شرایط صدور مجوز‌ها باید کامل شفاف باشد/هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۱,۸۸۵,۰۰۰ ریال رسید

وزارت میراث فرهنگی در اجرای قانون تسهیل صدور مجوز کسب و کار پیشقدم است، شرایط صدور مجوز‌ها باید کامل شفاف باشد، هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۱,۸۸۵,۰۰۰ ریال رسید، روند دریافت مجوز در مقایسه با سال‌های گذشته بهتر شد برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز چهارشنبه چهارم اسفند شبستان به شرح زیر است:

وزارت میراث فرهنگی در اجرای قانون تسهیل صدور مجوز کسب و کار پیشقدم است

پویا محمودیان، معاون صنایع دستی هنر‌های سنتی وزارت میراث فرهنگی شب گذشته (سه شنبه 3 اسفند) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه این وزارتخانه در اجرای قانون تسهیل صدور مجوز کسب و کار پیشقدم است، گفت: این وزارتخانه با دقت مجوز‌هایی که "ثبت محور" هستند و مجوز‌هایی که "تأیید محور" هستند مشخص کرده است.

 

وی با بیان اینکه مجوز‌ها شامل کارگاه‌های انفرادی، گروهی، کارت تخصصی و مشاغل خانگی هستند افزود: در حوزه مشاغل خانگی ۱۵۳ رشته از ۲۹۹ رشته کاملاً "ثبت محور" اعلام شده است و متقاضیان می‌توانند بر اساس فرآیندی که اعلام شده است نام نویسی کنند.

 

محمودیان با بیان اینکه وزارت میراث فرهنگی به جز وظیفه تسهیل کنندگی حوزه کسب و کار و مسئول حفظ اصالت فرهنگ و هنر و حفظ حقوق مشتری است، افزود: ممکن است در بازبینی تعدادی رشته به ۱۵۳ رشته "ثبت محور" اضافه شود.

 

معاون صنایع دستی هنر‌های سنتی وزارت میراث فرهنگی با اشاره به اینکه مجوز نقاشی روی استخوان به دلیل اینکه ممکن است برخی روی پلاستیک نقاشی کنند، گفت: آن را به نام نقاشی روی استخوان بفروشند باید تحت نظارت و مورد تأیید باشد بنابراین در جمله مجوز‌های "تأیید محور" قرار گرفته است. به عنوان دستگاه متولی، وظیفه نظارت بر این هنر را داریم و نباید اجازه دهیم این صنعت خدشه دار و حق مصرف کننده ضایع شود.

 

محمودیان با اشاره به اینکه در رشته زری بافی نیز امکان استفاده از مفتول‌های برنج به جای نخ‌های طلا وجود دارد که بر ضرورت نظارت بر آن تأکید می‌کنیم، گفت: مجبوریم از هنر‌ها صیانت کنیم، اما در مشاغل خانگی نگاه تسهیلگری داشته ایم.

 

شرایط صدور مجوز‌ها باید کامل شفاف باشد

امیر سیاح، رئیس مرکز بهبود فضای محیط کسب و کار وزارت اقتصاد شب گذشته (سه شنبه 3 اسفند) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه دخالت چندانی در صدور مجوز‌های وزارت میراث فرهنگی نداریم، گفت: اما تأکید می‌کنیم شرایط صدور مجوز‌ها باید کامل شفاف باشد تا مأمور بررسی کننده نتواند اعمال سلیقه کند و امضاء طلایی نداشته باشد.

 

وی با اشاره به اینکه دلیل اینکه چرا مجوز نقاشی روی استخوان یا منبت کاری را وزارت میراث فرهنگی "تأیید محور" کرده است، گفت: وزارت میراث فرهنگی ۲۸ مجوز در این سال‌ها بارگذاری کرده که در ۳۷ کاربرگ بررسی شده آن‌ها شرایط مبهم وجود دارد.

 

وی با اشاره به اینکه سال‌های زیادی است که بدون حتی حضور دولت، هنر صنعت‌هایی مانند زری بافی و نقاشی روی استخوان حفظ شده است و مردم از آن کاسبی کرده اند و اکنون نیز می‌خواهند این کار را انجام دهند، گفت: ما می‌گوییم وزارت میراث فرهنگی نظارت خود را داشته باشد، اما اگر شرایط صدور مجوز سخت شود برخی فعالیت زیرزمینی خواهند داشت.

 

رئیس مرکز بهبود فضای محیط کسب و کار وزارت اقتصاد با اشاره به اینکه وزارت میراث فرهنگی شرایط صدور مجوز را آسان کند، اما نظارت‌های پسینی داشته باشد، گفت: زیرا افرادی که مجوز بگیرند مشخصات را ارائه می‌دهند و آسان‌تر می‌توان بر آن‌ها نظارت کرد. زمانی که شرایط برای صدور مجوز سخت‌تر می‌شود شارلاتان ها، پیچ و خم‌ها را به سرعت طی می‌کنند و هنرمندان واقعی را کنار می‌گذارند.

 

شورای عالی فضای مجازی محدودسازی ترافیک سرویس بین‌الملل را تکذیب کرد

دبیرخانه شورای عالی فضای مجازی پیرو اخبار منتشر شده در خصوص «محدود سازی ترافیک سرویس بین الملل و به تبع آن ایجاد اختلال در سرویس دهی اینترنت در روزهای اخیر» اعلام کرد که هیچ مصوبه ای در این خصوص به تصویب شورای عالی فضای مجازی نرسیده است.  

در این اطلاعیه آمده است: در جلسه اخیر شورای عالی فضای مجازی درخصوص کاهش یا افزایش پهنای باند بین الملل و اختلال در سرویس دهی اینترنت به کاربران کشور هیچ گونه تصمیم گیری نشده است، لذا هر گونه خبر و مطلب منتشر شده در این خصوص تکذیب می‌شود.

 

هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۱,۸۸۵,۰۰۰ ریال رسید

امروز (چهارشنبه ۴ اسفند) هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۱,۸۸۵,۰۰۰ ریال،‌ انس جهانی طلا به ۱,۹۰۰.۵۲ دلار،‌ قیمت هر عدد سکه امامی به ۱۱۸,۲۷۰,۰۰۰ ریال، هر عدد سکه بهار آزادی به ۱۱۷,۰۱۰,۰۰۰ ریال، هر عدد نیم‌سکه به قیمت ۶۷,۰۰۰,۰۰۰ ریال، هر عدد ربع سکه به قیمت ۳۷,۲۰۰,۰۰۰ ریال و هر عدد سکه یک گرمی به قیمت ۲۲,۷۸۰,۰۰۰ رسید.

 

بنابراین گزارش، امروز (چهارشنبه ۴ اسفند) قیمت هر دلار آمریکا به ۲۶۰,۳۷۰ ریال رسید؛ همچنین قیمت هر یورو به ۲۹۵,۴۲۰ ریال و قیمت هر پوند به ۳۵۶,۹۰۰ ریال رسید.

 

این در حالی است که روز گذشته (سه شنبه ۳ اسفند) هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۱,۷۴۹,۰۰۰ ریال، انس جهانی طلا به ۱,۹۰۵.۲۲ دلار، قیمت هر عدد سکه امامی به ۱۱۷,۰۹۰,۰۰۰ ریال،‌ هر عدد سکه بهار آزادی به ۱۱۵,۸۱۰,۰۰۰ ریال‌،‌ هر عدد نیم‌سکه به قیمت ۶۵,۸۰۰,۰۰۰ ریال، هر عدد ربع سکه به قیمت ۳۶,۷۸۰,۰۰۰ ریال و هر عدد سکه یک گرمی به قیمت ۲۲,۷۱۰,۰۰۰ رسید.

 

بنابراین گزارش، روز گذشته (سه شنبه ۳ اسفند) قیمت هر دلار آمریکا به ۲۵۸,۰۴۰ ریال رسید؛ همچنین قیمت هر یورو به ۲۹۲,۶۴۰ ریال و قیمت هر پوند به ۳۵۴,۰۹۰ ریال رسید.

 

روند دریافت مجوز در مقایسه با سال‌های گذشته بهتر شده است

علی عبدالملکی، رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران شب گذشته (سه شنبه 3 اسفند) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه در گذشته فقط مدارک را به صورت فیزیکی به دستگاه‌ها ارائه می‌کردیم، گفت: اما اکنون هم باید در سامانه بارگذاری کنیم و هم دوباره مدارک را به صورت فیزیکی ارائه دهیم که این نشان می‌دهد مدیریت کامل و جامعی وجود ندارد و برای مسئولان جا نیفتاده است که مدارک فیزیکی باشد یا نباشد.

 

وی با اشاره به اینکه صدور مجوز‌های مصوب دولت به استان‌ها واگذار شده است تا مجوز‌های ۲۸ گانه بخش گردشگری را صادر کند، اما این طور نیست که ما با یک دستگاه روبرو باشیم و آن دستگاه همه مجوز‌ها را بگیرد، گفت: البته در مقایسه با سال‌های گذشته روند دریافت مجوز بهتر شده است.

 

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران با بیان اینکه اکنون در بخش ساخت هتل اگر متقاضی، خودش زمین داشته باشد دریافت مجوز یک سال زمان می‌برد، گفت: اما اگر زمین نداشته باشد و بخواهد از زمین دولتی استفاده کند فرآیند دریافت مجوز سه سال طول می‌کشد بنابراین هیچ سرمایه گذاری سرمایه خود را در این بخش وارد نمی‌کند

کد خبر 1147808

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha