برگزاری همایش ملی تعزیه در در صحن مطهر حضرت شاهچراغ (ع)

فهندژ سعدی گفت: «همایش ملی تعزیه» میزبان آئین رونمایی کتاب «سیمای حضرت شاهچراغ (ع) در تعزیه» با حضور پژوهشگران و گروه های برتر تعزیه استان و کشور در صحن مطهر حضرت شاهچراغ (ع) می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «عبدالصمد فهندژ سعدی»، امروز (سه شنبه 26 بهمن) از برگزاری «همایش ملی تعزیه» در صحن مطهر حضرت شاهچراغ (ع) خبر داد و در جمع خبرنگاران گفت: «همایش ملی تعزیه» میزبان آئین رونمایی کتاب «سیمای حضرت شاهچراغ (ع) در تعزیه» با حضور پژوهشگران و گروه های برتر تعزیه استان و کشور در صحن مطهر حضرت شاهچراغ (ع) می شود.

هنرمند تعزیه افزود: این آئین توسط معاونت فرهنگی آستان مقدس حضرت احمد ابن موسی، شاهچراغ (ع) برگزار می شود و کتاب «سیمای حضرت شاهچراغ (ع) در تعزیه» در روز گشایش «همایش ملی تعزیه» به میزبانی تالار ولایت صحن مطهر حضرت احمد ابن موسی(ع) رونمایی می شود.

وی اضافه کرد: این کتاب، زندگی حضرت موسی کاظم (ع)، بچه های حضرت موسی کاظم (ع)، حضرت امام رضا (ع)، حضرت احمد ابن موسی (ع) و ورود حضرت به شیراز را حکایت می کند.

فهندژ سعدی تاکید کرد: این همایش توسط معاونت فرهنگی آستان مقدس حضرت احمد ابن موسی، شاهچراغ (ع) و همکای شهرداری شیراز و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس برپا می شود.

وی ادامه داد: در این اثر مکتوب، تاریخ تعزیه ایران و شیراز، پدر تعزیه شیراز، استاد «احمد داوغه حضرتی»، نسخ مجلس تعزیه امام رضا (ع)، حضرت شاهچراغ (ع)، حضرت معصومه (س)، امام جواد (ع) و حضرت موسی کاظم (ع) وجود دارد و در قلب این کتاب آوازها و آواها در مجلس تعزیه حضرت شاهچراغ (ع) و رنگ ها و حیوانات در مجلس تعزیه به تصویر کشیده شده است.

فهندژ سعدی اضافه کرد: نگارنده ها و چاپ این کتاب توسط «عبدالصمد فهندژ سعدی» و «رقیه السادت رضوی» است که در سال 1400 با حمایت سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز به چاپ رسید و با همکاری انجمن تعزیه و گروه تعزیه چهارده معصوم (ع) شهرک سعدی و میراث فرهنگی و برگزاری مجلس تعزیه حضرت شاهچراغ (ع) در مسجد عتیق شیراز به ثبت ملی رسید و درهمایش ملی «سیمای حضرت شاهچراغ (ع) در تعزیه» نیز معرفی خواهد شد.

این هنرمند تعزیه عنوان کرد: شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) و خاستگاه تعزیه معرفی شده است و به همین منظور به مناسبت بزرگداشت شهادت حضرت شاهچراغ (ع)، همایش ملی با عنوان «سیمای حضرت شاهچراغ (ع) در تعزیه» با حضور پژوهشگران و گروه های برتر تعزیه استان و کشور جهت آشنایی بیشتر فرهنگ حضرت شاهچراغ برگزار می شود.

وی تاکید کرد: این آئین با اجرای تعزیه به مدت پنج روز تا 18 ماه رجب در شیراز و صحن مطهر حضرت شاهچراغ (ع)، ساعت و 9 و 30 دقیقه و 16 و با حضور 15 گروه از فارس، شیراز، قزوین، اراک، تهران، سمنان، بهبهان، کرمان، اصفهان، زنجان، مازندران، قم، تفرش، کاشمر، اجرا می‌ شود و جمعه 29 بهمن، مصادف با شب شهادت حضرت احمد ابن موسی (ع) این گروه ها به نمایش خود ادامه می دهند.

کد خبر 1148656

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha