صرفه‌جویی و بهینه‌سازی مصرف؛ راهکاری برای حفظ منابع انرژی

تولید انرژی‌های فسیلی لازمه رفع نیاز‌های انسان‌هاست که با برداشت از منابع انرژی در سراسر جهان این نیاز برطرف می‌شود اما صرفه‌جویی و بهینه‌سازی مصرف، راهکار اصلی و اساسی حفظ این منابع ارزشمند است که باید مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان در کردستان، قرآن كتاب هدايت و راهنمايی آدمی به سوی كمال است و در این کتاب الهی به اهمیت صرفه‌جویی و پرهیز از اسراف تاکید فراوانی شده است.

 

بنياد امور در حوزه مصرف، در بينش و نگرش قرآنی ميانه‌روی است و هرگونه رفتارهای بيرون از اين چارچوب از نظر قرآن نه تنها نادرست و نابهنجار بلكه گناه و گاه جرم قانونی تلقی می‌شود. همان گونه كه زياده‌روی و اسراف و تبذير امری مردود و نادرست و گناه شمرده شده است همينطور عدم استفاده از نعمت‌های حلال خداوند و عدم بهره‌مندی از آن در راستای آسايش و آرامش و كمال، امری مذموم و ناپسند دانسته شده و شخص مورد نكوهش و توبيخ قرار گرفته است.

 

امروزه صرفه‌جویی در مصرف انرژی به عنوان یکی از نیازهای اساسی بشر برای ادامه زندگی امری مهم است و با توجه به اینکه انرژی تمام شدنی است «بهینه‌سازی مصرف و صرفه‌جویی در مصرف آن» راهکاری برای حفظ این منابع ارزشمند محسوب می‌شود.

 

گاز یکی از منابع انرژی و از ضرورت‌های نیاز زندگی انسان‌هاست که در تمام فصول سال به ویژه فصل زمستان وجود آن بیش از هر زمان دیگری برای انسان‌ها لازم و ضروری است اما براساس گفته مسئولان امر، بهره‌مندی همه مردم از این نعمت خدادادی نیازمند بهینه‌سازی مصرف است.

 

لزوم رعایت حداکثر صرفه‌جویی در مصرف گاز

 

مدیرعامل شرکت گاز استان کردستان با بیان اینکه برای استفاده درست مصرف گاز به ویژه در فصل زمستان، این شرکت آماده هرگونه مشاوره و راهنمایی به دستگاه‌های اجرایی در زمنه کاهش مصرف گاز طبیعی بوده است، اظهار کرد: ادارات و دستگاه‌های اجرایی بعنوان بخشی از مصرف‌کنندگان گاز طبیعی در کشور و به تبع استان کردستان هستند و امسال بدلیل برودت هوا و سرمای شدید در فصل زمستان طرح پایش گاز مصرفی ادارات در استان اجرا شد که براساس بخشنامه ابلاغی صرفه‌جویی در مصرف گاز از سوی معاون اول رئیس جمهور در دستور کار قرار گرفت.

احمد فعله‌گری همچنین بر ضرورت صرفه‌جویی مشترکین خانگی در کنار مشترکین اداری در مصرف گاز تاُکید کرد و اظهار کرد: صرفه‌جویی و مدیریت انرژی نیازمند همراهی همه مشترکین است تا همه از این نعمت الهی بتوانند بهره‌مند شوند.

 

وی استمرار و تامین جریان گاز طبیعی تمام مشترکان در طول سال بخصوص در فصل سرما را نیازمند همکاری و همراهی تمام مشترکان در مصرف بهینه و منطقی گاز دانست و بر رعایت دستورالعمل‌های شرکت ملی گاز ایران مبنی بر صرفه‌جویی در مصرف در ادارات و دستگاه‌های اجرایی تاکید کرد.

 

فعله‌گری اضافه کرد: امروزه بحث انرژی از مهمترین دغدغه‌های دولت‌هاست و تامین انرژی پایدار یکی از اهداف استراتژیک است و شرکت گاز استان با تلاش و همت نیروی‌های خدوم و تلاشگر موفق شده است چتر گاز طبیعی را در تمام شهرها و روستاهای استان بگستراند.

 

گازرسانی به روستاها عامل مهاجرت معکوس به روستا

 

مدیرعامل شرکت گاز استان کردستان اضافه کرد: یکی از اصلی ترین پیش نیازهای حضور و زندگی در مناطق روستایی که باعث ماندگاری جمعیت و مهاجرت معکوس به روستاها می‌شود، بحث تامین سوخت پاک و کم دردسر و کم هزینه است که گاز طبیعی توانسته این نقش حیاتی را به نحو مطلوب ایفاء کند.

 

فعله‌گری عنوان کرد: در سال جاری برای گازدار کردن روستاها و صنایع بیش از 128 کیلومتر شبکه گذاری صورت گرفته و 1200 علمک نیز نصب شده که سرانه نصب هر علمک به بیش از 35 میلیون تومان رسیده است.

 

وی در مورد وضعیت ذخایر گاز طبیعی در ایران گفت: واقعیت امر این است که ایران عزیزمان دارای ذخایر بسیار غنی گاز طبیعی است ولی عملیات استخراج، پالایش، انتقال و توزیع آن فرآیند پیچیده‌ای را طی می‌کند تا بدست مصرف کننده برسد.

 

موضوع صرفه جويی به قدری در اسلام اهميت دارد كه علما نیز بر توجه به این موضوع تاکید دارند.

 

گسترش شبکه‌های گازرسانی در سطح شهر و روستاها عامل رونق اقتصادی و اشتغال است

 

ماموستا فایق رستمی امام جمعه سنندج با تاکید بر صرفه‌جویی در مصرف منابع انرژی از جمله گاز اظهار کرد: در سال جاری که توسط مقام معظم رهبری به نام سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی نامگذاری شده است، شرکت گاز استان کردستان با گسترش شبکه‌های گازرسانی در سطح روستاها و مراکز صنعتی باعث شده رونق اقتصادی و اشتغال با روند صعودی روبرو شود و روستائیان با مشاهده امکانات فراهم شده در مورد ایجاد رفاه برای آنان و  تامین انرژی مستمر در زمینه تولید مجددا به محل زندگی خود برگردند.

وی این پیشرفت را نتیجه درایت و برنامه‌ریزی دقیق دانست و گفت: خداوند به انسان‌هاي بزرگ، انديشه و دانش كرامت عطا فرموده تا به وسيله تفكر و دانش خود به ديگران خدمت کرده و با حركت جاده كمال و معرفت درجه قربت خود به خداوند عزوجل ارتقاء بخشیده و مانند ستاره‌هاي آسمان در زمين بدرخشند.

 

امام جمعه سنندج استفاده از ظرفیت مبلغین و مبلغات در راستای ترویج فرهنگ شیوه‌های صحیح صرفه‌جویی و مدیریت مصرف انرژی را اقدامی شایسته دانست و اعلام کرد: روحانیون و مبلغین همیشه در شرایط بحرانی کنار مردم و مسئولین بوده‌اند و امروز مدیران باید بیش از پیش از این توان استفاده نمایند.

 

در واقع ما كشوری هستیم كه دارای بزرگترین منابع گاز جهان است و این نشان از لطف خداوند دارد، اما متاسفانه چند برابر چندین كشور اروپایی از این منابع استفاده كرده و از منظر میزان مصرف انرژی و منابع جزو بد مصرف‌ترین كشورهای دنیا هستیم.


بيان آيات قرآن كريم و احاديث نورانی معصومين عليه السلام در مذهب اسراف و ترغيب به صرفه جويی بهترين راهكارعمومی‌سازی و نهادينه سازی فرهنگ صرفه‌جويی و پرهيز از اسراف در تمامی زمینه‌ها از جمله منابع انرژی است .

کد خبر 1149567

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha