حضرت زینب(س) از راویان و محدثان برجسته جهان اسلام است

درویش حضرت زینب(س) را از راویان و محدثان برجسته جهان اسلام دانست و گفت: هر لحظه از زندگی حضرت زینب(س) نه تنها برای بانوان بلکه برای هر خانواده ای درس و سرمشق است.

«رقیه درویش» با اشاره به نیمه ماه رجب، سالروز رحلت جانگداز حضرت زینب(س) در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهارکرد: حضرت زینب(س) از نظر حسب و نسب ابتداعا اولین کسی بود که دارای چنین مقام شریفی بود.



*نبوغ و استعداد حضرت زینب(س)
این استاد حوزه و دانشگاه گفت: آنحضرت از شریف ترین و پاکیزه ترین مولودهایی بود که در آن‌زمان به دنیا آمد و نبوغ و استعدادی که حضرت زینب(س) داشت فوق العاده زبانزد بود.



وی با اشاره به نقل قول «عباس» عموی پیغمبر که گفتند:«من خطبه فدکیه را از زینب سه-چهار ساله یاد گرفتم» افزود: مادر این خطبه را فقط یکبار بیان کرده و همان یکبار حضرت زینب(س) توانست آنرا را حفظ کند.



درویش با تاکید بر اینکه «خانواده» برای حضرت زینب(س) جایگاه و ارزش زیادی داشت بیان کرد: وقتی حضرت بر امام حسین(ع) وارد می شد، امام حسین(ع) به احترام خواهرش تمام قد می ایستاد و حضرت زینب(س) را جای خود می نشاند.



* چرا حضرت زینب(س) را ام المصائب می گویند؟
وی با اشاره به لقب «ام المصائب» حضرت زینب(س) اظهار کرد: بخاطر اینکه در طول سالیان زندگانی آنحضرت با حوادث بسیار تلخ تاریخ اسلام روبرو شد، گرچه در تمام این مصائب و مشکلات سربلند در آمد.



درویش بیان کرد: رحلت جد بزرگوارش، شکسته شدن حشمت و احترام پدر وخانواده پدری و غصب حقوق آنها، حمله حزب مخالف به اهل بیت(ع) و به منزلشان، شهادت مادر و برادر شش ماهه‌اش، فتنه‌های جمل، نهروان، صفین در سال‌های 35تا 40 هجری، شهادت پدر و هتاکی و جسارت های معاویه و پیروانش به امام حسن(ع) و از همه بدتر لعنی که علنا خطبای معاویه درباره حضرت علی(ع) روی منبرها بیان می کردند، شهادت امام حسن(ع) و جریان دفن دردناک ایشان در بقیع و جدایی از همسر و هجرت برای همراهی امام حسین(ع) از مکه به‌سوی کربلا و در نهایت جریان عاشورا که در سال 61 هجری اتفاق افتاد را می‌توان از جمله مصائب آن حضرت نام برد.



وی تصریح کرد: در کنار رسالت‌های سنگینی که حضرت زینب(س) در جریان کربلا داشت، یکی از وظایف بسیار ویژه شان پرستاری، مخصوصاً پرستاری و نگهداری از ولی خدا امام سجاد(ع) بود.



*حضرت زینب(س) از راویان و محدثان برجسته جهان اسلام است
درویش تصریح کرد: در حوزه فرهنگ و ادب اسلامی آنهایی که در مورد علم رجال قلم زده‌اند، حضرت زینب(س) را از راویان و محدثان برجسته جهان اسلام می‌دانند، تمام روایت‌هایی که از حضرت زینب(س) نقل شده است همه روایت‌های «ثقه» است.



وی ادامه داد: قطعاً حضرت زینب(س) دانشمند، سخنور فصیح و بلیغ بودند چرا که وقتی در جمع کوفیان خطبه می‌خواندند همه به سخنرانی حضرت اعتراف می‌کردند و می‌گفتند که به خدا قسم از این سخن برتر ندیدیم، گویی زینب(س) از زبان علی (ع) سخن می‌گوید.



درویش با بیان اینکه حضرت زینب(س) همچنین نایب خاص امام حسین(ع) بود افزود: حضرت در بیان حقیقت حلال و حرام و احکام شرعی کامل بود، برای مثال آن زمانی که برادرزاده اش امام سجاد(ع) از شدت کسالت توان پاسخگویی به مسائل را نداشت، کلمات حضرت زینب(س) و احکامی که بیان می‌کرد برای عوام و خواص حجت شرعی بود.



وی اضافه کرد: این حجت بودن کلام حضرت زینب(س) تا آنجا مهم است که امام صادق(ع) برای جواز چاک دادن گریبان در مصیبت فقدان پدر و برادر، به فعل و عمل حضرت زینب(س) که در جریان کربلا اتفاق افتاد، استناد می کردند.



*بهره مندی زنان از مباحث تفسیری حضرت زینب(س)
درویش اذعان کرد: حضرت زینب(س) در زمان حیات پدر بزرگوارشان برای زنان کوفه تدریس داشت و زنان زیادی از مباحث مخصوصاً تفسیری حضرت زینب(س) به بصیرت دست پیدا کرده بودند.



وی ادامه داد: همچنین آنحضرت فرزندانی را در دامن خودشان تربیت کرد که در جریان کربلا نقش داشتند و حتی زنانی هم که در جریان کربلا اسامی شان را می‌شنویم و مطالعه می‌کنیم دست پرورده های خانم حضرت زینب(س) بودند.



*حضرت زینب(س) علوم غریبه را می دانست
 درویش گفت: دختر حضرت زهرا چون اصحاب خاص امیرالمومنین(ع) علوم غریبه (دانش‌های سری، شگفت‌انگیز و دور از دسترس عموم است که در مقابل علوم متعارف قرار دارد) را می‌دانست، حتی امام سجاد(ع) خطاب به عقیله بنی هاشم حضرت زیبنب(س) می‌فرماید: «ای عمه، شما عالمه غیر معلم هستید و فهمیده‌ای هستید غیر از این که مطالب را کسی به شما بگویید و بفهماند»  این بیانات امام سجاد(ع) مقام علمی حضرت زینب(س) را تبیین می‌کند.



وی افزود: مخصوصا وقتی حضرت زینب(س) در مسند خطابه می‌نشیند آنچنان محکم و با صلابت سخن می‌گوید که تمام کسانی که سخنان حضرت زینب(س) را می‌شنیدند محو آن می شدند.



این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان‌کرد: وقتی به زندگی پر بار حضرت(س) دقت می‌کنیم هر لحظه آن نه تنها برای بانوان بلکه برای هر خانواده ای درس و سرمشق است.

کد خبر 1149245

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha