ماه رجب فرصتی ارزشمند برای خودسازی و ارتباط با معبود برای مغفرت الهی است

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه رجب فرصتی برای بازگشت و استغفار است و باید روح خود را پاک کنیم گفت: ماه رجب فرصتی مهم و ارزشمند برای خودسازی و ارتباط با معبود برای مغفرت الهی است.

خبرگزاری شبستان؛‌ گروه قرآن و معارف:  رَجَب یا رَجَب المُرَجَّب هفتمین ماه از ماه‌های قمری و نخستین ماه از ماه‌های حرام است. بر انجام حج عمره، روزه‌ و عبادت در این ماه تأکید شده است. از پیامبر(ص) نقل است: "رجب ماه خداست، شعبان ماه من است و رمضان ماه مردم من است." هم‌چنین: "هرکس یک روز در ماه رجب روزه بگیرد مانند آن است که یک ماه روزه گرفته است." نخستین شب جمعه ماه رجب را لیلة الرغائب می‌گویند و اعمال و آدابی برای آن در روایات آمده است. سنت اعتکاف در روزهای ۱۳ تا ۱۵ این ماه، که به ایام البیض معروفند، انجام می‌شود.

مهم‌ترین واقعه تاریخی ماه رجب بعثت پیامبر اسلام(ص) است. تولد امام علی(ع)، امام باقر(ع) و امام جواد(ع) و نیز شهادت امام هادی(ع) و امام کاظم(ع) از دیگر مناسبت‌های این ماه است.

بر زیارت معصومین به خصوص زیارت امام حسین(ع) در اول و وسط ماه(که به سبب غفلت مردم از فضیلت آن غفیله نام گرفته است) و نیز زیارت امام رضا(ع) و خواندن دعای یا من ارجوه در ماه رجب تاکید شده است.

یکی از دعاهای ماه رجب دعای "یا مَنْ اَرْجُوهُ لِکُلِّ خَیْرٍ"  است که مهمترین دعای ماه رجب می باشد و از امام صادق علیه السلام روایت شده است. محتوای این دعا در طلب همه خوبی‌های دنیا و آخرت و بازداشتن همه شرهای دنیا و آخرت از انسان است. محمد بن یعقوب کلینی، محمد بن عمر کَشّی، شیخ طوسی و سید ابن طاووس از عالمان شیعه این دعا را نقل کرده‌اند.

 

زهرا فخر روحانی در گفتگو با خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان با تاکید بر استفاده از همه فرصت‌های ماه رجب اظهار داشت: در ماه رجب قرار داریم و فرصتی که خداوند برای بندگان خود قرار داده و روزهایی که نهایت رحمت و بخشایش است.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: ماه رجب به معنای ریزش باران رحمت الهی است، همان گونه که زمین به باران برای بارور شدن نیاز دارد، جان و روح ما به باران رحمت الهی احتیاج دارد و یک بار دیگر خداوند در عمرمان فرصت را برای ما قرار داده است که به دامان پروردگار پناه ببریم.

وی تصریح کرد: خداوند در این ماه بسترهای مناجات و عبادت را فراهم کرده است، گاهی انسان در جاده‌ای در حال حرکت است و یک تابلوی دوربرگردان مواجه می‌شود، یعنی اگر کسی پشیمان شده و قصد بازگشت دارد می‌تواند از این مسیر استفاده کند و مسیر برای بازگشت در نظر گرفته شده است.

فخر روحانی بیان کرد:خداوند فرصت‌هایی را برای عبادت در تمام طول سال فراهم کرده و ما هر روز موظف هستیم با خداوند ارتباط بگیریم اما گاهی خداوند به طور ویژه بستر مناجات را فراهم می کند و به طور ویژه فرصت را برای انسان مهیا می سازد.

وی خاطرنشان کرد:ماه رجب فرصتی مهم و ارزشمند برای خودسازی و ارتباط با معبود برای مغفرت الهی است، در واقع خداوند در این ماه می‌خواهد بهانه به دست من و شما بدهد و زمینه را فراهم کند.

این پژوهشگر و کارشناس دینی گفت: ماه رجب از آن فرصت‌های بسیار ویژه‌ای است، آن‌هایی که می‌خواهند برای ماه مبارک رمضان خودشان را آماده کنند و از فرصت درک لیلة القدر محروم نشوند باید ابتدا ماه رجب را دریابند.

وی افزود:انسان عاقل چنین فرصتی را از دست نمی‌دهد، شب قدر از هزار ماه بهتر است و هیچ کس حاضر نیست این فرصت را از دست بدهد، چنین فرصت با ارزشی را نمی‌توان به سادگی از دست داد.

فخر روحانی عنوان کرد:شب قدر پیمودن یک شب برای یک عمر است و برای آماه سازی رسیدن به شب قدر زمینه سازی در ماه رجب اتفاق می افتد، ماه رجب، ماه جدا شدن از بلاها و گناهان و الودگی هاست.

وی تصریح کرد:انسانی که به مهمانی دعوت می‌شود اولین موضوعی که به ان می اندیشد لباس است و اولین سوال این است که با چه لباسی حاضر شود، زیرا لباس بسیار مهم و معرف انسان است، وقتی مهمانی مهمی دعوت می شویم از قبل برای لباس آن فکری می کنیم.

این کارشناس مذهبی بیان کرد: باید در ماه رجب خود را برای ماه رمضان آماده کنیم و لباس‌ها را از آلودگی ها دور نماییم؛ استغفار یعنی پاک کردن لباس روح که به گناهان آلوده شده است.

وی عنوان کرد:در طول سال این روح و جسم و بدن آلوده شده و رجب فرصتی برای بازگشت و استغفار است و باید روح خود را پاک کنیم، در ماه رجب و شعبان، ذکرهایی توصیه شده تا فرصت را به دست بیاوریم و زمان را دریابیم.فخر روحانی خاطرنشان کرد:وقتی رجب و شعبان را از دست دادیم باید دعا کنیم در باقی مانده روزهای شعبان خداوند ما را ببخشد تا با پاکی وارد ماه رمضان شویم و از همه لحظه‌های آن به بهترین شکل بهره ببریم.

کد خبر 1148273

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha