ساز ناکوک سیاست‌های بانکی با تولید ملی/ عدم تخصیص تسهیلات ارزان به پرورش‌دهندگان ماهیان خاویاری

سیاست‌های بانکی آنطور که باید و شاید با اهداف تولید ملی و حمایت از تولیدکنندگان همخوانی ندارد که عدم بهره‌مندی پرورش‌دهندگان ماهیان خاویاری از تسهیلات ارزان قیمت با دوره تنفس بالا تنها یکی از مصادیق بارز این بی‌برنامگی‌هاست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، تولید ماهیان خاویاری محصولی گران قیمت و کمیاب محسوب می‌شود که با توجه به مزیت‌های استان، برخورداری از دریا و سواحل می‌تواند عامل توسعه هر چه بیشتر اقتصاد استان گیلان باشد صنعتی که به ویژه در این دوران نیازمند حمایت و پشتیبانی مسئولین است. تسهیلات بانکی، نهاده‌های خوراکی و بی‌ثباتی بازار در زمان تولید از جمله مشکلات و موانعی است که در مسیر فعالیت تولید ماهیان خاویاری وجود دارد و فعالان این صنعت به آن اذعان دارند.

 

همچنین نگهداری از ماهیان مولد خاویاری که واقعا نمی‌توان هیچ قیمتی بر روی آن‌ها گذاشت از دیگر دغدغه‌هایی است که وجود دارد و همه انجام آن را از شیلات خواستارند در حالی‌که هیچ حمایت خاصی از شیلات برای این امر نشده است همچنین برآوردها نشان می‌دهد مراکز تکثیر ماهیان خاویاری از حیث نیروی انسانی دچار افت بسیار شدیدی است.

 

مرکز تحقیقات تاس ماهیان دریای خزر روزی 200 نیرو داشت و امروزه تنها با 20 نیرو در حال فعالیت است، در کنار آن این مؤسسه برای نگهداری از ماهیان مولد و تامین خوراک به بودجه نیاز دارد اما وقتی این حمایت‌ها نباشد مطمئنا شاهد از بین رفتن ماهیان مولد خاویاری پس از روند استحصال خاویار خواهیم بود.

 

فارغ از موارد متعدد ذکر شده و به اذعان مسئولان شیلات استان گیلان در صنعت تولید ماهیان خاویاری متقاضی به اندازه کافی وجود دارد بنابراین اگر موانع صنعت پرورش ماهیان خاویاری از جمله بالا بودن نرخ‌های سود تسهیلات بانکی یا مشکلاتی از این قبیل رفع شود، افراد بیشتری به این صنعت خاص ورود خواهند کرد که طبیعتا ارزآوری و اشتغال را برای کشورمان به همراه خواهد داشت.

 

* عدم تخصیص تسهیلات کم بهره به بخش پرورش ماهیان خاویاری 

«عظیم مدبری» در پاسخ به این پرسش که شیلات چه اقداماتی برای تامین نهاده‌ها و خوراک ماهیان انجام می‌دهد عنوان کرد: تا همین چند وقت پیش نهاده‌های خوراکی به بخش شیلات تعلق نمی‌گرفت اما به دستور وزیر جهاد کشاورزی و با تشکیل قرارگاه امنیت غذایی به دنبال راه‌های کاهش هزینه تولید در بخش شیلات هستیم.

 

مدیرکل شیلات استان گیلان با بیان اینکه برای نخستین بار در سال 1400 معادل چهار هزار تن نهاده‌های سوبسیدی برای پرورش ماهیان گرم‌آبی به بخش شیلات اختصاص پیدا کرد یادآور شد: در سه جلسه اخیری که در قرارگاه امنیت غذایی سازمان جهاد کشاورزی داشتیم مصوب شد تا برای بخش پرورش ماهیان سردابی و خاویاری نهاده‌های یارانه‌ای را جذب کنیم.

 

وی در مورد دیگر دغدغه تولیدکنندگان ماهیان خاویاری و فعالان عرصه شیلات استان گیلان در بحث تسهیلات بانکی نیز مواردی را بیان داشت و تصریح کرد: یکی از موانع اصلی تولید عدم تخصیص تسهیلات با بهره کم به بخش کشاورزی به ویژه بخش پرورش ماهیان خاویاری است.

 

مدیرکل شیلات گیلان با تاکید بر اینکه بخش پرورش ماهیان خاویاری با مابقی فعالیت‌های کشاورزی و تولیدی به علت سرمایه گذاری بلند مدت و بازدهی اقتصادی دیر چهارساله متفاوت است ابراز داشت: در بخش ارائه تسهیلات بلند مدت به مزرعه‌داران خاویاری تاکنون نتوانستیم بانک‌ها را به تخصیص وام‌های ارزان قیمت و بلندمدت راغب کنیم. 

 

مدبری با بیان اینکه صندوق توسعه سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی همه آبزی پروران شیلاتی را شامل نمی‌شود تصریح کرد:‌ تسهیلات صندوق توسعه سرمایه‌گذاری آن دسته از آبزی پرورانی را شامل می‌شود که عضو صندوق و در آنجا سهامدار باشند تا در این صورت به آن‌ها تسهیلات با سودهای پائین و بلندمدت داده شود.

 

وی از برگزاری جلسات متعدد شیلات استان گیلان با آبزی‌پروران صندوق توسعه سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی برای رفع مشکلات موجود سخن گفت و عنوان کرد: تنها راه چاره این است که به صندوق توسعه سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی کمک شود همچنین تلاش‌های زیادی انجام دادیم تا آبزی پروران را راغب کنیم در این صندوق عضو شوند اما واقعیت این است که بسیاری از آبزی‌پروان به علت مشکلات مالی این کار را انجام نمی‌دهند.

 

* روند طولانی بازدهی اقتصادی تولید ماهیان خاویاری/ لزوم تخصیص تسهیلات بلند مدت 

«صفار حمیدی» در مورد اینکه آیا بانک‌ها برای ارائه تسهیلات بلندمدت به فعالان صنعت پرورش ماهیان خاویاری برنامه‌ای دارند افزود:‌ حمایت از بخش کشاورزی رسالت مهم بانک کشاورزی است بنابراین حوزه آبزیان هم در دستور کار این بانک قرار دارد.

 

معاون اعتباری بانک کشاورزی استان گیلان تسهیلات ارائه شده بانک کشاورزی را در دو بخش خلاصه کرد و گفت: تسهیلات کوتاه مدت بانک کشاورزی بیشتر برای تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی فعال مدنظر قرار دارد و تسهیلات بلند مدت هم برای اصلاح و یا ایجاد واحدهای تولیدی که قصد شروع فعالیت خود را دارند اختصاص پیدا می‌کند.

 

معاون اعتباری بانک کشاورزی استان گیلان با بیان اینکه بخش ماهیان سردآبی و گرم آبی برای اخذ تسهیلات مشکل آنچنانی ندارند اضافه کرد: از آنجا که روند بازدهی اقتصادی و سودآوری تولید ماهیان خاویاری طولانی‌تر است بنابراین باید به این حوزه تسهیلات بلند مدت تخصیص یابد که در این راستا بانک کشاورزی تفاهم‌نامه‌هایی را با صندوق توسعه ملی در بخش آب و کشاورزی منعقد کرده است.

 

حمیدی با بیان اینکه در قالب همین تفاهم‌نامه افراد واجد شرایط دریافت تسهیلات بلند مدت شناسایی و به بانک کشاورزی معرفی می‌شوند ادامه داد: در صندوق توسعه معمولا دو سال برای دوران مشارکت، یک سال برای تنفس و شش سال برای بازپرداخت تسهیلات لحاظ شده است.

 

وی در پاسخ به این پرسش که آیا شرایط خاص مزرعه داران ماهیان خاویاری در دریافت تسهیلات مورد توجه قرار می‌گیرد یا خیر اظهار داشت: قانونگذار در کارگروه‌های کشوری اعتبارات را تخصیص می‌دهد و تمام این موارد مورد بحث قرار می‌گیرد از طرفی از آنجا که صندوق توسعه ملی از منابع ارزی استفاده می‌کند به دنبال بازپرداخت و برگشت پول در کوتاهترین زمان ممکن است.

 

به گزارش خبرگزاری شبستان، از آنجا که قیمت ماهی خاویاری با هزینه‌های تولید آن همخوانی ندارد و غذای ماهی گران شده و عملا تولید، توجیه اقتصادی ندارد بنابراین لازم است مسئولان در کنار حمایت از سیاست‌های حفظ ذخایر ماهیان خاویاری دریای خزر که شرایط آن روز به روز در حال وخیم‌تر شدن است فکری و تدبیری هم در این زمینه اتخاذ نمایند تا جایگاه استان گیلان در بخش تولیدات خاویاری بیشتر از این‌ها سقوط نکند.


 

کد خبر 1147516

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha