مسجد امام حسین(ع)؛ مسجدی پویا با حال و هوای همدلی

مسجد امام حسین(ع) بریران با محوریت امام جماعت و با مودت و همکاری که بین اهالی این منطقه است رونق گرفته است.

خبرگزاری شبستان_صومعه‌سرا، مائده فلاحتکارضیابری: سنگ‌بنای آنچه امروز ما به‌عنوان «مسجد» می‌شناسیم، توسط رسول اکرم(ص) گذاشته شده است، هجرت ایشان از مکه به مدینه، نقطه‌ آغازی بود برای فرایند تأسیس و گسترش مساجدی که قرار بود عبادتگاه و محل گردهمایی مسلمانان باشند.

 

واژه مسجد جمعاً ۲۸ مرتبه در قرآن کریم ذکر شده است، در این آیات به اهمیت و جایگاه رفیع مسجد در اسلام، پاره‌ای از احکام مسجد، مسجدالحرام و احکام خاص آن مسجد‌الاقصی و مسجد اصحاب کهف، اشاراتی شده است.

  

پیرامون اهمیت مساجد و جایگاه رفیع آنها، احترام نهادن به مساجد، آباد نگاه داشتن مساجد، حضور یافتن در آنها برای ادای نماز و فراگیری دانش، اشاره هایی شده است.

 

مساجد از آغاز اسلام به عنوان بهترین پایگاه برای ترویج دین اسلام در کنار کارکردهای اعتقادی خود، در ابعاد سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و نیز پشتوانه سلامت زندگی اجتماعی بشر بوده‌اند.

 

اتحاد و همدلی که بین هیات امنای مساجد، امام جماعت، نمازگزاران و جوانان برخی از مساجد وجود دارد سبب شده فضایی برای ارتباط بین نسلی فراهم شود، در این بین مساجدی هستند که با بهره‌مندی از ائمه جماعاتی دغدغهمند و با روحیه انقلابی و مردمی و با سرلوحه قرار دادن منویات مقام معظم رهبری فعالیت‌های بسیار خوبی در سطح منطقهشان انجام میدهند و معرفی آنها میتواند الگوی بسیار خوبی برای سایر مساجد باشد.

 

مسجد امام حسین(ع) روستای بریران یکی از این مساجد است، وقتی با هریک از نمازگراران این مسجد که به گفت‌وگو بنشینی، بیش و پیش از هر نکته‌ای از برنامههای متنوع فرهنگی- اجتماعی مسجد سخن می‌گویند، آنان از  تلاش‌های فراوان امام جماعت مسجد در شکوفایی فرهنگی - اجتماعی منطقه و رشد آگاهی‌های عمومی مردم این منطقه می‌گویند.

 

 

یکی از نماگزاران این مسجد با  تمجید از حضور مسئولانه امام جماعت مسجد، درباره برنامههای مسجد امام حسین(ع) می‌گوید: برنامه‌های این مسجد فضای منطقه را متحول کرده است.

 

وی گفت: این مسجد زنده و فعال است و  نمازگزاران باصفایی دارد و در کارهای فرهنگی مسجد مشارکت خوبی دارند، در واقع بسیاری از شاخصههای مسجد مناسب را در خود دارد که  این امر را مدیون حاج آقای حاجی‌پور هستیم.

 

یکی دیگر از نمازگزاران افزود: بنده موفقیت مسجد امام حسین(ع) را در تدبیر و مدیریت امام جماعت آن میدانم که از جمله ویژگی بارز ایشان مردمی بودن است که خداوند به خاطر این خصلت پاک و زلالشان باب خیرات را به روی این مسجد باز کرد.

 

 

حجت‌الاسلام«حمید حاجی‌پور» با بیان اینکه مسجد از دیر باز و از صدر اسلام از مراکز مهم سیاسی و اجتماعی و فرهنگی بوده است اظهار کرد:  امروز دشمن از بصیرت افزایی در مساجد واهمه دارد و می‌خواهد با بی بندوباری فضای مجازی در مقابل مسجد بایستد.

 

امام جماعت مسجد امام حسین(ع) بریران با بیان اینکه قریب چهار سال امام جماعت این مسجد است افزود: مسجد امام حسین(ع) بریران در طی این سالها بسیار رونق گرفته و بین اهالی روستا و پایگاه مقاومت شهدا برادران و حضرت خدیجه(س) خواهران، شورا و دهیاری محله مودت و همکاری است.

 

وی با بیان اینکه بسیاری از مراسم مهم بخش در این روستا برگزار می‌شود گفت: در ایام کرونا پایگاه خواهران توانستند با دوختن ماسک دغدغه ماسک محله را حل کنند و چندین مرحله بسته‌های معیشتی بین نیازمندان شناسایی شده محل توزیع کردیم.

 

حجت‌الاسلام حاجی‌پور با اشاره به اینکه با رایزنی که با کمیته امداد شهرستان داشتیم قادر به دریافت وام اشتغالزایی برای جوانان مسجدی این روستا شدیم تصریح کرد: بسیاری از مشکلات محله در مسجد حل می‌شود.

 

امام جماعت مسجد امام حسین(ع) بریران با بیان اینکه باید در مقابل هجمه دشمن ایستادگی و مقابله کرد خاطرنشان کرد: یکی از راه‌های مقابله، رونق گرفتن و باز کردن مساجد و انجام دادن کارهای فرهنگی است.

 

 

وی با بیان اینکه باید با برنامه‌های فرهنگی و ورزشی و ... کودکان و جوانان و نوجوانان را جذب مسجد کرد اظهار کرد: مساجد باید باعث ایجاد امنیت و آرامش برای کودکان و نوجوانان باشد و کسی حق ندارد با هیچ نمازگزاری بخصوص کودکان و نوجوانان در مساجد بد رفتاری کند.

 

حجت‌الاسلام حاجی‌پور با بیان اینکه مساجد مقدس ترین مکان در روی زمین هستند افزود: مسجد تنها محل برگزاری نماز نیست بلکه مساجد محل بصیرت افزایی، رفع مشکلات و مشورت است.

 

امام جماعت مسجد امام حسین(ع) بریران گفت: امام جماعت مسجد محور اصلی هر مسجد است و باید با همکاری هیئت امنا و پایگاه های بسیج در پویایی هر چه بیشتر مساجد اقدام کنند.

 

وی خاطرنشان کرد: نقش مساجد در جامعه نقش محوری است و همه باید برای نشاط و پویایی در مساجد تلاش کنند.

 

گفتنی است؛ مساجد از بدو طلوع خورشید اسلام تاکنون  پایگاهی برای نیروسازی و کادرسازی مسلمانان برای فهم مفاهیم دینی و بعد زمینه‏‌سازی تشکیل تمدن عظیم اسلامی بوده است.

کد خبر 1147669

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha