شکل گیری کنگره گام دوم با هدف تحقق جهاد تبیین/ چاپ ۳۲۸ مقاله در کتاب بیست و دو جلدی

حجت الاسلام رضایی اصفهانی گفت: همه لبیک گو به سخنان مقام معظم رهبری در جهت بسترسازی جهاد تبیین، یکی از بزرگترین کنگره های پس از انقلاب شکوهمند اسلامی ایران را رقم زدند.

 به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام دکتر محمدعلی رضایی اصفهانی، دبیر کنگره بین المللی گام دوم انقلاب اسلامی از منظر قرآن و حدیث ضمن حضور در برنامه زنده مصباح از شبکه قرآن و معارف سیما با اشاره به نخستین بارقه ها و ایده های شکل گیری این کنگره عظیم و بین المللی در راستای تحقق و تبیین منویات مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای گفت: خداوند متعال در قرآن کریم به صورت متعدد و گسترده پیرامون جهاد اصغر یعنی جهاد در میدان جنگ و مبارزه با دشمنان سخن گفته  است اما در روایات از عنوان دیگری به نام جهاد اکبر پرده گشوده شده است که در قرآن کمتر به آن اشاره می شود.

 

 وی افزود: در روایت آمده است زمانی  مسلمانان از جنگ سخت با کفار برگشتند پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم به آنها فرمود: "بشارت باد بر شما به جهاد اکبر" مسلمانان با تعجب پاسخ دادند: ما پس از مبارزه و جهاد با کافران اکنون وارد جهاد اکبر می شویم آن جهاد چیست؟  پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند:  جهاد اکبر همان جهاد با نفس است.

 

 دبیر کنگره بین المللی گام دوم انقلاب اسلامی از منظر قرآن و احادیث عنوان کرد: قرآن کریم در سوره فرقان  به کلمه "جهادا کبیرا"  اشاره میکند  در این خصوص علمای تفسیر و ترجمه آیات قرآن کریم می فرمایند که این واژه نه اشاره به جهاد اصغر و نه اشاره به جهاد اکبر دارد بلکه از آن به عنوان جهاد متوسط یاد کرده‌اند. بر همین اساس جهاد متوسط یعنی جهاد فرهنگی یا همان جهاد تبیینی که مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای مطرح کردند این جهاد به مبارزه نرم با دشمنان می پردازد.

 

 وی افزود:  پس از بیانیه گام دوم انقلاب از شکوهمند اسلامی ایران از لسان مقام معظم رهبری برخود لازم دانستم تا در راستای تبیین این مهم و همچنین تحقق جهاد متوسط و نرم با دشمنان به قرآن کریم رجوع کرده و بر همین اساس کنگره بین المللی گام دوم انقلاب اسلامی بر اساس قرآن و حدیث به فاصله یک ماه از انتشار بیانیه گام دوم در اسفند ماه سال ۱۳۹۸ آغاز به کار کرد.

 

 حجت الاسلام رضایی اصفهانی  تصریح کرد: در این کنگره شورای علمی متشکل از اساتید برجسته و بزرگ حوزه علمیه و دانشگاه در ۸ بخش تشکیل شد و در زمینه سبک زندگی اسلامی، تمدن، آینده پژوهی، مهدویت مقالات و کنفرانس های متعددی به دبیرخانه کنگره بین المللی گام دوم انقلاب اسلامی از منظر قرآن و احادیث واصل شد.یکی از نکات حائز اهمیت و قابل توجه کنگره بین المللی گام دوم انقلاب از منظر قرآن کریم و احادیث مشارکت و حضور بیش از ۴۰ نهاد و دانشگاه با این کنگره  است.

 

 وی افزود: شاید  ویروس منحوس کرونا پس از دو سال ابراز وجود، تمام زندگی و معیشت مردم جهان را به مخاطره انداخت و خسارت های جبران ناپذیری را به دنبال داشت اما برای کنگره بین المللی گام دوم انقلاب از منظر قرآن کریم و احادیث برکاتی  به ارمغان آورد چرا که  با ایجاد وقفه و تاخیر سه ساله  امکان تمدید مهلت ارسال مقالات را  افزود و هم اکنون شاهد مشارکت جمع کثیری از علاقمندان اندیشمندان و پژوهشگران از سراسر جهان برای شرکت در این کنگره هستیم.

 دبیر کنگره بین المللی گام دوم انقلاب اسلامی از منظر قرآن کریم و احادیث عنوان کرد: تاکنون بالغ بر ۱۶۹۹ مقاله مورد بررسی قرار گرفت که از میان آن ۴۰۰ مورد مجوز ارزیابی و داوری دریافت کرد از این میان ۱۸۰۲ مقاله در بخش داوری از یابی شدند که ۷۱ داور آن را بررسی کردند و در نهایت از ۹۵۸ مقاله پذیرفته شده حدود ۳۲۸ مقاله چاپ و به مرحله نهایی راه یافته است، پیش بینی می شود که مجموعه مقالات این کنگره در کتاب بیست و دو جلدی چاپ شود.

 

 حجت الاسلام رضایی اصفهانی تصریح کرد: کنگره بین المللی گام دوم انقلاب اسلامی از منظر قرآن کریم و احادیث مورد استقبال خوب علاقمندان ایرانی و سایر نقاط جهان قرار گرفت و همه لبیک گو به سخنان مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای در جهت بسترسازی جهاد  تبیین، یکی از بزرگترین کنگره های پس از انقلاب شکوهمند اسلامی ایران را رقم زدند.همچنین نزدیک به ۱۰۸ پیش نشست به صورت مجازی و نیمه حضوری در برخی از شهرهای کشور از جمله قم، تهران، اصفهان و حتی خارج از کشور برگزار شد.

 

وی خاطرنشان کرد: در این کنگره از ۲۰ زبان زنده دنیا مقاله ارسال شد که ۶۵  مقاله به زبان انگلیسی، ۵۵ مقاله به زبان اردو و سایر مقالات به زبان های بنگالی، تاجیکی و غیره مورد ارزیابی قرار گرفت. یکی از اتفاقات جالب این است که چطور سایر افراد از کشورهای دیگر گام دوم انقلاب اسلامی را درک و در خصوص آن مقاله ارسال کرده‌اند باید گفت بسیاری از مفاهیم و چشم اندازهای گام دوم انقلاب موارد فطری و قرآنی است که هر انسان آزاده فارغ از ایرانی بودن و یا شیعه بودن را در بر میگیرد این مفاهیم شامل تمدن سازی، عزت، سبک زندگی و معنویت می‌شود بر همین اساس گام دوم انقلاب اسلامی برای همه جهانیان کاربرد دارد و آنها نیز  مشارکت فعال و گسترده ای در این کنگره داشتند. 

 

کد خبر 1147861

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha