فرو ریختن دیوار بلند میان روحانیت و مردم، همراهی و غمخواری ائمه جمعه را پررنگ می کند

حجت الاسلام مختاری با بیان اینکه دشمن با تبلیغات وسیع دیوار بلندی میان مردم، روحانیت و ائمه جمعه قرار داد، گفت: هر جا این دیوار بلند فرو ریخته و ائمه جمعه توانسته اند با مردم ارتباط برقرار کنند و مردم پدری، همراهی و غمخواری ائمه جمعه را درک کردند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام مختاری، امام جمعه ساوجبلاغ در سومین جلسه نقد و گفت و گوی نخبگانی به میزبانی نهاد نماز جمعه گفت: امام جمعه را به عنوان پدر جامعه با خصوصیت پدرانه دیدن نگاهی بسیار زیباست اما چیزی که کار امام جمعه را سخت می کند، این است که امام جمعه یک مبلغ دین است اما صرفا مبلغ دین محسوب نمی شود بلکه یک راهبر اجتماعی نیز تعریف می شود و این امر کار تبلیغ دین را سخت می کند.

 

امام جمعه ساوجبلاغ افزود: در کنار راهبری اجتماعی باید ائمه جمعه تبلیغ دین را نیز داشته باشند و راهبر اجتماعی ای که تبلیغ دین نداشته باشد کاری بسیار آسان تر است.

 

وی گفت: امام جمعه در کنار تمام این ویژگی ها بهره بردار از حاکمیت و مدافع آن است یعنی مبلغی است که صرفا مبلغ نیست و راهبر اجتماعی ای است که صرفا راهبر نیست و مخصوصا بهره بردار از حاکمیت است و منصوب از جانب حاکمیت به شمار می رود و حلقه وصل حاکمیت و مردم است.

 

حجت الاسلام مختاری خاطرنشان کرد: جمع این ویژگی ها کار امام جمعه را سخت می کند تا بتواند در عین اینکه مدافع حاکمیت است، راهبری اجتماعی را نیز بر عهده داشته و تبلیغ دین را نیز ادامه دهد. گاهی شاهدیم که به یکی از این شئون در جایی بیشتر پرداخته می شود و در دفاع از حاکمیت به طور مثال فردی به عنوان ائمه جمعه بیشتر فرو می رود و از راهبری اجتماعی باز می ماند و یا با فرو رفتن در راهبری اجتماعی و تبلیغ دین از دفاع حاکمیت باز می ماند.

 

وی گفت: آنچه اتفاق می افتد تعادلی میان این سه ویژگی است که مطلوب است. اگر بخواهیم حلقه وصل ائمه جمعه در جامعه کارایی داشته باشد، مردم باید ابتدا آن را بپذیرند. اگر پدری ائمه جمعه رخ دهد، پذیرش از سوی مردم نیز شکل می گیرد. بارها به ائمه جمعه تاکید کردم که ما با ذهن مردم نیز کاری نداریم بلکه ما با دل آنها مواجه هستیم. اگر توانستیم دل مردم را به دست بیاوریم، طبیعتا ذهن و دست پای آنها نیز همراهی می کند و اگر دل مردم را به دست نیاوردیم نمی توانیم کاری از پیش ببریم.

 

وی با بیان اینکه متاسفانه دیواری میان روحانیت، ائمه جمعه و مردم کشیده شده است، خاطرنشان کرد: بخش قابل توجه ای از این دیوار کار دشمن است. دشمن از این ناحیه ضربه خورده است و در طول تاریخ با پیشتازی روحانیت همواره از آنها ضربه خورده است و می داند اگر روحانیت علمداری و پرچمداری خود را حفظ کند بالاخره آسیب مسیر انقلاب به حداقل می رسد و تیغ دشمن نمی بُرد.

 

وی خاطرنشان کرد: دشمن شبانه روز مخصوصا در سال های اخیر در این زمینه هزینه می کند و علیه نهاد روحانیت تبلیغات بسیار بالایی دارد و نهاد ائمه جمعه به عنوان بخشی از نهاد روحانیت در این تبلیغات سهم بسیار بالایی دارد.

 

حجت الاسلام مختاری خاطرنشان کرد: بدون تعارف باید بگوییم گاهی عملکرد بد ما نیز خشتی بر این دیوار می گذارد و بر دیوار بین ما و مردم می افزاید.

 

وی یادآور شد: جامعه نباید از ما توقعات قدسی داشته باشد. ممکن است ائمه جمعه نیز مانند سایر مردم با تحصیلات حوزوی و معارف دینی هستند که لباس پیامبر بر تن دارند و طبیعتا مراقبت از ائمه جمعه در رفتار باید بیشتر از دیگران باشد اما من معصوم نیستم نه خودم نه خانواده و نه اطرافیان من معصوم نیستند و توقع عصمت، مردم از ما نداشته باشند و البته خودمان نیز نباید به این نکته دامن بزنیم و چهره قدسی از خود ارایه ندهیم که با اولین خطا و اشتباه ما نگاه مردم نسبت به اصل روحانیت و نهاد امامت جمعه و یا دین تغییر کند.

 

وی تصریح کرد: هر جا این دیوار بلند فرو ریخته و ائمه جمعه توانسته اند با مردم ارتباط برقرار کنند و مردم پدری، همراهی و غمخواری ائمه جمعه را درک کردند، طبیعتا مردم نیز در ادامه با او همراهی کردند.

 

وی گفت: دیوار میان مردم و روحانیت باید فرو بریزد و بعد فرو ریختن این دیوار و برقراری ارتباط ائمه جمعه با مردم تمام اتفاقات به عنوان ماموریت ائمه جمعه تسهیل می شود.

 

 

کد خبر 1148423

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha