دستانِ پُرِ بنیادمسکن برای توسعه و عمران روستاها/ امسال ۱۱ هزار خانه مقاوم در روستاها می سازیم

حسینی گفت: خوشبختانه دست بنیاد مسکن برای توسعه و عمران روستاها پر است و طرح های مختلفی را در حوزه تأمین و ساخت مسکن، صدور سند، واگذاری زمین، اجرای طرح های هادی و غیره داریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گرگان، سیدمحمد حسینی در نشست با مجمع نمایندگان گلستان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حوزه مأموریت ها، وظیفه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی توجه به محرومیت ها و رفع آنها و همچنین تأمین سرپناه برای محرومان است، اظهار کرد: در حوزه بنیاد مسکن تلاش ما براین بوده تا ارائه خدمات را از تقاضا محوری خارج کنیم و به سمت مردم برویم و خدمات رسانی به روستاییان را تقویت کنیم.
مدیرکل بنیاد مسکن گلستان با تأکید بر حضور مستمر در روستاها به عنوان یک اولویت راهبرادی در این مجموعه گفت: امروز بسته های خدمتی را در قالب طرح های مختلف تهیه کرده ایم و خوشبختانه با در شرایط اقتصادی کنونی با خدماتی که به مردم می دهیم، توانسته ایم رضایتمندی نسبی را در مردم به وجود بیاوریم.
وی با اشاره به گستردگی فعالیت ها در بنیادمسکن افزود: بیشتر از 75 درصد جمعیت استان در یکهزار روستا و 26 شهر زیر 25 هزار نفر جمعیت، جامعه هدف فعالیت ها و برنامه های این مجموعه در استان است.  
مهندس حسینی با قدردانی از پیگیری های مجمع نمایندگان استان درخصوص پیش بینی ردیف ملی برای تهیه و بازنگری طرح های هادی در روستاها بیان کرد: در شاخص تهیه طرح های هادی در استان وضعیت خوبی داریم و با اینکه این شاخص در کشور 98 درصد است اما در گلستان برای 100 درصد روستاهای بالای 20 خانوار طرح هادی تهیه شده و حتی برای 50 روستای با جمعیت کمتر از 20 خانوار هم طرح تهیه کرده ایم.
وی به کمبود اعتبارات در حوزه بازنگری طرح های هادی روستایی هم اشاره کرد و افزود: طرح هادی حدود 40 درصد روستاها نیازمند بازنگری است و طبق دستورالعمل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی باید سالانه طرح های مربوط به 10 درصد این روستاها بازنگری شود که البته با حمایت نمایندگان و با توجه به درخواست های مردم، سعی کرده ایم طرح تعداد بیشتری از روستاها را در دستور کار بازنگری قرار دهیم.
مدیرکل بنیاد مسکن گلستان هم چنین بیان کرد: با اینحال ما برای اینکه مردم در روستاها باقی بمانند، جلوی برخی آسیب ها مانند حاشیه نشینی گرفته شود یا حتی مهاجرت معکوس اتفاق بیفتد، به صورت موردی الحاق بافت بخشی از اراضی روستایی که در مجاورت بافت واقع شده است را انجام می دهیم تا کار مردم روی زمین نماند.
وی با بیان اینکه طرح هادی 400 روستای استان نیازمند بازنگری است، گفت: براساس برخی اولویت ها مانند جمعیت و نرخ رشد آن، نیازمندی های روستاها و غیره 100 روستا را در اولویت بازنگری قرار داده ایم.
مهندس حسینی در بخش دیگر سخنان خود دیر شروع شدن طرح های هادی روستایی در کشور و همچنین محدودیت های اعتباری از مشکلات طرح و از دلایل برخی عقب افتادگی ها در این بخش برشمرد و گفت: با اینکه شاخص شروع طرح هادی در روستاهای کشور 52 درصد بوده اما در گلستان این شاخص به حدود 72 درصد رسیده است.
وی با اینحال از اعلام آمادگی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان برای انجام اقدامات و اجرای طرح های بیشتر در صورت تأمین و تخصیص اعتبارات ملی و استانی تأکید کرد.
مدیرکل بنیاد مسکن استان در ادامه به طرح منظومه های روستایی اشاره و آن را نقشه راهی برای توسعه در ابعاد مختلف اقتصادی و عمرانی در روستاها دانست و گفت: فاز نخست این طرح که شامل مطالعات بود به پایان رسیده و می تواند مرجعی برای فعالیت های مختلف و همچنین هزینه کرد تسهیلات اشتغالزایی در روستاها باشد.
مهندس حسینی به موضوع صدور سند مالکیت در روستاها و شهرهای کمتر از 25 هزار نفر جمعیت اشاره کرد و افزود: این شاخص در کشور 48 درصد و در استان گلستان 41 درصد است، علت این فاصله برای این است که 600 روستا و 17 شهر استان جزو بنیاد علوی است و خوشبختانه اقدامات خوبی در خصوص نقشه برداری و صدور اسناد در این روستاها و شهرها با همکاری بنیاد علوی آغاز شده است.
وی در خصوص تأمین زمین برای افراد فاقد مسکن در روستاها هم گفت: براساس قانون اگر در روستاها اراضی ملی وجود دارد باید برای تأمین مسکن اقشار نیازمند که فاقد زمین هستند، در اختیار بنیاد مسکن قرار بگیرد تا پس از آماده سازی و تفکیک به افراد متقاضی واگذار شود. در این زمینه لازم است سایر دستگاه های اجرایی که در روستاها دارای اراضی ملی هستند به بنیاد مسکن برای تأمین سرپناهی امن و مقاوم برای روستاییان کمک کنند. این اقدام به تنظیم بازار زمین و مسکن و همچنین کاهش قیمت در این بخش کمک خواهد کرد.
مدیرکل بنیاد مسکن استان با اشاره به اینکه برنامه ابلاغی برای ساخت مسکن به استانن در سال 1400 حدود 5 هزار واحد مسکونی است، گفت: بااین وجود ما برای ساخت 11 هزار واحد مسکونی در استان برنامه ریزی کردیم. سهمیه ما در طرح نوسازی و بهسازی واحدهای مسکونی تکمیل شده و ارسال به بانک ها نیز انجام شده است.  
وی توضیح داد که از مجموع این 11 هزار واحد 2 هزار واحد مسکونی ویژه محرومان خواهد بود که به دو روش خودمالکی و انبوه سازی احداث خواهد شد.  
یکی دیگر از انتظارات و خواسته های مهندس حسینی از مجمع نمایندگان، پیگیری تفاهم نامه با بهزیستی برای ساخت مسکن ویژه خانواده های دارای دو معلول و بیشتر است که حدود 700 خانوار با این شرایط در استان داریم که لازم است برای تأمین مسکن استان این اقشار اقدام لازم انجام شود.

 

کد خبر 1148517

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha