تراز تولید برق به مصرف در سیستان و بلوچستان منفی است

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای سیستان و بلوچستان با بیان اینکه ۵۵ درصد نیاز مصرف برق در داخل استان تولید می شود، گفت: تراز تولید برق به مصرف در سیستان و بلوچستان منفی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از زاهدان، «علیرضا پرنده مطلق» در نشست خبری با اصحاب رسانه بیان داشت: تولید برق در نیروگاه های زاهدان، ایرانشهر، چابهار، کنارک، سراوان و بمپور  انجام می شود که بخشی از این نیروگاه ها دولتی  و بخشی خصوصی هستند.

 

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای سیستان و بلوچستان یادآور شد:  کار نگهداری، تعمیرات و بهره برداری مجموعه مدیریت نیروگاه ها را شرکت مدیریت تولید انجام می دهد.

 

پرنده مطلق با اشاره به اینکه شرکت توزیع نیروی برق در هر استانی، با مشترکین با ولتاژ پایین و ادارات  سرو کار دارد، ادامه داد: شرکت برق منطقه ای ارتباط بین شرکت تولید و توزیع است؛ در دنیا شرکت های برق منطقه ای ساختار حاکمیتی دارند و نمی شود این شرکت را به  بخش خصوصی واگذار کرد؛ ساختار آن به گونه ای است که حتما باید دولتی باشد.

 

وی با بیان اینکه اینکه  شرکت برق منطقه ای سیستان و بلوچستان  شرکتی است که تامین نیروی  مورد نیاز شرکت توزیع استان را انجام می دهد، افزود: بخشی از نیروها را از نیروگاه های داخل استان و بخش دیگر آن از شبکه سراسری تامین می شود چرا که شبکه برق کشور به هم پیوسته است.

 

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای سیستان و بلوچستان تصریح کرد: تمامی نیروگاه به شبکه سراسری وصل هستند و همه مشترکین و شبکه های توزیع از همین شبکه سراسری  برداشت می کنند؛ ما در استان سیستان وبلوچستان تقریبا به همه استانهای همجوار یعنی  خراسان جنوبی، کرمان و هرمزگان  متصل هستیم و تولیدی که مورد نیاز مصرف استان است بخشی از آن را از نیروگاه ها و بخشی را از شبکه های سراسری دریافت می کنیم.

 

پرنده مطلق تصریح کرد: در پیک بار 1400  بیشترین مصرفی را که داشته ایم  هزار و 701 مگاوات بوده یعنی حدود ۲/۶  دهم برق کشور را ما مصرف کرده ایم؛ که از مقدار  حدود  هزار مگاوات در داخل استان تولید  و تقریبا 700 مگاوات از خارج از استان دریافت شده است.

 

وی با بیان اینکه 55  در صد نیاز مصرف برق را در داخل تولید و 45 درصد را خارج از استان دریافت کرده ایم، افزود: ما به اندازه نیاز خودمان در استان تولید نداریم و تراز تولید برق به مصرف در سیستان و بلوچستان منفی است و با کمبود تولید برق در استان روبه رو هستیم؛اقداماتی از گذشته تا کنون صورت گرفته که ما بتوانیم تولید را در استان افزایش دهیم.

 

 این مقام مسئول ادامه داد: از اقدامات موثری که شده بحث نیروگاههای سراوان بوده که در بخش دولتی دو واحد 25 مگاواتی  در سال 98 و 99 نصب شده است.

 

پرنده مطلق با اعلام اینکه  3واحد 42 مگاواتی  در نیروگاه زاهدان نصب می شود، گفت: بخشی از واحدهای نیروگاه های زاهدان و کنارک جزء کم راندمان ترین واحدهای کشور است و به همین دلیل در برنامه  ریزی وزارت نیرو این است که در مجموع بتواند واحدهایی که راندمان پایین دارند را از مدار خارج کند.

 

 وی افزود: وزارت نیرو 3 واحد ۴۲ مگاواتی را با راندمان  مناسب را در نیروگاه زاهدان نصب می کند که این از جمله اقدامات زود بازدهی است که بتوانیم قبل از پیک 1401  در مدار قرار  دهیم.

کد خبر 1147597

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha