ظهور نیازمند شرایط است نه علائم و نشانه‌ها/ امام(عج) با زمینه‌سازی می‌آیند نه معجزه

یک کارشناس مهدوی با بیان اینکه زمینه‌ها و شرایط در تحقق ظهور تاثیر واقعی دارند نه نشانه‌ها و علائم، گفت: تصور نشود مسئله حکومت امام زمان(عج) از قوانین حاکم بر عالم مستثنی است؛ خیر قیام و حکومت حضرت(ع) با خواست و تلاش مردم روی کار می‌آید.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام «جواد نصرالله‌پور»، کارشناس مرکز تخصصی مهدویت در سلسله مطالبی در کانال تلگرامی «مهدویت و انتظار» به شرح و آموزش مباحث مهدویت پرداخته است. در ادامه مشروح جلسه «شرایط و زمینه های ظهور امام زمان(عج) و ویژگی های یاران حضرت(ع)» مرور می شود:

 

ظهور حضرت ولیعصر(عج) نشانه ها و علاماتی و نیز شرایط و زمینه هایی دارد این دو با هم تفاوت دارند؛ زمینه ها و شرایط در تحقق ظهور تاثیر واقعی دارند یعنی اگر اینها محقق شوند، حتما ظهور رخ می دهد بدون شرایط و بسترها، ظهوری نخواهد بود اما نشانه ها و علائم ظهور، نقشی در وقوع فرج ندارند بلکه نشانه ای اند که از روی آنها می توان دریافت که ظهور نزدیک است یا واقع شده است.

 

ظهور با زمینه سازی رخ می دهد نه معجزه

به تناسب این تفاوت ها متوجه می شویم که شرایط ظهور بحثی بسیار مهمتر است و تاثیر در ظهور دارد لذا به جای علائم باید به شرایط توجه و تلاش کنیم در حد توان آنها را محقق سازیم. هر اتفاقی که در این عالم بخواهد بیفتد باید شرایط و زمینه هایش محقق شود وگرنه رخ نمی دهد. در انقلاب اسلامی خودمان دیدیم برای تحقق انقلاب، 15 سال دوران انتظار و آماده سازی شرایط طول کشید. انقلاب جهانی و توحیدی مهدوی به رهبری امام زمان(عج) قطعا شرایط پیچیده تری دارد. از این رو، تصور نشود مسئله حکومت امام زمان(عج) از قوانین حاکم بر عالم مستثنی است و با معجزه روی کار می آید؛ خیر، بر اساس آیات و روایات سنت الهی بر این قرار گرفته که امور این دنیا و عالم از مجرای طبیعی و عادی انجام شود لذا امام صادق(ع) فرمودند: خدا ابا دارد از اینکه امور را جز اراه علل و اسباب انجام دهد، (کافی، ج 1). در روایات دیگری امام بقار(ع) فرمودند قسم به خدایی که جانم در دستا و است اگر قرار بود کارها خودبه خود درست شود برای رسول الله(ص) درست می شد(غیبت نعمانی).

 

البته این به این معنا نیست که امدادهای الهی در قیام امام مهدی(عج) همراه نیست اما باید زمینه های ظهور را بشناسیم و آن بخشی را که می توان رویش تاثیر داشت، اقدام کرد؛ مهمترین زمینه های این انقلاب چهار مطلب است: نخست طرح و برنامه، هر قیام و هر حرکت و هر نهضتی که می خواهد شکل بگیرد دو برنامه اساسی نیاز دارد نخست یک برنامه کامل و جامع برای مبارزه با وضع موجود با سازماندهی نیروها و دوم قانون کامل و متناسب با نیازهای جامعه که همه حقوق افراد جامعه و خانواده را همراه با یک حکومت عادلانه مشخص کند. قطعا قرآن کریم و سنت اهل بیت(ع) بهترین قانون است که در اختیار امام زمان(عج) است و بر طبق آن عمل می کنند.

قرآن همه زوایا و نیازهای مادی و غیرمادی انسان را پاسخ می دهد لذا دولت امام زمان(عج) از نظر قانون مشکلی ندارد و بشر و مکاتب بشری هر برنامه ای داشته اند، اعم از کمونیسم و مارکسیسم تا لیبرالیسم با شکست مواجه شده اند. الوین تافلر نظریه موج سوم را ارئه کرد و گفت: دو انقلاب کشاورزی و بعد انقلاب صنعتی در جهان تغییر داد و موج سوم انقلاب الکترونیک است اما او در عین حال اعترافات عجیبی دارد و می نویسد: فهرست مشکلاتی که جامعه غرب با آن موجه است، تمامی ندارد ... . این یکی از هزاران اعتراف اندیشمندان است.

 

دومین شرط ظهور

دومین شرط ظهور در کنار طرح و برنامه و قانون مناسب، رهبری است هر قیام و نهضتی نیازمند رهبر است هر چه قیام وسیع تر باشد اهداف هم بلندتر است و نیاز به رهبری دانا و آگاه و به‌روز و توانمند و متناسب با اهداف بیشتر احساس می شود در مسیر مبارزه با تبعیض ها و ظلم ها و حاکمیت مساوات در عدالت بر دنیا، رهبر رکن اصلی است. امام زمان(عج) عصاره انبیاء و اولیاء و رهبر قیام جهانی و معصوم و دلسوز هستند و به دلیل ارتباط با عالم غیب به همه عالم موجود، به قوانین آن تسلط دارند. رسول خدا(ص) می فرمایند: آگاه باشید مهدی(عج) وارث همه علوم است و بر همه علوم احاطه دارد ... لذا قیام و حکومت جهانی و توحیدی امام زمان(عج) از نظر رهبر و قیام و پیشوا آمادگی دارد.

 

سومین شزط ظهور، وجود یاران شایسته است یارانی لایق که بتوانند در کنار رهبری الهی و معصوم، برای آن آرمان های بزرگ مجاهدت کنند هر کسی نمی تواند ادعای این یاوری را داشته باشد. اولین ویژگی یاران امام مهدی(عج) مطابق روایات معرفت است اول معرفت به خدای متعال، این معرفت به شناخت ولی الله و حجت الله سرایت می کند که جایگاه امام در این عالم را بشناسند.

دومین ویژگی آنها این است که اهل عبادت هستند؛ امام صادق(ع) می فرمایند: یاران مهدی(عج) بر پشت اسب ها ذکر خدا را می گویند (بحارالانوار) همین دائم الذکر بودن باعث شده آنها مصمم و قاطع باشند.

سومین ویژگی آنکه شهادت طلبی است، معرفت به امام زمان(عج) دل را سرشار از عشق و محبت به امام(ع) می کند، وقتی در میدان جهادی عاشق و گرداگرد ولی‌الله اعظم(ع) جمع شدند، جانشان را فدای امام(عج) می کنند.

چهارمین ویژگی یاران امام زمان(عج) شجاعت و دلیری است؛ امیرالمومنین(ع) فرمودند: آنها شیرانی هستند که از بیشه ها بیرون آمده اند. پنجمین ویژگی آنها صبر و بردباری است اینها برای شهادت طلبی و جان‌نثاری در مسیر امام(ع) خود را بزرگ نمی دانند.

ششمین ویژگی یاران امام زمان(عج) وحدت و همدلی است، ما مدعیان زمینه سازی بعضا درگیر حزب بازی و منافع جناحی می شویم. یکدلی و همراهی یاران مهدی(عج) باعث می شود خواسته های شخصی را زیر پا بگذارند از عوامل پیروزی جبهه حق وحدت است.

هفتمین ویژگی یاران امام زمان(عج)، زهد است آنها برای آرمانی بزرگ به پا خاسته اند، مادی گرایی انسان را از هدف دور می کند؛ یاران امام مهدی(عج) دنبال فریب مردم نیستند، پیامبر(ص) فرمودند: آنها بهترینِ امت من هستند و در جایی دیگر امیرالمومنین(ع) فرمودند: پدر و مادرم فدای جمعیت اندکی باد که در زمین ناشناخته اند.

اینها ویژگی 313 نفر از کادر اصلی فرماندهان و نیروهای ارشد امام زمان(عج) و نیز آن جمعیت 10 هزار نفری همراهان و سربازان حضرت بقیه الله(عج) است.

 

چهارمین شرط از شرایط ظهور، آمادگی عمومی در دنیا است معلوم نیست اگر همین فردا امام زمان(عج) ظهور کنند ما تحمل عدالت مهدوی را داشته باشیم ... در طول تاریخ بسیاری از مردم نتوانستند از فیض حضور امام بهره ببرند و یکی از فلسفه های غیبت هم همین است که هر زمان دنیا توان و آمادگی پذیرش امام(ع) و اوصاف امام(عج) را داشته باشد، ظهور کنند بدون این آمادگی حرکت اصلاحی امام زمان(عج) فایده نخواهد داشت.

تا مردم از تبعیض ها و بی عدالتی ها خسته نشوند امام زمان(عج) ظهور نمی کنند؛ اشتیاق به ظهور منجی الهی در همه ادیان وجود دارد، این اشتیاق زمانی ایجاد می شود که مردم همه لذات مادی را تجربه کنند اما از زندگی خود راضی نباشد و آنگاه تشنه حجت الهی می شوند؛ پیامبر(ص) فرمودند: زمانی می رسد که انسان مومن هیچ پناهی نمی یابد که از شر ظلم و تباهی به آن پناه ببرد و آن زمان است که خدا مردی از خاندان من را برمی انگیزاند.

 

کد خبر 1148002

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha