صدور  نزدیک به ۱۵ میلیون شناسه رهگیری/کل زنجیره خرید، فروش و خدمات پس از فروش کالا رصد می شود

قیمت ۱۱ ارز کاهش یافت، کل زنجیره خرید، فروش و خدمات پس از فروش کالا رصد می شود، دیپلماسی اقتصادی، پاشنه آشیل شرایط موجود و آینده است، نزدیک به ۱۵ میلیون شناسه رهگیری صادر شده است برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز سه شنبه سوم اسفند شبستان به شرح زیر است:

قیمت ۱۱ ارز کاهش یافت

بانک مرکزی نرخ رسمی ۴۶ ارز را برای امروز اعلام کرد که بر اساس آن، بهای پوند و بهای یورو افزایشی بود. ضمن اینکه ۲۷ واحد پولی افزایش و قیمت ۱۱ ارز کاهش یافت، نرخ ۸ واحد پولی دیگر نیز ثابت ماند. امروز سه شنبه سوم اسفند ماه، هر دلار آمریکا ۴۲ هزار ریال، پوند انگلیس ۵۷ هزار و ۱۶۸ریال و یورو ۴۷ هزار و ۶۵۴ ریال ارزش‌گذاری شد. 

 

برپایه این گزارش، هر فرانک سوئیس امروز ۴۵ هزار و ۸۹۴ ریال، کرون سوئد چهار هزار و ۴۷۷ریال، کرون نروژ چهار هزار و ۶۷۹ ریال، کرون دانمارک ۶ هزار و ۴۰۶ ریال، روپیه هند ۵۶۴ ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۴۳۷ ریال، دینار کویت ۱۳۸ هزار و ۸۶۹ریال، یکصد روپیه پاکستان ۲۳ هزار و ۸۲۴ ریال، یکصد ین ژاپن ۳۶ هزار و ۵۸۳ریال، دلار هنگ‌کنگ ۵‌ هزار و ۳۸۴ریال و ریال عمان ۱۰۹ هزار و ۲۳۴ ریال ارزش‌گذاری شد.

 

همچنین هر دلار کانادا ۳۲ هزار و ۹۶۰ ریال، دلار نیوزیلند ۲۸ هزار و ۲۵۲ ریال، راند آفریقای‌جنوبی ۲ هزار و ۷۸۰ ریال، لیر ترکیه سه‌هزار و ۷۶ ریال، روبل روسیه ۵۳۴ ریال، ریال قطر ۱۱ هزار و ۵۳۹ ریال، یکصد دینار عراق ۲ هزار و ۸۸۰ ریال و لیر سوریه ۱۷ ریال تعیین قیمت شد.

 

دلار استرالیا هم امروز ۳۰ هزار و ۲۹۲ ریال، ریال سعودی ۱۱ هزار و ۲۰۱ریال، دینار بحرین ۱۱۱ هزار و ۷۰۲ ریال، دلار سنگاپور ۳۱ هزار و ۲۱۲ ریال، یکصد تاکای بنگلادش ۴۸ هزار ۸۴۵ ریال، ده روپیه سریلانکا ۲‌ هزار و ۷۵ ریال، کیات میانمار ۲۴ ریال، یکصد روپیه نپال ۳۵ هزار و ۲۲۵ ریال، یکصد درام ارمنستان ۸ ‌هزار و ۸۰۱ ریال و دینار لیبی ۹ هزار و ۱۵۳ ریال ارزش‌گذاری شد.

 

امروز در تابلوی بانک مرکزی هر یوان چین ۶ هزار و ۶۳۰ ریال، یکصد بات تایلند ۱۳۰ هزار و ۳۴۲ ریال، رینگیت مالزی ۱۰ هزارو ۴۹ ریال، یک هزار وون کره جنوبی ۳۵ هزار و ۲۲۵ ریال، دینار اردن ۵۹ هزار و ۲۳۹ ریال، یکصد تنگه قزاقستان ۹ هزار و ۸۲۷ریال، هر لاری گرجستان ۱۴ هزار و ۷۰۳ریال، یک‌هزار روپیه اندونزی ۲‌ هزار و ۹۳۱ ریال، افغانی افغانستان ۴۵۸ ریال، روبل جدید بلاروس ۱۶ هزار ۶۲ ریال، منات جمهوری آذربایجان ۲۴ هزار ۷۲۲ ریال، یکصد پزوی فیلیپین ۸۱ هزار و ۷۷۳ ریال، سومونی تاجیکستان ۳ ‌هزار و ۷۲۲ ریال و منات جدید ترکمنستان ۱۲ هزار و ۲۳ریال قیمت خورد.

 

نزدیک به ۱۵ میلیون شناسه رهگیری صادر شده است

حمیدرضا دهقانی نیا، سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز شب گذشته (دوشنبه 2 اسفند) در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما با بیان اینکه تاکنون نزدیک به ۱۵ میلیون شناسه رهگیری صادر شده است، گفت: در حوزه لوازم خانگی تمامی تولیدات داخلی شناسه دار می شوند.

 

وی با اشاره به اینکه شناسه کالا و کد رهگیری با هم متفاوت هستند، گفت: شناسه کالا الزامی است اما کافی نیست در کنار آن کد رهگیری هم صادر می شود تا مفهوم کلان رهگیری کالا را تبیین کند.

 

سخنگوی ستاد مقابله با قاچاق کالا گفت: حاکمیت وظیفه خود را در ایجاد زنجیره شفاف عرضه کالا و تشخیص کالای قاچاق از غیر قاچاق به خصوص در حوزه دارو، لوازم خانگی و تایر سنگین  انجام داده است

 

کل زنجیره خرید، فروش و خدمات پس از فروش کالا رصد می شود

حمید محله ای، معاون دفتر خدمات بازرگانی وزارت صمت شب گذشته (دوشنبه 2 اسفند) در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما با بیان اینکه علاوه بر بحث شناسه و شناسه رهگیری، فرایند رهگیری را هم  در وزارت صمت پیگیری می کنیم، گفت: به موجب آن کل زنجیره  خرید، فروش و خدمات پس از فروش کالا رصد می شود.

 

وی گفت: نزدیک به ۵۰۰ هزار شناسه کالا  در حوزه لوازم خانگی صادر کرده ایم و روند صدور شناسه در چند ماه اخیر تسریع شده است.

 

وزارت صنعت، معدن و تجارت، به استناد آیین‌نامه اجرایی تبصره ۳ ماده ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، دستورالعمل‌های اجرایی ثبت شناسنامه، اخذ و نصب شناسه کالا  را سال ۹۶ ابلاغ کرد و واردکنندگان اولین مشمولان این طرح بوده‌اند و تولیدکنندگان با فاصله زمانی چندماهه مشمول دریافت شناسه کالا شدند.

 

تدوین نقشه راهبردی توسعه تجارت/گسترش تجارت با قطر به عنوان یک اولویت، نهایی شده است

علیرضا پیمان پاک، رئیس سازمان توسعه تجارت شب گذشته (دوشنبه 2 اسفند) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما از تدوین نقشه راهبردی توسعه تجارت خبر داد و گفت: گسترش تجارت با کشور‌های همسایه به خصوص قطر به عنوان یک اولویت، نهایی شده است.

 

وی درباره تأثیر موافقتنامه‌ها در روابط تجاری با قطر افزود: موافقت نامه‌های متعددی در حضور رئیس جمهور و امیر قطر به امضا رسید، در حوزه‌های حمل و نقل، انرژی، موضوع‌های تجاری، برق و همکاری‌های گازی و فنی و مهندسی توافق خوبی صورت گرفت.

 

رئیس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه همه این توافق‌ها به صورت مستقیم و غیرمستقیم تأثیر زیادی در بخش صادرات و تجارت کشور و حوزه گردشگری خواهد داشت، گفت: آن چه که در جلسات بارز بود عزم جدی دو طرف برای همکاری است و رئیس جمهور هم اعلام کرد عزم جدی برای همکاری و توسعه روابط تجاری در همه زمینه‌ها وجود دارد.

 

وی با بیان اینکه در بخش تجارت دو جانبه، موضوع‌های مختلف و متعددی مطرح شد و مشکلات پیش روی بخش حمل و نقل و لجستیک و مسائل انتقال ارز مورد بررسی قرار گرفت و راهکار‌های متعددی هم تعریف شد، گفت: همچنین در بخش مشارکت قطری‌ها در ایران؛ سرمایه گذاری در حوزه امنیت غذایی، موضوع‌های صنعتی و همکاری‌های مشترک در کشور‌های ثالث اعم از صادرات مشترک بین کشور‌های ثالث، موضوع ترانزیت و سرمایه گذاری طرف‌های قطری در حوزه صدور خدمات فنی و مهندسی بررسی شد که برخی از آن‌ها منجر به عقد تفاهمنامه، موافقتنامه و قرارداد شد و بخش دیگری هم با طراحی ساز و کار‌های عملیاتی- اجرایی به زودی به نتیجه خواهد رسید.

 

رئیس سازمان توسعه تجارت درباره اینکه آیا سازمان توسعه تجارت نقشه راه راهبردی با قطر دارد؟ گفت: ما یک سری از کشور‌ها را به عنوان اولویت تجاری خودمان انتخاب کردیم در عین حال که از توسعه تجارت با همه کشور‌های مختلف دنیا حمایت می‌کنیم بنابراین در این اولویت بندی که حدود ۲۵ کشور می‌باشد کشور‌های همسایه به خصوص قطر به عنوان یک اولویت، نهایی شده است و برنامه توسعه تجارت ما در افق ۱۴۰۴ با آن‌ها تدوین شده است، بنابراین برنامه دارای هدف گذاری، وجود برنامه سالانه و الزاماتی که باید به این افزایش تجارت دست پیدا کنیم می‌باشد، البته الزامات شامل موضوعات لجستیک، بانکی، تعرفه ها، نظام تعرفه ای، سرمایه گذاری، توسعه بازار و مسائل مرتبط با بازاریابی هم است.

 

دیپلماسی اقتصادی، پاشنه آشیل شرایط موجود و آینده است

مهدی صادقی شاهدانی، رئیس دانشکده اقتصادی دانشگاه امام صادق (ع) شب گذشته (دوشنبه 2 اسفند) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه گاز؛ دو نقش اقتصادی و امنیتی ایفا می‌کند، گفت: یعنی اگر بتوانیم مجموعه همسایگان را از جهت تامین انرژی گاز به خودمان وابسته کنیم شرایط امنیتی، پایدار خواهد بود.

 

وی با بیان اینکه نشست دوحه در رابطه دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران با قطر تاثیرگذار است، گفت: دیپلماسی اقتصادی ما پاشنه آشیل شرایط موجود و آینده است. به دلیل اینکه ایران دومین دارنده ذخایر گازی همچنین جایگاه نخست انرژی جهان است بنابراین مهم است که نقش اصلی خودمان را ایفا کنیم.

 

شاهدانی با اشاره به اینکه اوپک گازی یکی از نهاد‌هایی است که ما باید متفاوت از آنچه که در اوپک نفتی هستیم ظاهر شویم تا بتوانیم منافع کشور را در این مسیر به بالاترین سطح برسانیم، خاطر نشان کرد: کشوری که دارنده ذخایر گازی قابل توجه است باید نقش خوبی در این عرصه ایفا کند همچنین بتواند مجموعه بازار گاز جهان را به سمت شرایط مطلوب هم به نفع تولید کنندگان و عرضه کنندگان گاز وهم به نفع شرایط سرمایه گذاری ببرد.

 

وی با اشاره به اینکه یکی از مواردی که در بازار گاز مهم است سرمایه گذاری‌های لازم در این عرصه می‌باشد و از این سرمایه گذاری‌ها باید منفعت لازم را کسب کنیم، گفت: اجلاس دوحه دستاورد‌های خوبی دارد، رئیس جمهور در دیپلماسی اقتصادی خط اول جبهه هستند و امیدواریم با اعتقاد رئیس جمهور نسبت به دیپلماسی اقتصادی و انرژی بتوانیم بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور را حل کنیم.

کد خبر 1147802

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha