نقش تمدن نوین اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی /تمدن نوین اسلامی از ابتکارات نظریه رهبری است

رئیس تخصصی کمیته تمدن اسلامی کنگره بین المللی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی گفت: همگان اذعان دارند تشکیل تمدن نوین اسلامی و الزامات آن از ابتکارات اصلی نظریه رهبری است.

به گزارش خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان؛ همزمان با پخش زنده برنامه مصباح از شبکه قرآن و معارف سیما با موضوع پیگیری گام دوم انقلاب اسلامی حجت‌الاسلام علوی مهر رئیس تخصصی کمیته تمدن اسلامی کنگره بین المللی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی از منظر قرآن کریم و روایات با اشاره به نقش تمدن اسلامی در بیانات مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای گفت: بحث تمدن نوین اسلامی یکی از بخش ها و آیتم های مهم بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به عنوان چراغ راه چهل ساله دوم انقلاب و تدوین شده از سوی مقام معظم رهبری است بر این اساس همگان اذعان دارند تشکیل تمدن نوین اسلامی و الزامات آن از ابتکارات اصلی نظریه آیت الله العظمی امام خامنه ای است. 

 

وی افزود: همانطور که می دانید بحث ظهور و امتداد تمدن اسلامی یکی از مهمترین وقایع تاریخ است در گذشته تا اواخر قرن اساس آن شاهد شکوفایی بی‌نظیر حکومت اسلامی و مسلمانان در جهان بودیم در آن زمان بحث اخلاق و وضع قوانین ادبیات و دانش های مختلف اعم از طب فلسفه حکمت و هنر اسلامی در سیطره مسلمانان بود. گرچه که در برهه‌ای از تاریخ شاهد انحطاط قدرت مسلمانان بودیم و در این زمان غربی ها و اروپایی ها توانستند پیشی بگیرند.

 

 حجت‌الاسلام علوی مهر تصریح کرد: در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به تدوین و قلم مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای،  بحث تمدن اسلامی و دستیابی به آن به عنوان یک اصل و الگو مطرح شده است همانطور که می دانید برای انقلاب شکوهمند اسلامی ایران مراحل و بخش‌های متعددی متصور شده‌اند.

 

  وی عنوان کرد: در این میان نظام اسلامی، دستیابی به دولت اسلامی، دستیابی به جامعه اسلامی و در نهایت دستیابی به تمدن اسلامی از جمله مراحل مهم این نهضت بزرگ به رهبری امام خمینی رحمت الله علیه است. به نظر می رسد اکنون در مرحله دوم یعنی دولت سازی اسلامی قرار داریم که مقام معظم رهبری به تبیین بیانیه گام دوم پرداختند.

 

 رئیس تخصصی کمیته  تمدن اسلامی کنگره بین المللی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی از منظر قرآن و روایات  افزود: در مورد تمدن نوین نظریه های مختلفی وجود دارد بر این اساس اومانیسم ها که  با دید مادی گرایی به جهان نگاه می کنند تشکیل حکومت را بدون دین و اخلاق متصور هستند  اما دیدگاه دیگر نیز وجود دارد که تمدن را همراه با اخلاق دانسته و مجموعه نظام سیاسی ،عقلی و اجتماعی را در کنار بحث اخلاقی شریک می داند.

 

وی تصریح کرد:  اما نظریه مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای فراتر از تمام این دیدگاه ها است به گونه‌ای که در بحث تمدن نوین اسلامی ایشان علاوه بر توجه به اقتصاد سیاست معنویت به موضوع دین نگاه اساسی و جدی دارند در واقع از نظر رهبری تمدن با قید دین و اسلام وجاهت پیدا می کند. 

 

حجت الاسلام علوی مهر اظهار کرد: چرا که دین  علاوه بر کارکرد های بسیاری که دارد به موضوع نظام سازی، انسان سازی، جامعه سازی نیز توجه می کند در تمدن نوین اسلامی عروج اخلاقی و معنوی در کنار پیشرفت زندگی مادی معنا پیدا می کند. 


 

 وی افزود: بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به موضوع علم و پژوهش معنویت اخلاق اقتصاد در تمدن نوین عدالت مبارزه با فساد استقلال و آزادی توجه ویژه‌ای دارد و مقام معظم رهبری شبکه ای از استقلال و آزادی و معنویت را در کنار سبک زندگی اسلامی متصور هستند که در نهایت منجر به دستیابی به تمدن نوین اسلامی می‌شود.

 

 رئیس تخصصی کمیته تمدن اسلامی کنگره بین المللی بیانیه گام دوم انقلاب از منظر قرآن و روایات خاطرنشان کرد: یکی از مسائل مهمی که می‌تواند یک کشور را مترقی نشان دهد علم جهاد علمی و مشتقات آن شامل تحولات علمی ارتقا در علم و علوم انسانی خلاقیت علمی است به گونه ای که در قرآن کریم به علم اهمیت ویژه ای داده و آغازی ترین مبحث بعثت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم علم‌آموزی بود و همچنین مهمترین دلیل انحطاط ملتها جهل است.

 

کد خبر 1150460

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha