انزوای امربه معروف و نهی از منکر مرهون کج سلیقگی ها در سیاستگذاری های فرهنگی است

ولیپور بابیان اینکه برخی کج سلیقگی ها درسیاستگذاری های فرهنگی سبب شد که مقداری انتقادات پیرامون اجرای امربه معروف و نهی ازمنکر صورت گیرد، گفت:با ایجاد برخی تغییرات با پیوست تحقیق و بررسی میتوان شاهداجرای درست این فریضتین درلایه های مختلف جامعه بود.

خبرگزاری شبستان-مازندران؛ با توجه به فرارسیدن چهل و سومین بهار انقلاب اسلامی و با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص احیای اصل فریضتین امر به معروف و نهی از منکر در جامعه و اینکه ایجاد نظام اسلامی و حفظ آن را از بزرگترین معروفات حال حاضر عنوان نمودند، بدین جهت در سلسله گفت‌وگوهایی با کارشناسان و استادان دانشگاه و حوزه سایر مسئولان استانی به بررسی جوانب کار در حوزه امربه معروف و نهی از منکر و اثرات اجرای این فریضتین در جامعه خواهیم پرداخت.

 

در ادامه گفت‌وگوها  به سراغ «آرزو ولیپور» مدیرکل کتابخانه های عمومی استان مازندران رفتیم که متن گفت‌وگو از نظرتان می‌گذرد؛

 

*لطفاً بفرمایید چگونه می توان از ظرفیت دستگاه ها در جهت گسترش معروفات و نهی از منکرات استفاده نمود؟

اگر سیاستگذاری ها، اقدامات و اجرای برنامه های بالادستی بر مبنای قانون و به نفع مردم بوده و بتواند امیدآفرینی کند، این خود بزرگترین معروف است.
اگر دستگاه ها و مدیران بتوانند در برخورد با فساد، کم کاری ها، بی انگیزگی و بی عرضگی ها ایستادگی و با این عوامل مخرب در راه خدمت به مردم برخورد کنند، خود بزرگترین نهی از منکر و فرهنگ سازی است.

 

*جنابعالی موانع گسترش فرهنگ اجرای فریضه امر به معروف و نهی از منکر در سطح جامعه را در چه مواردی می دانید؟

این فریضتین الهی در لایه های مختلف جامعه بعنوان امری اعتقادی از بین نرفته و بویژه در بین مقیدان به دین و مذهب حیات دارد اما برخی کج سلیقگی ها در سیاستگذاری های فرهنگی سبب شد که مقداری انتقادات پیرامون اجرای آن صورت گیرد که با برخی تغییرات که تحقیق و آگاهی پشت سر آن باشد، می توان به اقدامات سازنده در این زمینه رسید.

 

*به نظر شما اجرای فریضتین امر به معروف و نهی از منکر به چه میزان در جلوگیری از نفوذ و گسترش فرهنگ مهاجم غربی مؤثر است؟

وقتی صحبت از امر به معروف می کنیم یعنی باید فرهنگ غنی دینی و ملی خود را معرفی کنیم و رواج دهیم؛ فرهنگ ما عین معروف است و در بیشتر موضوعات در تقابل با فرهنگ غرب قرار می گیرد. ما در درجه اول باید با معروف خود، به مقابله با فرهنگ آنها برویم نه فقط با نهی از فرهنگ آنها که همان نهی از منکر است به دفاع بپردازیم.

 

* با توجه به گلایه مندی مردم در خصوص وضع موجود و تذکر رهبری در خصوص کیفیت لوازم تولید داخل و صنعت خودرو، مهمترین مسائل و مشکلات استان مازندران چه موضوعاتی است و راهکار مقابله با آن چیست ؟

طرح مشکلات مختلف و متنوع استان مسئله پیچیده ای است که نیاز به ساعت ها بحث و بررسی دارد اما اگر می خواهیم به فرمایشات مقام معظم رهبری عمل کنیم باید سیاست و صنعت و فرهنگ و اقتصاد دست به دست هم دهند و در یک همگرایی مدیریتی، مردم احساس آرامش و امنیت خاطر کنند.
این استان به اندازه ای استعداد و منابع انسانی و طبیعی دارد که بتواند تا یک دهه آینده، قطب اقتصاد و فرهنگ کشور و منطقه شود، به شرطی که آن همگرایی مدیریتی محقق شود و ظرفیت ها احیا گردد.

 

*در خصوص جهاد تبیین که موضوع مورد تاکید مقام معظم رهبری طی دیدارهای اخیر ایشان با اقشار مختلف در مناسبت های گوناگون بوده است، به نظر جنابعالی رسالت ستاد، نخبگان و دستگاههای حاکمیتی در این خصوص چیست؟

در خصوص جهاد تبیین، اولویت این است که این موضوع را مقطعی نبینیم. از فرمایشات مقام معظم رهبری بر می آید که برای ایشان این موضوع به اندازه جهاد دفاع مقدس اهمیت دارد. در واقع ولی زمان  حکم جهاد صادر کرده اند و این جهاد به دلیل تداوم تحریف ها و بزک کردن معاندان و مخدوش کردن چهره انقلاب از سوی دشمنان، باید بصورت جدی و مداوم پیگیری شود. استمرار جهاد تبیین یک شرط مهم و اساسی است.
اما با توجه به گستردگی رسانه ها که هر یک از افراد جامعه می توانند یک رسانه باشند، این جهاد بر عهده یکایک افراد جامعه و بخصوص نخبگان انقلابی و جوانان ولایی است. روزی نباید از این مسئولیت شانه خالی کرد. اما قطعا وظیفه مسئولین به جهت در اختیار داشتن امکانات و بودجه و قدرت تصمیم سازی، سنگین تر است و رسالت مهم مدیران و دستگاه ها، بسیج کردن و سازماندهی کردن قدرت رسانه ای و تحلیلی همین جوانان آماده و آگاه و بصیر است. مسئولین باید به اندازه ای رشد فکری کنند که جوانان به دنبال آنها بشتابند نه اینکه دائما مورد مطالبه قرار گیرند و پاسخی هم نداشته باشند.

 

* به عنوان یک مسئول/نخبه/و... ظرفیت های استان مازندران در جهت عملیاتی نمودن بیانیه گام دوم انقلاب را چگونه ارزیابی می کنید؟

ظرفیت ها در استان و کشور بسیار بالاست. نخبگان جوان، دانشمندان و اساتید مجرب و کارآزموده، دستگاه های اجرایی همراه و انگیزه بالایی که در بین افراد موثر وجود دارد.
تاکید بنده این است که راهبرد مد نظر مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب از سوی مردم پیش خواهد رفت و با عزمی که در دولت مردمی آقای رئیسی مشاهده می شود، اطمینان داریم مردم و مسئولین در این‌مسیر همگام و همراه و همدل باشند.

 

* با توجه به اهمیت موضوع امید بخشی به جامعه، به نظر جنابعالی چگونه می توان به این مهم پرداخت؟

امیدبخشی در گرو اقدامات مشهود و قابل لمس مسئولین است. مردم ما نشان دادند مثل کوه ایستاده اند و ناامید از ادامه مسیر نیستند اما در برابر حرکاتی که امیدها را دچار خدشه می کند باید با قدرت ایستاد.

 

* طرح ها و پیشنهادات موفق مجموعه تحت مدیریت جنابعالی در گسترش معروفات و اکرام مراجعین و ارتقاء کارآمدی در بخش های مختلف را برشمارید .

کتابخوانی از مهمترین معروفات است و ما مجموعه ای از کارکنان جوان، متعهد و متخصص فرهنگی را در اختیار داریم که به باورها و ارزش ها اعتقاد دارند و برای گسترش و نهادینه شدن مطالعه مفید، دلسوزانه فعالیت دارند.
ما ۱۱۷ پایگاه فرهنگی امیدبخش به نام کتابخانه در شهرها و روستاهای استان داریم که همه این مراکز مهم فرهنگی رسانه های فعالی هم دارند که مشغول جهاد تبیین هستند.
در رابطه با طرح ها باید بگویم که همین "جهاد تبیین" از آخرین طرح هایی است که با تاکیدات اخیر مقام معظم رهبری در کتابخانه ها با محوریت کتاب های انقلابی و ترویج معارف انقلاب اجرا شد و ادامه خواهد داشت.
ما با طرح هایی مانند جشنواره کتابخوانی رضوی، جلسات نقد و بررسی کتاب، رونمایی از کتاب های شاخص و خوب، مسابقات کتابخوانی در مناسبت های مذهبی و انقلابی، اجرای برنامه هایی برای کودکان در بخش های ویژه کودک کتابخانه ها و نگاه اساسی به نوجوانان در مسئله کتابخوانی به دنبال ترویج ارزش ها و نهادینه سازی اعتقادات متعالی در جامعه هستیم.
نظارت دائم ما بر عملکرد مسئولینمان و پیگیری امورات بصورت منظم، آموزش کتابداران و روزآمدسازی دانش روز کتابداری و دوره های حضوری مشاوره کتابدار از جمله اقداماتی است که برای افزایش کارآمدی در مجموعه ما انجام می شود و وقتی کارآمدی باشد، اکرام مراجعین هم بصورت طبیعی انجام می شود.

کد خبر 1147613

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha