب بعدی تجاوز به آزادی مردم است ورود به منطقه الفراغ با عدم پذیرش و مهار تخلف است، امر به معروف برای جلوگیری از تخلف است، حدود این مسائل باید ثابت شود، عدم ارائه جایگزین مناسب برای رفع منکرات نیز مشکل دیگری است.

اقدام علنی و در حضور دیگران از طرف آمران و ناهیان از منکر صحیح نیست، این کار در خفا نشان دهنده صداقت و دلسوزی و حسن نیت آمر یا ناهی دارد، خلافش به عدم پذیرش و توجیه و دفاع از خود ختم می‌شود.

 

*به نظر شما اجرای فریضتین امر به معروف و نهی از منکر به چه میزان در جلوگیری از نفوذ و گسترش فرهنگ مهاجم غربی مؤثر است؟

 قرآن اشاره زیادی به گسترش فرهنگ دینی و تعلیمات مذهبی، روحیه گذشت، تعمبم عنصر بصیرت و بینایی، اعتلای سطح بینش اجتماعی، افزایش قدرت و وجدان اجتماعی، ایجاد بسترهای مناسب برای الگوپذیری نسل جوان استفاده صحیح از ابزارها و اصلاح ساختار و راهکارهای ایجابی و سلبی دارد.

 

* با توجه به گلایه مندی مردم در خصوص وضع موجود و تذکر رهبری در خصوص کیفیت لوازم تولید داخل و صنعت خودرو، مهمترین مسائل و مشکلات استان مازندران چه موضوعاتی است و راهکار مقابله با آن چیست ؟

متاسفانه این صعنت در سال‌های اخیر نتوانست برای نگرانی جدی مردم  فکی بکند. کاهش کیفیت و گرانی روزها نتوانسته رضایت مردم را جلب کند حوادث جاده‌ای و آمارهای تکان دهتده نشان‌دهنده عدم رضایت مردم است‌.

اولین مشکل بحث سیاستگذاری غلط توسط شرکت‌های خودروساز است در همه دنیا صنعت خودروسازان در تلاش برای دستیابی به فروش بیشتر و جلب بازارهای بزرگتر هستند ولی متاسفانه در ایران با سیاست‌های غلط مواجه هستیم در سال یک میلیون و ۲۰۰ هزار خودرو نیاز داریم در حالی که تولید ما ۹۰۰ هزار خودرو است بنابراین با مازاد تقاضا در بازار مواجع هستیم، طبیعی است که در چنین شرایطی باید به نیاز بازار به ۳۰۰ هزار خودرو توجه کنیم.

عدم تبعیت از قیمت‌گذاری دستوری علت دوم است، فاصله بین قیمت بازار و قیمت واقعی مدام در حال افزایش است، همچنین تحریم‌ها در این حوزه موثر بودند، باید به سیاستگذاری غلط توجه کرد، سیاست غلط افزایش قیمت و پایین آوردن کیفیت و عدم تبعیت از قیمت‌گذاری دستوری فاصله بین قیمت بازار و قیمت واقعی را ایجاد می‌کند. از تحریم‌ها مهم‌تر تاثیر سیاست‌گذاری غلط خودروسازان داخلی است که منجر به نارضایتی مشتری‌ها خواهد شد، بنابراین مجموعه سیاستگذاری‌ها در صنایع خودروساز عامل اصلی عدم رضایت مردم هستند، رقابتی نبودن صنعت خودرو، ضعف خودروسازان در فناوری‌های طراحی و ساخت یا تحویل خودرو با کیفیت پایین دلایل نارضایتی را رقم می‌زند.

 

*به عنوان یک مسئول/نخبه/و... ظرفیت های استان مازندران در جهت عملیاتی نمودن بیانیه گام دوم انقلاب را چگونه ارزیابی می کنید؟

دشمن با جنگ نرم در حال یورش به تمدن فرهنگی ما است، در گام دوم انقلا یا همان چله دوم انقلاب نیازمند پیروی از ولایت فقیه و استفاده از ظرفیت بسیج، جوانان و نخبگان که شاه کلید اصلی هستند،می باشیم. همینطور انقلاب نیاز به معنویت دارد، تمکن مادی در همه سطوح در انقلاب بدون تکیه بر معنویت بمب هسته‌ای، داعش و ترامپ تولید میکند و باید بتوانیم در همه سطوح به آن عمق ببخشیم.


انقلاب اسلامی از نظر حاکمیت تفاوت دارد آن همه تنیده شدن معنویت در درخت انقلاب است و معنویت شاه کلید گام دوم انقلاب است، معنویت دفاع مقدس را شکل داد نسخه‌های غربی که پر از ذلت و وادادگی است بداند که این انقلاب بر نمی‌تابد و در مقابل جبهه غرب زمینه شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی را فراهم خواهد کرد.

بیانیه گام دوم انقلاب منشوری است که ورودی آن تجربه ۴۰ سال گذشته و خروجی آن کشور ایران بزرگ و پیشرفته است، انقلاب آرمان‌های بزرگی دارد، امید به آینده باید در دستور کار باشد فرصتها و تهدیدها را بشناسیم یکی از نقاط قدرت منابع طبیعی و غنی نیروی انسانی است.توصیه‌های رهبر فرزانه انقلاب اسلامی امام خامنه ای(مدظله العالی) در حوزه علم و پژوهش و همچنین اخلاق و معنویات، سندی در راستای احیای سنت امر به معروف و نهی از منکر و هدایت جامعه به سمت خوبی‌هاست. که برای تحقق این مهم باید به سمت مدیریت جهادی و جوانگرایی در حوزه مدیریت ها حرکت کنیم.

 

*با توجه به اهمیت موضوع امید بخشی به جامعه، به نظر جنابعالی چگونه می توان به این مهم پرداخت؟

مطلب بعدی اینکه ناامیدی بزرگترین نقطه ضعف ماست . باید جوانان را نسبت به آینده انقلاب امیدوار کرد یکی از تهدیدها تبدیل نشدن علم و دانش به صنعت است، ما عموما به سرباز و تولید مقاله برای غرب تبدیل می‌شویم باید بتوانیم صنعت را با دانشگاه آشتی بدهیم تا دانشگاه گره‌گشای  مسائل صنعتی، علمی و اجتماعی کشور باشد.

کد خبر 1147389

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha