گلایه از ضعف مدیریت در تنظیم بازار خراسان جنوبی/ ۴۰۰ تن سهمیه برنج استان جذب نشد

موهبتی با بیان اینکه طی چند روز اخیر طبق گزارش های رسیده شاهد نابسامانی در بازار کالاهای اساسی مردم در خراسان جنوبی بوده ایم، گفت: فرمانداران جلسات ستاد تنظیم بازار را مرتب هر هفته برگزار کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «حسین موهبتی زهان» امروز (24 بهمن) در کارگروه تنظیم بازار خراسان جنوبی با بیان اینکه طی چند روز اخیر طبق گزارش های رسیده شاهد نابسامانی در بازار کالاهای اساسی مردم در خراسان جنوبی بوده ایم، اظهار داشت: این موضوع به جد در حال پیگیری است و به زودی وضعیت بهتر خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه دستگاه های متولی تنظیم بازار در استان تلاش کنند تا ابتدا در بازار شاهد کمبود کالا نباشیم و دوم اینکه قیمت ها منصفانه باشد، گفت: جلسات ستاد تنظیم بازار از این به بعد مرتب و هر هفته تشکیل خواهد تا برای شب عید و ماه مبارک رمضان مشکل میوه و اقلام اساسی نداشته باشیم.

 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه سهمیه خراسان جنوبی از برنج تنظیم بازار حدود 400 تن در انبار سازمان غلات مانده و جذب نشده است، افزود: این ظلم در حق مردم خراسان جنوبی است که باید همان برنج را امروز به قیمت جدید بخرند، چرا این برنج ها از انبار خارج نشده است؟

 

موهبتی با بیان اینکه متاسفانه سهمیه برنج استان درست جذب نشده و برای اولین بار است که این موضوع اتفاق افتاده است، گفت: متاسفانه توزیع شکر در شهرستان ها هم به خوبی صورت نگرفته است به طوری که از برخی شهرستان ها مانند قاین از فرمانداری نامه داشتیم که گلایه مند بودند.

 

نظارت بیشتر بر نانوایی‌ها

وی با بیان اینکه نانوایان در بیرجند مدعی هستند که پخت نان برای آنها با این قیمت صرفه اقتصادی ندارد و ساعت پخت را رعایت نمی کنند و سهمیه آرد خود را به صورت آزاد بفروش می رسانند، ادامه  داد: یکی دیگر از مشکلاتی که در بازار وجود دارد، مربوط به روغن خوراکی است که البته این موضوع البته بیشتر کشوری است.

 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه این موارد در سطح استان اخیرا نمایان شده است، گفت: شاید بسیاری از اینها ملی باشد و قابل درک است اما طبق گزارش ها همه این مشکلاتی که در استان در حوزه بازار شاهد آن هستیم، به دلیل برنامه ریزی نامناسب و نظارت نادرستی که انجام می گیرد، وجود دارد.

 

موهبتی افزود: فرمانداری بیرجند در ایام نزدیک به عید کارگروه تنظیم بازار شهرستان بیرجند را فعال تر و بازرسی ها را بیشتر کنید و مدیریت کند، الان حدود 40 تا 50 بازرس نظارت بر اصناف فقط در شهرستان بیرجند داریم که می توان از ظرفیت آنها استفاده کرد.

 

تاکنون چنین وضعی ندیدم

وی خطاب به مسئولان با تاکید بر اینکه نظارت را در ایام پایانی سال فعال کنید و با مدیریت فرماندار باشد تا شرایطی که نهادهای نظارتی می گویند پیش نیاید، افزود: هفته ای یک مرتبه و یا حتی دو مرتبه جلسات ستاد تنظیم بازار در استان برگزار شود و تا ماه مبارک رمضان این جلسات با مدیریت استانداری برگزار خواهد شد.

 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه چرخش دبیرخانه ستاد تنظیم بازار از سوی وزارت صمت به جهاد کشاورزی باعث شده تا کمتر احساس مسئولیت بشود، افزود: بنده ۶ سال است که در معاونت امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی هستم و برای اولین بار است که این وضعیت پیش آمده و مانند این وضعیت را طی این ۶ سال ندیده بودم.

 

موهبتی افزود: متاسفانه یک به هم ریختگی در وضعیت بازار در استان شکل گرفته که چنانچه مدیریت نکنیم قطعا با مشکلاتی مواجه خواهیم بود؛ باید در حوزه مسئولیت خودمان پاسخگو باشیم، نمی شود که بنده مسئولیتی داشته باشم اما کار را درست انجام ندهیم.

 

وی با بیان اینکه بازرسی ها از اصناف چنانچه خروجی برای مردم نداشته باشد که فایده ای ندارد، گفت: باید برای حق الزحمه نیروهایی که برای این موضوع جذب شدند هم فکری شود چراکه اگر حق الزحمه نباشد این نیروها بعد از مدتی بی انگیزه خواهند شد.

 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه طبق گزارش نهادهای نظارتی در 15 روز اخیر در اقلام اساسی زندگی مردم در بازار استان شاهد افزایش قیمت ها بودیم، گفت: درست است که (افزایش) برخی از اقلام کشوری است، اما بسیار از این ها که در آمار امده است مربوط به استان است و به نظر می رسد بدلیل مدیریت نادرست انجام گرفته است.

 

مردم از ما انتظار بیشتری دارند

وی با اشاره به اینکه بین عرضه و تقاضا و بین برنج تولید داخل و خارج باید یک تعادل ایجاد شود، ادامه داد: نمی شود که تفاوت بین برنج ایرانی و خارجی اینقدر زیاد باشد، این قیمت ها باعث زمین خوردن تولید کننده برنج ایرانی شود چراکه مردم رغبتی برای خرید ندارند.

 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه رویکرد دولت سیزدهم یک رویکرد انقلابی است و مردم هم انتظاراتی دارند، تاکید کرد: این قابل قبول نیست که کم کاری در خصوص تنظیم بازار در استان صورت گیرد و انتظار دارم که وقت بگذارند و مصوبات را دنبال کنند تا اجرایی شود.

 

موهبتی با تاکید بر اینکه اعضای ستاد تنظیم بازار استان وقت بیشتری برای پیگیری کارها بگذارند، گفت: ما مسئول هستیم و از این نظام حقوق دریافت می کنیم و تا جایی که می توانیم باید کمک کنیم تا از این شرایطی که به وجود آمده است خارج شویم.

 

لازم به ذکر است، «حسین موهبتی» معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی در جلسه ستاد تنظیم بازار در 4 بهمن ماه جاری گفته بود: «طرح توزیع اینترنتی کالاهای اساسی با هدف توسعه نظارت بر روند تامین و توزیع اقلام در بیرجند آغاز شده است و اقدامی مناسب و برای تنظیم بازار و اطمینان خاطر مصرف‌کنندگان است».

 

او ادامه می دهد: «براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، خریداران می‌توانند کالاهای اساسی مدنظر خود را از این سامانه تامین کرده و با هزینه حمل رایگان در محل منزل دریافت کنند».

 

براساس گزارش‌های خبرنگار شبستان، تنها موجوی www.postsam.ir  (سامانه اینترنتی معرفی شده از سوی اداره کل پست و تعاون روستایی استان برای توزیع اینترنتی کالاهای اساسی) شکر است و سایر اقلام اساسی مردم همانند گوشت قرمز، برنج، روغن و غیره همچنان در فروشگاه ها به فروش می رسد. این در حالی است که در بیشتر استان های کشور بسیاری از اقلام ضروری با نرخ تنظیم بازار در سامانه بازرگام در حال عرضه است، سامانه بازرگام در خراسان جنوبی فعال نمی‌باشد.

 

 

 

 

کد خبر 1148053

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha