مردان امروز تاوان یک خشم تاریخی را می‌دهند

یک کارشناس اجتماعی گفت:زنان در گذشته مقابل مردان سرکوب شده اند و سختی کشیده اند، بنابراین خشمی تاریخی نسبت به آن ها دارند. مردان امروزی باید تاوان این خشم را بدهند در حالیکه کاری نکرده اند شرمنده اند.

«سهیل رضایی»، کارشناس مسایل اجتماعی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان درباره کاهش سطح سلامت روان مردان و پدران گفت:یکی از ساختارهای ارزشی که نه تنها در کشور ما بلکه در جهان  در حیطه روان مردان وجود دارد این است که باید مردان قدرتمند باشند و از پس مشکلات بر آیند.


او افزود:در جامعه ما مردان به این اندیشه رسیده اند، اگر نتوانند از پس مشکلات خود برآیند یا  برای حل مشکلات به روانشناس مراجعه کنند، ضعیف هستند.  اگر به بحث درمان از طریق مراجعه به روانشناس اهمیت بدهند، از نگاه آنان، این رفتار مغایرت با آنچه که ارزش گذاری شده است پیدا می کند و آن مرد تعریف شده که باید باشند دیگر نیستند. بنابراین عدم مراجعه به روانشناس رخ می دهد.


رضایی با بیان اینکه جامعه مدرن ارزش های جدید با خود به وجود آورده است گفت: مردان مدام در حال مقایسه شدن هستند. این فشارهای زیادی را به آن ها تحمیل کرده است. تعریف مرد در جامعه سنتی و مدرن با هم تفاوت پیدا کرده است و در تعریف مدرن مردان بیشتر باید وقت برای همسر و فرزندان بگذارند و مهر و محبت بیشتری داشته باشند این دوگانگی در تعریف سنتی و مدرن فشار های را هم افزایش داده است.


این کارشناس اجتماعی تاکید کرد: مردان امروزی با یک طلب تاریخی از سوی جامعه و زنان رو به رو هستند، چون در گذشته زنان در مقابل مردان سرکوب شده اند و سختی کشیده اند،  نسبت به آن ها خشم دارند و این مردان امروزی باید تاوان این خشم را بدهند در حالیکه کاری نکرده اند باید پاسخگو  و شرمنده باشند.


او با بیان اینکه جامعه مدرن دارای پیچیدگی هایی است گفت: در گذشته و در جامعه سنتی کودکان از یک سنی دیگر کمک خرج پدران بودند، امروز فرزندان تا سن 24 سالگی انتظار دارند حمایت های مالی از سوی پدر صورت گیرد و اگر اتفاقی هم بیفتد تقصیر پدر می دانند. این تعریف برای پدران طبقه متوسط است و پدران طبقه ضعیف با توجه به فشار های مالی و مشکلات بیشتری که دارند خود را بازنده می دانند.


او با بیان اینکه عدم توجه به سلامت روان موجب اختلال می شود گفت: عدم توجه به سلامت روان، بیماری روانی و جسمانی را با خود به همراه دارد، اظطراب از مقداری بیشتر  جلو رود موجب اختلال می شود. اختلال حواس پرتی، اختلال در خواب و آسیب های دیگر که در نهایت منجر به بروز خشم، نزاع و حتی قتل می شود. چون کنترلی بر روان خود ندارند خطر ساز می شوند.


این کارشناس اجتماعی یکی دیگر از علل عدم مراجعه به روانشناسان را هزینه بالای آن دانست و گفت: باید دولت هزینه روانشناسی را وارد بیمه کند و به عنوان کالای لوکس نبیند، چون مردم دارای مشکلات مالی زیادی هستند و ترجیح میدهند هزینه های درمانی را جای دیگر خرج کنند.این عدم توجه به سلامت روان میل به مرگ را افزایش می دهد و افراد با در نظر نگرفتن مشکلات  و بیماری های خود دچار مرگ طبیعی می شوند در عین حال اقتدار و قدرت آن ها هم حفظ شده است.

کد خبر 1150516

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha