شخم زمستانه در ۴۳ هزار هکتار از شالیزارهای گیلان انجام شد

موسوی با بیان اینکه تاکنون شخم زمستانه ۴۳ هزار هکتار از شالیزارهای استان گیلان با استفاده از آب باران انجام شده است گفت: نوبت‌بندی آب داخل شبکه توسط شرکت آب منطقه‌ای گیلان و بر اساس تقویم زراعی انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «علی موسوی» شامگاه یکشنبه (۱ اسفند) در جمع خبری آخرین وضعیت فصل زراعی گیلان و روند شخم زمستانه شالیزارهای استان را تشریح کرد و اظهار داشت: شخم زمستانه اولین عملیات در کشت و کار برنج می‌باشد و روند آن در استان گیلان آغاز شده است.

 

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان عنوان کرد: تاکنون باتوجه به شرایط آب و هوایی و با استفاده از پراکنش باران 18 درصد از اراضی معادل 43 هزار هکتار از شالیزارهای استان گیلان شخم زمستانه خورده‌اند.

 

موسوی ضمن تشریح اقدامات سازمان جهاد کشاورزی در حوزه رعایت تقویم زراعی تصریح کرد: سازمان جهاد کشاورزی گیلان ضمن هماهنگی با دستگاه‌های اجرایی، فرمانداران و بخشداران دوره‌های آموزش عملی را برای رسیدن به این هدف مهم برای کشاورزان برگزار می‌کند.

 

وی تشکیل کارگروهی متشکل از مؤسسه تحقیقات برنج کشور، شرکت آب منطقه‌ای، سازمان هواشناسی و جهاد کشاورزی را برای تعیین تقویم زراعی کشت برنج مورد اشاره قرار داد و گفت: این کارگروه شامل هشت آیتم‌ از خاک‌ورزی تا برداشت برنج است.

 

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان افزود: نوبت‌بندی آب داخل شبکه توسط شرکت آب منطقه‌ای گیلان و بر اساس تقویم زراعی انجام می‌شود همچنین شرکت حمایتی جهاد کشاورزی از ابتدای مهر امسال اقدام به ذخیره‌سازی و توزیع سهمیه کود شیمیایی کرده است. 

 

موسوی ذخیره کودی انبارهای شرکت‌های تعاونی جهاد کشاورزی گیلان را در حال حاضر مطلوب دانست و یادآور شد: سال گذشته 18 هزار و 882 تن انواع کود توسط جهاد کشاورزی گیلان و شرکت پشتیبانی تهیه و توزیع شد که این مقدار امسال به 44 هزار تن رسیده است.

 

وی با اشاره به ذخیره کودی 20 هزار و 400 تنی شرکت خدمات حمایتی جهاد کشاورزی استان گیلان اظهار داشت: برای اولین بار سامانه پایش کودی به منظور کنترل، رصد و حمل و تحویل کود از مبدأ تا کارگزار راه‌اندازی شد و بدین ترتیب کلیه حواله‌های صادره و مقدار کود توزیع شده مستقیما نظارت می‌شود.

 

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان جلوگیری از خروج کود از شبکه رسمی توزیع را مزیت مهم سامانه پایش کودی ذکر کرد و بیان داشت: شرکت خدمات حمایتی به صورت 45 روزه و امانتی کود را به کارگزاران تحویل می‌دهد تا دیگر از کشاورزان مبلغی اخذ نشود.

 

موسوی یکی از رسالت‌های جهاد کشاورزی را نوسازی اراضی شالیزاری دانست و خاطرنشان کرد: ترمیم و بهسازی کانال‌های آبرسانی یا همان لاینینگ، اجرای پروژه‌های انتقال کم فشار آب، بهسازی و لایروبی آب‌بندان‌ها، اصلاح ساختار شالیکوبی‌ها، معرفی ارقام جدید و تولید و توزیع دو هزار تن انواع بذرهای گواهی شده از دیگر اقدامات سازمان جهاد کشاورزی گیلان است.

کد خبر 1150088

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha