لزوم بهره گیری از ظرفیت مردم برای ترویج امربه معروف و نهی از منکر/آمرین به معروف باید عاملین به آن باشند

سعدی پور گفت: برای گسترش معروفات باید استراتژی مشخص داشته باشیم اگر بخواهیم کار عملیاتی بکنیم بهترین پیشنهاد درگیر کردن مردم با پروژه است.

خبرگزاری شبستان-مازندران؛ با توجه به فرارسیدن چهل و سومین بهار انقلاب اسلامی و با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص احیای اصل فریضتین امر به معروف و نهی از منکر در جامعه و اینکه ایجاد نظام اسلامی و حفظ آن را از بزرگترین معروفات حال حاضر عنوان نمودند، بدین جهت در سلسله گفت‌وگوهایی با کارشناسان و استادان دانشگاه و حوزه سایر مسئولان استانی به بررسی جوانب کار در حوزه امربه معروف و نهی از منکر و اثرات اجرای این فریضتین در جامعه خواهیم پرداخت.

 

در ادامه گفت‌وگوها پیرامون اجرای فریضتین امربه معروف و نهی از منکر  به سراغ «علیرضاسعدی پور» مدیرکل آموزش و پرورش استان مازندران رفتیم که متن گفت‌وگو از نظرتان می‌گذرد؛


*لطفاً بفرمایید چگونه می توان از ظرفیت دستگاه ها در جهت گسترش معروفات و نهی از منکرات استفاده نمود.
 با برگزاری نشست‌های تخصصی و آشنایی با مفاهیم مربوطه، برگزاری جشنواره‌های استانی با همکاری همه دستگاه‌های اجرایی و جریان‌سازی فرهنگی به صورت موضوعی می توان گام های موثری برای اجرای این فریضتین برداشت.

 


*جنابعالی موانع گسترش فرهنگ اجرای فریضه امر به معروف و نهی از منکر در سطح جامعه را در چه مواردی می دانید؟
نبود خلاقیت و نوآفرینی در برنامه‌های مربوطه، نبود مصادیق دقیق ارزیابی در بحث اجرای امربه معروف و نهی از منکر(چرا که آمرین به معروف باید عاملین به آن باشند) و عدم وجود برنامه منسجم و عملیاتی در این حوزه از جمله موانع گسترش فرهنگ اجرای فریضه امر به معروف و نهی از منکر در سطح جامعه می باشد.

 

 *به نظر شما اجرای فریضتین امر به معروف و نهی از منکر به چه میزان در جلوگیری از نفوذ و گسترش فرهنگ مهاجم غربی مؤثر است؟
اگر اجرای فریضتین همراه با برنامه حساب شده و منسجم باشد و از تولید محتوای مناسب برخوردار باشد به ویژه در عرصه فضای مجازی که به شدت جوانان و نوجوانان تحت تاثیر آن هستند می توان تا حدود زیادی امیدوار بود که در جلوگیری از گسترش نفوذ فرهنگ غربی موثر باشد. 

 

*با توجه به گلایه مندی مردم در خصوص وضع موجود و تذکر رهبری در خصوص کیفیت لوازم تولید داخل و صنعت خودرو، مهمترین مسائل و مشکلات استان مازندران چه موضوعاتی است و راهکار مقابله با آن چیست ؟
عدم حمایت از تولید داخلی را می توان مهمترین چالش جامعه امروز معرفی کرد و برای گذر از این چالش بایستی اربابان سرمایه که بانک‌ها هستند وارد عمل شوند تا با مساعدت و پیگیری و حمایت‌های مالی در قالب پرداخت وام‌های کم بهره مشکلات مرتفع شود.

 

*در خصوص جهاد تبیین که موضوع مورد تاکید مقام معظم رهبری طی دیدارهای اخیر ایشان با اقشار مختلف در مناسبت های گوناگون بوده است، به نظر جنابعالی رسالت ستاد، نخبگان و دستگاه های حاکمیتی در این خصوص چیست؟
تلاش برای ایجاد وحدت ملی و تمرکز بر خدمات و اقدامات به دور از وابستگی‌های حزبی و سیاسی و معرفی آن به آحاد مردم و تبدیل برخی از نمونه‌ها به الگوهای انقلابی. 

 


*به عنوان یک مسئول/نخبه/و... ظرفیت های استان مازندران در جهت عملیاتی نمودن بیانیه گام دوم انقلاب را چگونه ارزیابی می کنید؟

مازندران استانی غنی از منظر مواهب الهی و خدادادی در بحث کوه، جنگل، دریا، آب و هوا و ... است البته نمی توان ظرفیت دانشگاهی و حوزوی استان و همچنین برخورداری این خطه از شمال کشور از نعمت نخبگان جوان و دانش آموزان خلاق و مستعد را نادیده گرفت. هرچند بسیاری از كارشناسان بر این باورند مازندران در زمینه های مختلف به ویژه در چهار زمینه ی كشاورزی، گردشگری، جنگل و محیط زیست با مشكل های فراوانی دست و پنجه نرم می كند. اما می توان با طراحی سامانه شناسایی نخبگان جوان، ارائه آموزش های حرفه ای به دور از فعالیت های حزبی و سیاسی و استفاده از انسان های مجرب و متعهد و متخصص و انقلابی  و  واگذاری نقش ها به جوانان از این مشکلات و چالش ها به درستی عبور کرد.

 

 
*با توجه به اهمیت موضوع امید بخشی به جامعه، به نظر جنابعالی چگونه می توان به این مهم پرداخت؟
باید از سیاه نمایی جلوگیری کرده و دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را به آحاد جامعه انعکاس دهیم. 
مورد دیگر اینکه متاسفانه دولت‌ها که جا به جا می‌شوند حساس‌ترین بخشی که به آن توجه می‌کنند این است که ناکامی دولت گذشته در کدام بخش بوده و روی آن متمرکز می شوند و همه این موارد به نام نظام نوشته می شود. باید قدرتمندانه از اقدامات موفق به دور از هیجانات حزبی رونمایی کرد تا فضای امید ایجاد شود. 

 

*طرح ها و پیشنهادات موفق مجموعه تحت مدیریت جنابعالی در گسترش معروفات و اکرام مراجعین و ارتقاء کارآمدی در بخش های مختلف را برشمارید.
به نظر من برای گسترش معروفات باید استراتژی مشخص داشته باشیم اگر بخواهیم کار عملیاتی بکنیم بهترین پیشنهاد درگیر کردن مردم با پروژه است. 
روش اول : مفهوم شناسی معروفات که می‌توان از ظرفیت تمامی دستگاه‌ها بهره برد.
دوم :  متاسفانه در دوران های مختلف همیشه تلاش کردیم برای مدیران و آدم های مختلف خط و نشان بکشیم اما از قاعده تقدیر و تشویق دوریم می توان دبیرخانه ای در استان قرار دهیم و آن را به جای خودمان به مردم لینک کنیم تا آدم‌هایی که اقدامات نیک انجام می دهند شناسایی و تقدیر شوند در چنین شرایطی می توان به نتیجه رسید. 
ما در حد خودمان هر سال مراسم تجلیل از نخبگان دانش آموزی (در بخش‌های مختلف) را تجربه کردیم و موفقیت آن را در افزایش مشارکت دانش‌آموزان در برنامه‌ها حس کردیم.

کد خبر 1149813

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha