بیست و سومین همایش کتاب سال حوزه در قم برگزار می‌شود/ رشد ۲۵ درصدی آثار ارائه شده به همايش بیست و سوم

بیست و سومین همایش کتاب سال حوزه در قممعاون پژوهش حوزه های علمیه گفت: بیست و سومین همایش کتاب سال حوزه و پنجمین جشنواره مقالات علمی حوزه های علمیه پنج‌شنبه، ۵ اسفندماه ۱۴۰۰ در قم برگزار می‌شود. 

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی حاجی در نشست خبری در سالن اجتماعات انجمن علمی حوزه با اعلام این خبر ابتدا در تشریح ظرفیت‌های پژوهشی حوزه اظهار داشت: به 500 مدرسه‌ علمیه‌ در کشور پیرامون ترویج و زمینه سازی پژوهش و آموزش مهارت‌های پژوهشی در نظام جدید حوزه‌های علمیه ابلاغ شده است.

 

معاون پژوهش حوزه های علمیه عنوان کرد: طلاب این دوره‌ها را می گذرانند و در سطح یک مقالات موظفی دارند تا مهارت های لازم پژوهشی را فرا بگیرند، در سطح یک ارائه چند مقاله الزامی شده است و جشنواره علامه حلی به صورت مدرسه ای و در تمام استان ها برگزار می شود.

 

وی در خصوص برخی از اهداف همایش افزود: شناسایی كتب و نویسندگان برتر حوزوی و معرفی به جامعه علمی و حمایت از نویسندگان كتب برتر حوزه، ارتقای سطح پژوهش‌های دینی و حوزوی، گسترش فرهنگ نگارش و تولید كتاب استاندارد و احیای تراث اسلامی، تبیین نقش و سهم حوزه و حوزویان در تولید و گسترش مرزهای دانش و شناسایی ظرفیت‌ها به منظور رفع نیازهای پژوهشی حوزه‌های علمیه و جامعه و نظام از اهداف برگزاری همایش کتاب سال حوزه است.

 

وی بیان کرد: در گذشته طلاب زیر 31 سال در جشنواره علامه حلی حضور داشتند و از امسال 35 سال نیز می‌توانند به ارسال اثر بپردازند، در این راستا سالانه 15 هزار مقاله و پایان نامه و کتاب تولید می‌شود و تاکنون بیش از 130 هزار مقاله به جشنواره علامه حلی ارسال شده که نشان دهنده جایگاه پژوهش میان طلاب است.

 

حجت الاسلام والمسلمین مقیمی حاجی خاطرنشان کرد: راه اندازی و حمایت از نشریات واحدهای آموزشی یکی از فعالیت‌هاست که فضایی برای انتشار آثار طلاب اساتید و طلاب بوده، در این باره در دوره قبل دوره چهارم کمتر از 40 نشریه داشتیم و در سال 99 دوره پنجم نشریات به 55 مورد نشریه رسید و در سال 1400 به 99 مورد رسیده است.

 

وی تصریح کرد:ماه قبل جشنواره نشریات آموزشی برگزار و نمونه های برتر تجلیل شده است، همچنین در هشت ماه اخیر 14 نشست هم اندیشی با اندیشمندان و متخصصان رشته های مختلف برگزار شده تا از نظریات آنان برای تشخیص اولویت های پژوهشی بهره‌مند شویم.

 

معاون پژوهش حوزه های علمیه گفت: مقاله یکی از شاخصه های مهم علم و ترویج پژوهش به شمار می‌رود و بیش از 2500 مقاله سالانه توسط حوزویان تولید می شود، در این راستا دبیرخانه حمایت از پژوهش های مورد نیاز نظام و جامعه را راه اندازی کرده ایم که در 21 رشته با نیازسنجی احصا شده 16 اولویت مهم تعریف شده است.

 

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین سید حمید جزایری دبیر علمی جشنواره کتاب سال حوزه اظهار داشت: همایش کتاب سال حوزه از مهمترین و تأثیرگذارترین رویدادهای علمی و پژوهشی در حوزه های علمیه است و به آثار حوزویان ایرانی و غیر ایرانی و برادران و خواهران اعم از کتاب، رساله سطح چهار یا مقطع دکتری و یا مقالات علمی چاپ شده در نشریات علمی اختصاص دارد.

 

وی عنوان کرد: کل آثار رسیده به دبیرخانه همایش 1336 عنوان است و آثار پذیرفته شده و حائز شرایط 1002 عنوان می باشد، در این زمینه آثار نسبت به دوره قبل رشد 25 درصدی داشته است.

 

حجت الاسلام والمسلمین جزایری بیان کرد: همچنین گروه‌های "فقه و اصول" و "کلام" دارای بیشتری آثار ارائه شده به جشنواره است و 270 اثر کتاب‌های علمی پژوهشی و 224 پایان‌نامه‌های سطح 4، بیشترین آثار از حیث نوع اثر است و بر اساس ملیت نویسندگان، طلاب ایرانی 895 اثر به دبیرخانه ارسال کرده‌اند.

 

وی تصریح کرد: 107 اثر متعلق به طلاب غیر ایرانی است که 23 درصد رشد نسبت به سال گذشته دارد، همچنین 925 اثر از سوی آقایان و 77 اثر از سوی خواهران بوده است و علاوه بر ایران، از کشورهای عراق، افغانستان، مصر، پاكستان، لبنان، بحرين، بنگلادش، سنگال و كلمبيا آثاری به دبیرخانه رسیده است.

 

دبیر علمی جشنواره کتاب سال حوزه عنوان کرد: از جمله محورهای مهم این همایش شامل آسیب‌های اجتماعی، ابعاد علمی بیانیه گام دوم انقلاب، اقتصاد مقاومتی، الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، تمدن اسلامی، جمعیت، حوزه و روحانیت، زن و خانواده، سبک زندگی اسلامی، علوم انسانی اسلامی، فضای مجازی، محیط زیست و منابع طبیعی، هنر و کرونا موضوعات ویژه همایش کتاب سال حوزه بوده است.

 

وی خاطرنشان کرد: بیست و سومین همایش کتاب سال حوزه به منظور معرفی و تقدیر از صاحبان برترین کتاب‌ها، پایان‌نامه‌های سطح چهار و مقالات علمی حوزویان داخل و خارج کشور، از ساعت 9 صبح پنج‌شنبه، 5 اسفندماه 1400 در قم آغاز به کار می‌کند.

 

حجت الاسلام والمسلمین جزایری ادامه داد: پس از 865 ارزیابی آثار توسط 453 ارزیاب متخصص در رشته‌های مختلف، 81 اثر برگزیده و 3 اثر برگزیده، 24 اثر شایسته‌تقدیر و 43 اثر شایسته‌ تحسین شدند.

 

وی بیان کرد: هم‌زمان در این مراسم، برگزیدگان پنجمین جشنواره مقالات علمی حوزه نیز معرفی و از نویسندگان آن‌ها تجلیل می‌شود.

 

دبیر علمی جشنواره کتاب سال حوزه گفت: در این همایش از مقام علمی یکی از شخصیت‌های پیشرو در عرصه تألیف و نگارش علوم آل‌محمد(ص) تجلیل می‌شود، همچنین مراسم معرفی و تقدیر از برگزیدگان بیست و سومین همایش کتاب سال حوزه، به صورت مستقیم از طریق سیمای مرکز نور، رادیو معارف و تلویزیون اینترنتی abarat.tv پخش می شود و تنها با حضور برخی فرهیختگان، صاحبان آثار برتر تکریم خواهند شد. Fatima113 

کد خبر 1150369

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha