برگزاری برنامه شعرخوانی کنگره جهانی «محمد (ص)» در حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع)

تقوایی گفت: ۸ اسفند ساعت ۱۹ در حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) برنامه شعرخوانی شعرای برگزیده بخش فارسی کنگره جهانی «محمد (ص)، پیامبر رحمت در آینه ادب و هنر» برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «حامد تقوایی»، امروز (یکشنبه 2 اسفند) در نشست خبری اختتامیه کنگره جهانی «محمد (ص)، پیامبر رحمت در آینه ادب و هنر» که در  ساختمان مدیریت دانشگاه شیراز برگزار شد، گفت: از 21 اسفند 99 مصادف با مبعث پیامبر (ص)، کار این کنگره جهانی با رونمایی از حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) رونمایی شد.

دبیرکل کنگره جهانی «محمد (ص)، پیامبر رحمت در آینه ادب و هنر» افزود: و هنرمندان از تمام جهان مورد فراخوان قرار گرفتند و آثار آنها در هفت زبان مختلف و در 25 رشته ادبی و هنری به دبیرخانه کنگره ارسال شد و هفت محور که تمامی زندگی پیامبر (ص) را پوشش می داد، محوریت آثار قرار داده شد.

وی اضافه کرد: هنرمندان تا 2 آبان 1400 برای ارسال آثار فرصت داشتند و در این مدت با توجه به اجرای برنامه های متعدد که کنگره اجرا کرد مانند ورک شاپ، پیش کنگره، تبلیغات گسترده و ... پنج هزار و 700 اثر از 40 کشور دنیا دریافت کردیم که مشارکت دربخش بین المللی چشمگیر بود.

تقوایی تاکید کرد: موضوع کنگره اختصاصی و ائینی بود و رویداد منحصر به فردی محسوب می شود و پس از ارسال آثار، داوری آثار با حضور 60 داور از چهره های سرشناس کشور آغاز شد و چهار رشته داوری به صورت حضوری در شهر شیراز انجام شد که شامل رشته های نقاشی، نقاشی خط، خوشنویسی و نگارگری بود زیرا داوران باید اصل اثر را رصد می کردند.

وی ادامه داد: 430 اثر منتخب نمایشگاه و چاپ کتاب داشتیم و 50 اثر حائز رتبه اول تا سوم بودند و 70 اثر به عنوان شایسته تقدیر انتخاب شدند و در رشته نستعلیق خوشنویسی آثار آنقدر بالا و با کیفیت بود که آثار به چهار برگزیده و 13 شایسته تقدیر افزایش یافت.

دبیرکل کنگره جهانی «محمد (ص)، پیامبر رحمت در آینه ادب و هنر» تاکید کرد: برای اختتامیه رویدادهای متعددی در نظر گرفته شده که از 7 اسفند در شهر شیراز با افتتاح نمایشگاه آثار برگزیده در مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس آغاز می شود و 9 اسفند رویدادها به اتمام می رسد.

وی افزود: چند ورک شاپ تخصصی در حوزه نمایشنامه نویسی و فیلم کوتاه نیز برای این رویدادها طراحی شده که برگزار می شود و ساعت هشت شب 7 اسفند، اختتامیه بخش عربی کنگره به صورت زنده از شبکه اینستاگرام و سایت کنگره با شعرخوانی چهار شاعر برجسته از چهار کشور جهان برگزار خواهد شد و برنامه های کنگره به زبان عربی پخش خواهد شد.

تقوایی اضافه کرد: 8 اسفند ساعت 19 در حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) برنامه شعر خوانی شعرای برگزیده بخش فارسی کنگره جهانی «محمد (ص)، پیامبر رحمت در آینه ادب و هنر» برگزار خواهد شد.

وی اعلام کرد: ساعت 9 روز 9 اسفند برنامه اختتامیه کنگره در تالار «حافظ» شیراز برگزار خواهد شد و پویش «اذان در اذان» نیز داریم که اذان در تفاوت زمانی تمام جهان با نام مبارک حضرت محمد (ص) همواره همراه است و در شب مبعث افراد مختلف به صورت زنده در اماکن پر تردد شهر به اقامه اذان می پردازند.

تقوایی ادامه داد: این کنگره بزرگترین رویداد ادبی، فرهنگی و هنری کشور بوده که در شهر شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) رقم خورده است و اختتامیه کنگره به معنای پایان این رویداد نیست بلکه رویدادهای دیگری متعاقبا از مراسم اختتامیه رونمایی می شود و یک سال نشر آثار منتخب را پیش رو خواهیم داشت تا این هنرها در جامعه دیده و شناخته شود.

کد خبر 1150264

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha