ثبت ملی صلوات خاصه حضرت شاهچراغ (ع) همزمان با ۱۷ رجب

محسن نژاد گفت: ثبت ملی آداب زیارت و صلوات خاصه حضرت شاهچراغ (ع)، همزمان با ۱۷ رجب سالروز شهادت حضرت احمد ابن موسی (ع) به انجام رسیده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «سید موید محسن نژاد»، امروز (جمعه 29 بهمن) از ثبت ملی آداب زیارت و صلوات خاصه حضرت احمد ابن موسی (ع) خبر داد و در جمع خبرنگاران گفت: آداب زیارت خاندان نبوت در دین مبین اسلام مورد تاکید و توجه ویژه قرار دارد و در این میان زیارت حضرت شاهچراغ (ع) در سالیان گذشته تاکنون به‌ واسطه ادای احترام، تعظیم و زیارت این حرم مطهر شکل ‌گرفته است که با گردآوری این آدب و رسوم در نهایت، آداب زیارت و صلوات خاصه حضرت احمد ابن موسی (ع)  به ثبت ملی رسید.

سرپرست اداره‌ کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی فارس افزود: ثبت ملی آداب زیارت و صلوات خاصه حضرت شاهچراغ (ع)، همزمان با ۱۷ رجب، سالروز شهادت حضرت احمد ابن موسی (ع) به انجام رسیده است.

وی اضافه کرد: حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع)، سومین حرم اهل ‌بیت (ع) در ایران اسلامی است و در شهر شیراز مرسوم است، زائرانی که قصد زیارت عتبات عالیات و یا حرم مطهر امام رضا (ع) را داشته باشند، پیش از آنکه شیراز را ترک کنند به زیارت حضرت شاهچراغ (ع) می روند و اجازه و رخصت می خواهند.

محسن نژاد عنوان کرد: زائران همچنین سه روز پس از بازگشت نیز دوباره به پابوس حضرت احمد ابن موسی (ع) می روند و ادای احترام می ‌کنند.

سرپرست اداره ‌کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی استان فارس با تشکر از تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی (ع) برای همراهی در این اقدام ارزشمند بیان کرد: حضرت احمد ابن موسی (ع)، امین ولایت هستند و با توجه به مستندات و تلاش مستمر اداره‌ کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی استان فارس، آداب زیارت و صلوات خاصه حضرت شاهچراغ (ع) به ثبت ملی رسید.

محسن نژاد ادامه داد: حضرت شاهچراغ (ع) همواره در طول تاریخ همانند نگینی درخشان برای مردم این دیار می‌ درخشند و موجب ایجاد سنت ها و آداب مذهبی در شهر شیراز شده اند و حرم مطهر ایشان، علاه بر شیرازی‌ ها برای تمام مردم ایران مقدس و پرخاطره است و به این امامزاده واجب التکریم ارادت دارند.

وی تاکید کرد: ثبت آئین‌ ها در فهرست آثار ملی موجب ماندگاری و شناخت بیشتر آن برای نسل جوان می شود و مقدمه‌ ای برای انجام پژوهش‌ های مرتبط با آداب‌ و رسوم، باورها و اعتقادات اقوام مختلف و زمینه‌ ای برای بازشناسی حفظ و ترویج آنها در تمام کشور است.

کد خبر 1149246

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha