هر گونه محدودیت در صدور مجوز کسب و کار به بهانه اشباع بازار باید برداشته شود

سیاح با تاکید بر اینکه صدور هیچ مجوز کسب و کاری نباید به نظر مامور باشد، گفت: صدور مجوز باید آنقدر شفاف شود که به نظر فرد بستگی نداشته باشد. هر گونه محدودیت به بهانه اشباع بازار باید برداشته شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، امیر سیاح، رئیس دفتر مرکز مطالعات پایش و بهبود محیط کسب و کار شب گذشته (شنبه 23 بهمن) در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما با بیان اینکه در تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار باید شرایط قابل تفسیر برای مامور برداشته شود یعنی دستگاه ها برای صدور مجوز شرطی نگذارند که بسته به نظر مامور امکان تغییر داشته باشد.

 

وی درباره شروط  تسهیل صدور مجوز کسب و کار گفت: طبق دستورالعمل جدید شرط اول این است که همه کسب و کار های زیرزمینی، رسمی شوند و مجوز بگیرند و شرط دوم هم آسان شدن تولد کسب و کار جدید و  رشد سریع آن است. باید موانع ایجاد کسب و کار برداشته شود.

 

سیاح درباره تکالیف دولت در این زمینه اینگونه توضیح داد: در این خصوص تکالیف دولت مشخص شده است. باید زمان صدور مجوز ها کاهش یابد، مجوزها ثبت محور باشد، گرفتن کاغذ ممنوع می شود. استعلامات را دستگاه صادرکننده باید بگیرد و در تاریخ معین باید مجوز بدهد در غیر اینصورت دستگاه ناظر به سراغ آن می رود. همچنین استعلامات باید الکترونیک و هوشمند شود.

 

وی با بیان اینکه مجوز حق افراد متقاضی است، گفت: هزینه سرمایه گذاری را باید کم کنیم شرایط سخت صدور مجوز باید برداشته و اعلانی شود.  نظارت ها بر کسب و کار باید پسینی شود.

 

سیاح با تاکید بر اینکه صدور هیچ مجوزی  نباید به نظر مامور باشد، گفت: صدور مجوز باید آنقدر شفاف شود که به نظر فرد بستگی نداشته باشد. هر گونه محدودیت به بهانه اشباع بازار باید برداشته شود و لابی های موجود باید حذف شود. ۲۸۰۰ مجوز تا الان در سامانه درگاه ملی مجوزها بارگذاری شده که بااین شرایط سنجیده شده اند.

 

وی درباره برخی از شروط مبهم در صدور مجوزها نیز گفت: خیلی از شرایط صدور مجوزها مبهم است به معنی اینکه مثلا در سازمان غذا و دارو، بخشنامه ای برای تولید غذای خانگی وجود دارد که در آن شرط امکان ایجاد شرایط بهداشتی قید شده، این مبهم است و مامور می تواند نظر خود را اعمال کند.

 

رئیس دفتر مرکز مطالعات پایش و بهبود محیط کسب و کار با بیان اینکه شرایط قابل تفسیر برای مامور باید برداشته شود، گفت: ما شرط قابل تفسیر را از ۲ هزار و ۶۰۰ مجوز دستگاهی پاک می کنیم البته دستگاه ها در این خصوص همکاری نداشته اند و سخت این کار را پیش می برند.

 

وی ادامه داد: دستگاه‌های مختلف حداکثر تا ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ فرصت دارند تا به درگاه ملی مجوز‌ها ملحق شوند و برای صدور مجوز‌های کسب و کار استعلامات را به صورت الکترونیک انجام دهند.

کد خبر 1147892

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha