آسیب رساندن به زن براساس حس غیرت مرد، هیچ مبنای اسلامی ندارد

عضو هیئت علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان با بیان اینکه حفظ عفت در زنان و غیرت مردان در حفظ ناموس بسیار مهم و موکد است، گفت: آسیب رساندن به زن براساس حس غیرت مرد، هیچ مبنای اسلامی ندارد

«حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا کیخا» عضو هیئت علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در مورد بررسی مجازات فرزندکشی توسط پدر در اسلام اظهار کرد: طبق روایات پدر در قتل فرزند قصاص نمی شود برای نمونه امام صادق (ع) می فرمایند: "لا يقتل الوالد بولده و يقتل الولد بوالده" پدر به دليل قتل فرزندش کشته نمي‌شود و فرزند به واسطه قتل پدرش کشته مي‌شود.(الحرالعاملي، وسائل الشيعه، بيروت، داراحياء التراث العربي، ج ۱۹، ص ۵۷ )

این مدرس دانشکده فقه و حقوق اسلامی ادامه داد: ماده ۲۲۰ قانون مجازات اسلامي مصوب ۱۳۷۰ مجلس شوراي اسلامي نیز که براساس منابع فقهی تدوین شده است، مي‌گويد: "پدر يا جد پدري که فرزند خود را بکشد قصاص نمي‌شود و به پرداخت ديه به ورثه مقتول و تعزير محکوم خواهد شد"؛ حکم تعزیری به جهت جنبه عمومی جرم صادر می شود و در اینجا معمولا بین ۳ تا ۱۵ سال حبس می باشد.

وی یکی از دلایل وضع این حکم توسط شارع مقدس را حرمت پدر عنوان کرد و افزود: گرچه علت اصلی این حکم در منابع حدیثی ما بیان نشده است و برای ما روشن نیست، اما می توان گفت از آنجا که پدر ریشه فرزند است اسلام برای او حرمتی قائل شده و حکم قصاص را از او برداشته ولی این تخفیف در حکم چیزی از قباحت این عمل نمی کاهد.

کیخا همچنین در خصوص دیدگاه اسلام در مورد همسرکشی اظهار کرد: در دین ما زن از حرمت بالای برخوردار است و در روایات ضمن آنکه از زن به عنوان ریحانه یعنی گل یاد کرده، فراوان مرد را به حسن خلق و ظلم نکردن در حق زن توصیه کرده است. 

وی ادامه داد: رسول خدا (ص) می فرمایند: "بهترین شما مردى است‏ که با همسرش به خوبى رفتار کند و من از همه شما نسبت ‏به همسرم‏ خوشرفتارتر هستم." و نیز امیر المومنین‏ علی (ع) فرمودند: "آنها (زنان) نزد شما امانت هاى خدا هستند، آزارشان نرسانید و بر آنها سخت نگیرید." 

عضو هیئت علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: همچنین در حدیثی از پیامبر اکرم (ص) آمده است: "هر مردى که ‏به صورت همسرش سیلى بزند. خدا به فرشته مامور دوزخ (مالک) دستور می دهد که در دوزخ هفتاد سیلى بر صورتش بزند و هر مردى که دستش را بر موهاى زن مسلمانى بگذارد (براى اذیت موى سرش را بگیرد) در دوزخ‏ دستش با میخ هاى آتشین کوبیده می شود."

وی تاکید کرد: در مقابل زنان را نیز به حفظ حقوق همسر، پاکدامنی، مهربانی، تواضع، تمکین و فرمانبرداری از شوهر، حفظ مال و آبروی همسر سفارش کرده است، حضرت محمد (ص) فرمودند: "بهترین زنان شما، زن عفیف راغب است که در ناموس خود عفت و به شوهر خود رغبت داشته باشد."

کیخا با بیان اینکه حفظ عفت در زنان و غیرت مردان در حفظ ناموس بسیار مهم و موکد است گفت: اما در هیچ جای اسلام به شوهر اجازه داده نشده که برمبنای غیرت، همسر خود را بکشد و یا حتی بزند. اما به علت حساسیت این موضوع تنها در یک مورد اجازه قتل به مرد داشته و آن فقط در جایی است که مرد همسر خود را در حال ارتکاب عمل ناروا با فرد نامحرم ببیند. که در این صورت نیز مرد باید برای قاضی ثابت کند که زن او با رضایت به این کار ناشایست تن داده است و اگر ثابت نکند قصاص بر او جاری می شود.

وی افزود: در موردی که به آن اشاره شد عدم قصاص شوهر فقط مربوط به قتلی است که در حین ارتکاب عمل ناروا انجام شده باشد، و بعد از آن جریان، دیگر اجازه کشتن همسرش را ندارد گرچه علم به آن موضوع داشته باشد؛ و این به دلیل حرمت خون انسان در اسلام است.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: همچنین مرد در صورت خیانت همسرش با ارائه ادله محکمه پسند می تواند به دادگاه شکایت کند و اگر دلیلی نداشته باشد طبق آیه ۶ سوره مبارکه نور با ۵ مرتبه سوگند خوردن همسرش را لعان می کند. در مقابل زن نیز با ۵ قسم از خود دفاع می کند و در نتیجه زن و شوهر حرام موبد می شوند. اما اگر زن سکوت کند و یا ۴ مرتبه به خیانت خود اقرار کند مجازات زنا برای زن اجرا می شود. اما اگر مرد بدون دلیل زن را متهم کند و سوگند هم نخورد به جرم این اتهامی که وارد کرده ۸۰ ضربه شلاق می خورد. 

کیخا افزود: به جهت اهمیت حفظ عفت در اسلام و حساسیت مردم نسبت به ناموس گفته شده که مجازات سنگسار یا اعدام برای مرد یا زن زناکار در ملا عام برگزار شود تا هم درس عبرت شود و هم آبروی شخص خیانت دیده به نوعی حفظ شود.

کد خبر 1148553

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha