ثبت ۲۱ اثر منقول خوزستان در فهرست آثار ملی

حسینی بروجنی از ثبت ۲۱ اثر منقول خوزستان در فهرست آثار ملی خبر داد و گفت: این آثار مربوط به ۲ محوطه تاریخی «کَل چِندار» در حوزه شمی شهرستان ایذه و «چُگاسفلی» بهبهان هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اهواز، «احمدرضا حسینی‌ بروجنی» امروز (شنبه ۲۳ بهمن‌) در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پیرو دعوت اداره‌کل ثبت آثار و حرائم وزارت میراث‌فرهنگی، در تاریخ ۱۹ بهمن‌، پرونده ۲۱ اثر منقول مکشوف استان خوزستان در شورای ثبت‌ ملی آثار منقول وزارت میراث‌ فرهنگی ارزیابی شد و با بیشترین آرا به ثبت‌ملی رسیدند.

 

معاون میراث‌ فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان افزود: طی این جلسه که در سالن آمفی‌تئاتر وزارت میراث‌فرهنگی برگزار شد، آثار ارزشمندی از ۲ محوطه تاریخی «کَل چِندار» در حوزه شمی شهرستان ایذه و «چُگاسفلی» بهبهان به عنوان آثار شاخص ارزیابی نهایی شد که سرانجام سه اثر منقول از کشفیات محوطه شمی و ۱۸ اثر از کشفیات محوطه چگاسفلی بهبهان به ثبت‌ ملی رسیدند.

 

وی ضمن تشکر از تلاش‌های صادق شیخی، عباس مقدم و فرزاد نجفی اضافه کرد: آثار مکشوف شمی به همت تیم باستان‌شناسی ایران و ایتالیا به سرپرستی جعفر مهرکیان و آثار محوطه چگاسفلی طی کاوش‌های سال ۱۳۹۴به سرپرستی عباس مقدم کشف و به دست آمده بودند.

 

حسینی بروجنی ادامه داد: این آثار که شامل قطعاتی از طلا، فلزاتی با قالب ظروف مسی، سفالی و مرمر هستند، هم‌اکنون یا در مخازن امن و یا در موزه‌های باستان‌شناسی شهرستان‌های ایذه و شوش نگهداری و به نمایش گذاشته می‌شوند.

 

وی خاطرنشان کرد: ثبت آثار منقول موجود در موزه و مخزن یکی از برنامه‌های موزه باستان‌شناسی شهرستان ایذه است و با ثبت این آثار، برنامه‌ریزی برای حفاظت و مرمت به صورت مدون صورت می‌گیرد و همچنین آثار در موضوع ثبت‌جهانی محوطه‌های چگاسفلی و ایذه دارای اهمیت و نقش تأثیرگذاری هستند.

 

کد خبر 1147721

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha