زنگ خطر کم سوادی/ آموزش مجازی بلای جان دانش‌آموزان

زنگ خطر کم سوادی دانش آموزان به صدا درآمده،خانواده ها باید نسبت به این موضوع حساس باشند، مدارس باید در خصوص تولید محتوای آموزش بیشتر کار کند بعضا محتواهایی بر آنلاین و یا آفلاین برای کودکان کفایت نمی کند چرا که همه کودکان مفهوم درس را متوجه نمی شوند.

خبرگزاری شبستان_ خراسان شمالی؛ ساعت ۱۰ صبح، کودک غرق تماشای برنامه کودک است که ناگهان مادرش می گوید کلاس درس شروع شده؛ پسرک به سرعت وارد گوشی هوشمند مادر می شود و در مرحله اول، حضور خود را اعلام  می کند اما هنوز حواسش به ادامه برنامه کودک است که مادرش از او می خواهد به اتاق برود. اما ناگهان بیرون می آید و می گوید که اینترنت قطع شده، صدای معلم را ندارم...

 

بیماری همه گیر کویید ۱۹ بر سیستم آموزشی جهان تأثیر گذاشته و منجر به تعطیلی و نیمه تعطیلی مدارس شده و باعث پدیدآمدن نوع جدیدی از آموزش در کلاس‌های درس به نام آموزش‌مجازی شده؛ معلم‌ها موظفند در این شرایط نیز چراغ تعلیم‌ و تعلم را روشن نگه‌دارند و تدریس را به صورت غیرحضوری انجام دهند.

 

اما فضاهایی که هم اکنون دانش آموزان در آن درس می خوانند، مشکلاتی دارد که آموزش بر پایه آن برای کودکان سخت بوده و به نوعی رفع تکلیف است و فقط حضوری می زنند که در کلاس شرکت دارند اما برای نوشتن تمرین و تکلیف با مشکلاتی رو به رو هستند که اگر از آنان امتحان حضوری گرفته شود، بیشتر متوجه آن خواهیم شد چرا که هم اینک بیشتر والدین نوشتن تکلیف را به نوعی بر عهده دارند و از روی کتاب های کمک آموزشی و جستجو در فضای اینترنت انجام می دهند.

 

زنگ کم سوادی دانش آموزان به صدا درآمده، خانواده ها هم اکنون باید نسبت به این موضوع حساس و در تعلیم و تربیت آنان جدی باشند، مدارس باید در خصوص تولید محتوای آموزش بیشتر کار کنند، بعضا محتواهایی بر آنلاین و یا آفلاین برای کودکان کفایت نمی کند چرا که همه کودکان مفهوم درس را متوجه نمی شوند متاسفانه هم اکنون بیشتر معلمان تنها به ارسال مشق و تکلیف اکتفا کرده اند و سرسری گذر می کنند در حالی که محتواهای آموزشی کمتر ارایه می شود.

 

یکی از مادران دانش آموزان با بیان اینکه هم اکنون فرزندش در برخی از دروس مشکل جدی دارد، افزود: محتواهای آموزشی پاسخ نیاز دانش آموزان نیست، فرزندم در بیشتر تکالیف مشکل دارد و مفهوم درس را متوجه نشده و مفاهیم، عمیق کار نمی شود.

 

«سارا فدایی» افزود: این در حالی است که اگر دانش آموزان دروس پایه را به درستی درک نکنند، در مقاطع بالاتر نیز دچار مشکلات اساسی برای فهم دروس خواهند شد.

 

وی اظهارداشت: به علاوه، فضای مجازی فاقد حضور هویت جسمانی معلم و دانش آموز در برابر یکدیگر است و این فقدان، موجب شکننده شدن ارتباطات مجازی و در نتیجه کاهش الگوگیری اخلاقی دانش آموزان از معلمان می ­شود، فضای مجازی هرگز نمی ­تواند پیوندهای محکم انسانی را میان افراد برقرار سازد.

 

فدایی گفت: در محیط مجازی، به دلیل فقدان ارتباط و الگوگیری زمینه تربیت و رشد همه جانبه شخصیت فراهم نیست.

 

یکی از معلمان بجنوردی نیز ضمن تایید پایین آمدن سواد دانش آموزان گفت: مسئله مهم، ضعف خلاقیت در آموزش است، دانش آموزان هم اکنون تنها اکتفا به نوشتن تکالیف و ارسال آن می کنند، این در حالی است که بسیاری از مفاهیم دروس باید منجر به خلاقیت و نوآوری شود.

 

«فرشید شجاعی» افزود: یادگیری در این روش در مراحل اولیه شناختی متوقف و مانع خلاقیت و یادگیری عمیق می شود.

 

وی اظهارکرد: همچنین افزایش اختصاص وقت زیاد به گشت و گذار در فضای مجازی موجب افسردگی دانش آموزان شده، با برجسته شدن برخی از مسائل در فضای مجازی، کودکان و نوجوانان زندگی تجملاتی افراد خاص را مشاهده و دنبال می‌کنند و سپس به دنبال مقایسۀ زندگی خود با آن‌ها برمی‌آیند.

 

شجاعی بیان کرد: این در حالی است که با کوچ آموزش به فضای مجازی، زیرساخت های این مهم در استان برای تمامی مناطق استان آماده نبود و هنوز هم مدارسی هستند که به اینترنت دسترسی ندارند و دانش آموزان مناطق روستایی و محروم حتی از یک گوشی نیز محروم هستند.

 

این معلم بجنودی بیان کرد: بیشتر خانواده های این استان کم درآمد هستند و همه قدرت خرید امکانات برای آموزش مجازی کودکان و دانش آموزان خود را ندارند و با وجود اینکه خیران برای تامین تبلت در این استان فعالیت خوبی داشته‌اند، اما تعداد زیادی دانش آموز هم اکنون محروم از امکانات هستند.

 

وی افزود: علاوه بر محروم بودن از امکانات سخت افزاری، بیشتر خانواده ها، در خصوص کار با گوشی هوشمند و آموزش در فضای مجازی کم سواد هستند که این امر هم موجب عقب ماندگی برخی از دانش آموزان در بحث یادگیری در فضای مجازی شده است.

 

شجاعی گفت: حتی برخی از معلمان، محتواهای آموزشی با کیفیت نیز به دانش آموزان در فضای مجازی ارایه نمی دهند چرا که آنان در این خصوص آموزش های لازم را کسب نکرده اند اما برخی از معلمان در دو سال اخیر تلاش های زیادی داشته اند که باید از تجربیات آنان استفاده شود.

 

وی اظهارکرد: سامانه آموزش مجازی، معلم محور است، نه دانش آموز محور، این سامانه پویا نیست و موجب اُفت تحصیلی خواهد شد.

 

۴۲۳ مدرسه خراسان شمالی اینترنت ندارد

 

رییس اداره فناوری اطلاعات و ارتباطات آموزش و پرورش خراسان شمالی گفت: استان دو هزار و ۳۶۶ آموزشگاه دارد که از این تعداد ۴۲۳ مدرسه در نقاط روستایی و عشایری اینترنت ندارد و برای حل آن تلاش می شود که از این تعداد 339 مدرسه ابتدایی و مابقی متوسطه اول است.

 

«فرامرز صدقی» افزود: هم اکنون در این مدارس بیش از ۱۷ هزار دانش آموز مشغول به تحصیل هستند.

 

وی گفت: با رایزنی و جلساتی که با کارگروه مشترک آموزش و پرورش، ارتباطات و مخابرات کشور و استان انجام شده، با تخصیص اعتبار، هر هفته یک نقطه از استان به اینترنت موبایلی متصل می شود.

 

در مجموع ۴۸ درصد دانش آموزان استان را دختران تشکیل می دهند و ۳۸ درصد دانش آموزان در مناطق روستایی مشغول به تحصیل هستند.

 

با وجود اینکه 38 درصد دانش آموزان این استان در مناطق روستایی سکونت دارند نیاز است به بحث کیفیت آموزش بیشتر توجه شود چرا که بیشتر این خانواده ها از نظر امکانات و زیرساخت ها و همچنین سواد استفاده از آن، کم تر برخوردار هستند اما این مهم، تلاش آموزش و پرورش و معلمان را دوچندان می کند.

 

رییس اداره انجمن اولیا و مربیان خراسان شمالی هم گفت: به تازگی هزار و ۷۰۰ دستگاه تبلت به ارزش ۶ میلیارد تومان برای دانش آموزان استان تامین شده است.

 

«عبدالله درخشانی» با اشاره به اینکه  ۳۷ هزار دانش آموز این استان به شبکه شاد دسترسی ندارند، گفت: هم اکنون دانش آموزان، دوهزار و ۳۰۰ دستگاه تبلت نیاز دارند که نیازمند همکاری و کمک سایر دستگاه ها و خیرین برای تهیه تبلت است.

 

وی مشکلات دسترسی به اینترنت، گوشی هوشمند، پایین بودن وضعیت اقتصادی خانواده و حضور بیش از یک دانش آموز در یک خانوار را علت اصلی محرومیت از تحصیل در فضای مجازی عنوان کرد.

 

درخشانی اظهارداشت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون دوهزار و ۵۰۰ تبلت برای دانش آموزان خریداری و در اختیار آنها قرار داده شده است.

 

بر اساس آخرین فهرست رنگ‌بندی کرونایی شهرها که از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز جمعه اعلام شد، نقشه کرونایی خراسان شمالی یکدست قرمز شد و از این جهت برای دومین هفته متوالی تمامی مدارس استان به مدت یک هفته تعطیل شد.

 

بنا بر تصمیم ستاد استانی مقابله با کرونا و هماهنگی های انجام شده، فعالیت‌های آموزشی و پرورشی کلیه مقاطع تحصیلی در شهرهای وضعیت قرمز تا پایان هفته جاری به صورت غیرحضوری و در بستر شاد برگزار می شود.

 

 

کد خبر 1149375

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha